کد خبر: 4007278
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
آیت‌الله هادوی تهرانی:
آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در پیامی به مناسبت هفته وحدت و میلاد با سعادت پیامبر(ص) تاکید کرد: هر صاحب مذهبی خود را به حق می‌داند ولی این به معنای آن نیست که با سایر مذاهب دشمن باشد بلکه باید تلاش کند حقانیت مذهب خود را در مسیری عاقلانه و منطقی توضیح دهد و تبیین کند.

ارسال// حق دانستن مذاهب به معنای دشمنی با مذاهب دیگر نیستبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در پیامی به مناسبت هفته وحدت و میلاد با سعادت پیامبر(ص) و امام صادق(ع) که به صورت اختصاصی در اختیار ایکنا قرار گرفته است تاکید کرد: هر صاحب مذهبی خود را به حق می‌داند ولی این به معنای آن نیست که با سایر مذاهب دشمن باشد بلکه باید تلاش کند حقانیت مذهب خود را در مسیری عاقلانه و منطقی توضیح دهد و تبیین کند.

متن این پیام به شرح زیر است:

ایام ولادت نبی مکرم اسلام(ص) ایام ظهور نور خاص الهی در عالم امکان، ایام تجلی مهربانی و رحمت الهی برای همه موجودات در عالم آفرینش و ایام مبارکی برای ما هست که خود را در مسیر آن بزرگوار می‌دانیم تا دلها و جان‌هایمان به هم نزدیک‌تر شود و باید به معجزه جاودان ایشان توجه کنیم که فرمود: واعتصموا بحبل الله؛ ریسمان الهی ریسمان نور و هدایتی است که توسط نبی اعظم برای ما به ارمغان آمده است و این وسیله‌ای است که باید همه مسلمین در سراسر جهان را به هم مرتبط و دلهایشان را بهم نزدیک کند.

اسلام با وضع عبادتی بزرگ مانند حج تلاش کرده تا مردمی را که در سرزمین‌های دوردست زندگی می‌کنند و امکان ارتباط نزدیک با یکدیگر را ندارند، در زمانی از سال کنار هم جمع شده، همدیگر را ببینند و با هم آشنا شوند و نسبت به هم عطوفت و مهربانی و همدلی پیدا کنند؛ اگر ما در یک محل و شهر و کشور زندگی کنیم و دل‌هایمان پراکنده و جان‌هایمان بی تفاوت نسبت به یکدیگر آیا به این آیه شریفه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» عمل کرده‌ایم که به تعبیر علما اعتصمام بحبل الله فعل امر و لا تفرقوا فعل نهی است و اولی دلالت بر وجوب و دومی دلالت بر حرمت و عتصام واجب و تفرق حرام است.

در سرزمینی که مذاهب مختلف هستند و مذاهب تفاسیر مختلفی از یک دین یعنی اسلام عزیز هستند، هر صاحب مذهبی خود را به حق می‌داند ولی این به معنای آن نیست که با سایر مذاهب دشمن باشد بلکه باید تلاش کند حقانیت مذهب خود را در مسیری عاقلانه و منطقی توضیح دهد و تبیین کند کما اینکه خداوند راه هدایت را به بندگان نشان داد و فرمود: إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا.

حال ما که خدا نیستیم و معلوم نیست تفسیرمان از دین درست باشد چه توقعی داریم که دیگران عقیده ما را آن هم به زور بپذیرند؛ ما راه و عقیده خود را  عرضه می‌کنیم و بقیه هم حق دارند با عقل و درایت خودشان قضاوت کرده و ببینند درست گفته‌ایم یا خیر. ما معتقدیم حضرت فرمود: انی تارک فیکم الثقلین ...، این روایت هم در مصادر شیعی و هم اهل تسنن وارد شده است بنابراین میراث پیامبر(ص) کتاب و عترت است و ما به عنوان پیروان اهل بیت(ع) به این دو میراث تمسک می‌کنیم و از همه مسلمین هم می‌خواهیم که به این میراث نبی اعظم توجه کنند و به این مسیر بیایند.

ما به همه مسلمین و همه کسانی که به قرآن و نبی اعظم اعتقاد دارند احترام می‌گذاریم و توقع داریم آن‌ها هم به همه شیعیان احترام بگذارند و در کنار هم با تکیه بر عروة‌الوثقی  زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشیم و تعاون در بر و تقوا بین پیروان همه مذاهب اسلامی ایجاد شود.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: