لازمه همگرایی مسلمانان تبعیت از منطق اسلام و دستورات قرآن است
کد خبر: 4004665
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
آیت الله العظمی علوی‌گرگانی؛

لازمه همگرایی مسلمانان تبعیت از منطق اسلام و دستورات قرآن است

آیت‌الله العظمی محمدعلی علوی گرگانی از مراجع معظم تقلید شیعه به همایش «نقش عقلانیت و همگرایی مسلمانان در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی» پیامی صادر کرد.

به گزارش ایکنا، متن پیام آیت الله علوی گرگانی بدین شرح است:

بسمه تعالی

اسلام به عنوان متعالی‌ترین و کامل‌ترین دین الهی، همه مسلمین را برادر خطاب کرده است و آن‌ها را به اصلاح و تبعیت از منطق سلیم و محکم دعوت می‌کند؛ لذا می‌فرماید: «انما المؤمنون اخوة فاصلحوا بین اخویکم» یعنی مؤمنین برادر یکدیگر هستند و باید بین یکدیگر صلح و همگرایی برقرار باشد.

لکن لازمه این همگرایی تبعیت از منطق محکم اسلام و دستورات نورانی قرآن کریم و تبعیت از فرامین راه گشای پیامبر اکرم (صلوات الله علیه) است که در تبیین آن باید از بیان شیوا و رفتار محبت آمیز و دوری از خواسته‌های غیر الهی کمک گرفت.

اگر این همگرایی با تمسک به قوه عقل سلیم محقق شود، دیگر برخی افراد نمی‌توانند با تزریق تفکر تکفیری در جامعه اسلامی و جمود غیر شرعی بر احکام ظاهری اسلام و دوری از درک حقیقت اسلام بر طبل اختلاف و تفرقه بدمند و در حالی که هر روز از یک طرف با یک رفتار خشونت آمیز، عقل‌های سلیم را به تعجب و تأثر وادار کنند، در جهت دیگر با دشمنان قسم خورده اسلام هماهنگ شده یا از آن‌ها غفلت ورزیده و موجبات دوری دنیای اسلام را از ایجاد یک تمدن جهانی و همه گیر فراهم آورند.

وظیفه مسلمانان جهان است که روح اسلام ناب محمدی را بر پیکره این دنیای بدون اخلاق، بدون گذشت و بدون معنویت بدمند.

نگاه اسلام به بشریت با نگاه غرب متفاوت است، اسلام بهترین، زیباترین و کامل‌ترین هدیه الهی به ملت هاست. اگر مسلمانان این هدیه الهی را با تفکر همراه عقلانیت و شیوه‌های نوین بر جهانیان عرضه کنند، قطعاً ملت‌ها با اختیار خود انتخابی غیر از اسلام نخواهند داشت.

متأسفانه استکبار و قدرت‌های جهانی با تبلیغات و جنگ روانی و تزریق بدگمانی نسبت به مسلمانان آنها را فاقد تفکر، عقلانیت و اخلاق معرفی کرده و به جای آن خشونت، جنگ و تبعیض را بر علیه مسلمانان در جهان ترویج می‌کنند که همگرایی دنیای اسلام در مقابل استکبار و تأکید بر مشترکات دینی و مذهبی و حاکمیت حکام مردمی و مستقل و مؤمن میتواند بسیار مؤثر باشد.

حکامی که تابع سیاست‌های استکبار نبوده و منابع ملت‌های مسلمان را در راه تعالی آن ملته ا هزینه کنند و با اتحاد بر علیه دشمن مشترک و عقلانیت اسلامی زمینه تمدن نوین اسلامی را فراهم آورند.

امید است با همگرایی ملل اسلامی و علمای اسلام زمینه ایجاد تمدن نوین اسلامی و جهانی فراهم گردد.

انتهای پیام
captcha