ضعف نظام آموزشی حوزه در پاسخگویی به برخی نیاز‌های اجتماعی
کد خبر: 4015463
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۷
مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

ضعف نظام آموزشی حوزه در پاسخگویی به برخی نیاز‌های اجتماعی

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: امروز شاهد برخی از ضعف‌های نظام آموزشی حوزه در پاسخگویی به نیاز‌های اجتماعی هستیم.

آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، عضو فقهای شورای نگهبان و نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه دوشنبه یکم آذرماه در نشست مشترک «شورای سیاست‌گذاری ستاد راهبری نظام جامعه اندیشه اسلامی»، اظهار کرد: در طول تاریخ پر از فراز و نشیب انقلاب اسلامی تلاش‌هایی بی‌شماری برای دستیابی به آرمان‌های بزرگ اسلام و انقلاب صورت گرفته است و لذا انتظار آشنایی طلاب با کلان اندیشه اسلامی به صورت منظوفه فکری و تمدنی امر بسیار مهمی است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که برای جبران خلأ منظوفه فکری و تمدنی اندیشه اسلامی در مباحث آموزشی، ویژه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است، افزود: با توجه به اهمیت بحث منظومه تمدنی اندیشه اسلامی همچنان نیازمند پیگیری اقدامات جامع‌تری در حوزه هستیم.

آیت‌الله اعرافی طرح‌های «شهید مطهری» و «ولایت» را از جمله رویکرد‌های آشناسازی با کلان اندیشه‌اسلامی دانست و اذعان کرد: با توجه به تفاوت‌ها و مشترکات اندیشه‌ای، نیاز بود تا منظومه فکری منسجمی را مبتنی بر اندیشه برجسته‌ترین متفکران معاصر و برای سطوح مختلف تحصیلی طلاب گردآوری کنیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های‌علمیه، ترمیم خلأ آموزشی حوزه در قالب برنامه‌هایی آزاد، جذاب و مبتنی بر آرای اندیشمندان معاصر جهان اسلام را از رویکرد‌های ستاد راهبری نظام جامع اندیشه اسلامی توصیف کرد و گفت: ستاد راهبری نظام جامعه اندیشه اسلامی برآن است تا از مشورت، رای و نظر شخصیت‌هایی مهم حوزوی که جنبه حقیقی و حقوقی دارند بهره‌مند شویم تا تحت شورایی تخصصی، کلان این طرح را راهبری کنند.

عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر این که بهره‌مندی طلاب از تفکر جامع نظام‌مند نسبت به اسلام، مهمترین رسالت این ستاد است، اضافه کرد: امیدواریم در این شورای تخصصی بتوانیم از آرا و نظرات راهبری دوستان نسبت به طرح، بهره‌مند و در فرایند عملیاتی‌سازی آن را لحاظ کنیم.

آیت‌الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود، بر اهمیت تاسیس شورای راهبری و سیاست‌گذاری نظام جامع اندیشه اسلامی تاکید کرد و گفت: جریان‌هایی می‌خواهند حوزه را به سمت سکولاریسم و نگاه تجزیه‌ای سوق دهند؛ این در حالی است که دین مبین اسلام، گفتمانی نظام‌مند و تمدن‌ساز است.

وی با اشاره به برخی از ضعف‌های نظام آموزشی حوزه در پاسخگویی به نیاز‌های اجتماعی، تصریح کرد: قطعا تامین نیاز‌های اندیشه‌ای متن حوزه، به عرصه‌های مختلف اجتماعی بسط خواهد یافت؛ چرا که طلاب فرزندان ملت، مبلغان و مبینان معارف ناب الهی هستند و نقش والایی در گسترش الزامات این طرح خواهند داشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه‌علمیه قم با تأکید بر رویکرد موضوع محوری نظام جامع اندیشه اسلامی، خاطرنشان کرد: طرح نظام جامع اندیشه اسلامی بدون تردید مبتنی بر اندیشه علمایی است که به لحاظ مناهج، دارای اندیشه‌ای استوار هستند.

امام جمعه قم اظهار کرد: فرایند عملیاتی‌سازی این طرح به صورت حلقه‌ای دیده شده است؛ در حلقه نخست بر کلیت مشترکات و مکملات اندیشه علمای معاصر اسلام اشاره خواهد شد.

وی عنصر اتصال طرح به عمل و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و هنر را در جذابیت فعالیت‌های این ستاد مؤثر دانست و گفت: این طرح در ابتدا به صورت فوق برنامه طراحی خواهد شد؛ لذا طراحی‌ها باید به گونه‌ای باشد که بتوان در آینده به عنوان متن مورد توجه قرار گرفته، منظومه بخش و انسجام آفرین برنامه‌های فعلی باشند.

مدیر حوزه‌های‌علمیه بر تبیین دقیق مناسبات این طرح با برنامه‌های موجود تاکید کرد و افزود: در گام نخست، طلاب سطوح پایه‌های تفکر منسجم را در سال‌های نخستین دریافت و در ادامه تحصیل تعمیق خواهند کرد؛ این طرح مکمل می‌تواند آسیب تخصص‌گرایی و رشته‌های متنوع را جبران کند.

آیت‌الله اعرافی بر اهمیت توجه به اقتضائات خاص طلبگی، جنسیتی، ملیتی، صنفی و قومی طرح، تاکید کرد و گفت: شورای علمی باید شورایی قوی و به صورت مشترک با فعالیت میدانی کارشناسان مجموعه‌های حوزوی تشکیل شود.

انتهای پیام
captcha