اتهام کم‌کاری علمی به شیعه ریشه تاریخی دارد
کد خبر: 4006943
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
آیت‌الله سبحانی:

اتهام کم‌کاری علمی به شیعه ریشه تاریخی دارد

آیت‌الله سبحانی از مراجع معظم تقلید ضمن تجلیل از آیت‌الله مکارم شیرازی به علت تولید مجموعه آثار نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی گفت: این اتهام که شیعه در تولید علوم اسلامی پیشگام نبوده است ریشه تاریخی دارد.

آیت الله جعفر سبحانی مرجع تقلید به گزارش ایکنا، آیت‌الله جعفر سبحانی، مرجع تقلید، امروز 29 مهرماه در مراسم گرامیداشت و رونمایی از مجموعه آثار نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، گفت: این اتهام که شیعه در تولید علوم اسلامی پیشگام نبوده است ریشه تاریخی دارد؛ مثلا در زمان سیدمرتضی در اوایل قرن 5، سید احساس کرد در بغداد و سایر بلاد این تهمت منتشر شده که شیعه مصنف و مؤلف و محقق و عالمی ندارد لذا نجاشی را مأمور کرد تا کتابی برای رد این تهمت نوشت؛ ایشان علاوه بر اینکه رجال است نوعی پیشینه و نقش علمای شیعه در تولید علم را هم نشان داده است.

وی افزود: البته این تهمت اینطور نبود که همانجا متوقف شود؛ در قرن هشتم ابن تیمیه در منهاج السنه گفته است که در علوم اسلامی به خصوص احادیث، سهم کمی دارند و اهل سنت متقدم هستند. او تا حدودی انصاف به خرج داده که گفته شیعه سهم کمی دارد. در قرن 14 و 15 هم این تهمت وجود داشته است مثلا جرجی زیدان، در کتابش شیعه را متهم کرده آثاری ندارند و اگر دارند از بین رفته است.

آیت‌الله سبحانی افزود: وقتی این موضوع به اطلاع علمای نجف رسید سه نفر یعنی مرحوم آیت‌الله سیدحسن صدر، آقابزرگ تهرانی و آیت‌الله محمدحسین کاشف الغطاء واکنش نشان دادند و به تألیف اثر دست زدند؛ آیت‌الله صدر کتاب «تأسیس الشیعه الکرام لفنون الاسلام» را نوشت و از ابتدا علوم اسلامی را که مبتدعین و مبتکرین آن علمای شیعه بودند  ذکر کرده است.

این مرجع تقلید بیان کرد: این کتاب تاریخچه فرهنگ شیعه را نشان داد که کتاب خوبی برای دوره خود بود؛ در ادامه شیخ آقا بزرگ تهرانی اقدام به نوشتن «الذریعه» در پاسخ به اتهام زیدان کرد و هزاران کتاب شیعه را در علوم و فنون مختلف نشان داد همچنین «کاشف الغطاء، کتاب المراجعات الریحانیه» را نوشت.

سبحانی تصریح کرد: این اتهام به شیعه متوقف نشد و در دوره معاصر فتح المنان که مرعشی آن را نوشته است معتقد است که شیعه اگر اسنادی از احادیث دارد از اهل سنت است و خودش اسنادی ندارد؛ برخی هم آورده‌اند که شیعه اسناد دارند ولی مجهول است و ممکن است کسانی مدعی شوند که شیعه همین اسنادات مجهول مربوط به قرن 5 را هم ندارند.

مرجع تقلید شیعه گفت: کاری که آقای مکارم به همراه جمعی از استادان حوزه در گردآوری آثار مرتبط با تشیع و نقش آن در پیدایش و تولید علوم کردند کاری بسیار بزرگ و قابل تقدیر است که در 17 جلد به بررسی آثار علمای شیعه پرداخته‌اند که باید در یک یا دو جلد خلاصه و به زبان عربی و انگلیسی ترجمه شود و این کار برای تقریب هم خیلی خوب است.

وی افزود: اکنون افراد زیادی در جهان هستند که قصد دارند تقریب مذاهب اسلامی را مخدوش کنند ولی اگر شیعه از طریق این آثار شناخته شود نقش خوبی در تقریب مذاهب دارد.

آیت‌الله سبحانی با تأکید بر اینکه شیعه‌شناسی از نظر فرهنگی هم تحقیق و مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: بنده کتاب «دورالشیعه فی الحدیث و الرجال ...» را نوشته‌ام ولی این همایش و تولید آثار آن بسیار کار مهمی برای شناساندن شیعه است.

انتهای پیام
captcha