شور جهاد و دفاع از اسلام، نخستین فرهنگ بسیج است
کد خبر: 4015760
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۲
آیت‌الله اعرافی:

شور جهاد و دفاع از اسلام، نخستین فرهنگ بسیج است

عضو فقهای شورای نگهبان قانون اساسی گفت: بسیج وجودی لبریز از ایثار، فداکاری و ایمان دارد و مملو از شور جهاد و دفاع از اسلام است و این نخستین فرهنگ بسیج است.

آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، عضو شورای عالی حوزه‌های‌ علمیه امروز سه‌شنبه دوم آذرماه طی سخنانی در همایش «روحانیت بسیجی علمداران بصیرت و مقاومت» که در مدرسه دارالشفا قم برگزار شد، کار بسیج‌ حوزه را تولید فکر، اندیشه و نظریه اسلام برای اداره جهان امروز توصیف کرد و افزود: امروز باید شور و شعور انقلابی، بسیجی و فریاد جهاد خدا در حوزه متجلی باشد؛ کار حوزه و بسیج حوزه، تولید فکر، اندیشه و نظریه اسلام برای اداره جهان امروز و همچنین پایه‌ریزی تمدن نوین اسلامی است که البته نیاز به تلاش عمیق و مضاعف دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: چند ویژگی اصلی در ساختار بسیج وجود دارد که شوق و شور بالاتری از حالت عادی دارد. بسیج وجودی لبریز از ایثار، فداکاری و ایمان دارد و مملو از شور جهاد و دفاع از اسلام است و این نخستین فرهنگ بسیج است و لذا بسیج از همه فضیلت‌ها برخوردار است، ولی روحیه دفاع از آرمان‌ها در آن موج می‌زند و این اساس بسیج است. بسیجی در قله‌های ایمان، جهاد و دفاع گامی بلند دارد و آمادگی حضور آگاهانه و شجاعانه در میادین مختلف را داراست و این ویژگی‌ها در عرصه‌های مختلف منجر به افتخار‌آفرینی بسیج شده است.

آیت‌الله اعرافی اظهار کرد: بسیجیان پرشور و شعور در همه اقشار مختلف، زنجیره الهی هستند که به فضل الهی کشور را از سختی‌ها و مشکلات عبور خواهند داد. پیام بسیج امید به آینده و میثاق با بیانیه گام دوم است. بیانیه‌ای که با شفافیت تمام، آینده را ترسیم کرده، و به تمام عالم پیام ایستادگی مخابره کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پویایی و فعالیت بسیج حوزه‌های علمیه افزود: بسیج وقتی که در فضای حوزه مطرح شود، لایه‌هایی دارد که باید بسیجیان در حوزه به آن اهتمام داشته باشند. کار بسیجی در فضای مرکز دینی و حوزوی آن است که لایه شور و شعور انقلاب اسلامی را حفظ کرده و اندیشه ناب اسلامی را از منابع آن استخراج کند.

وی ادامه داد: یکی از صحنه‌هایی که هیچ وقت فراموش نمی‌کنم، این است که چند باری که به لبنان رفته بودم، مشاهده کردم که عظمت بسیج و حزب‌الله و اقتدار انقلاب اسلامی در مرز‌های رژیم صهیونیستی نیز دشمن را متزلزل کرده و گفتمان و سیطره انقلاب اسلامی بر تاروپود رژیم صهیونیستی قابل مشاهده است.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اخلاص بسیجیان افزود: بسیجی تعهدی بسیار بالا و توقعی بسیار پایین دارد و خود را نسبت به اسلام و آرمان‌های الهی بدهکار می‌داند. همبستگی و حرکت‌های زنجیره‌ای اثرگذار از ویژگی‌های فرهنگ بسیجی است و این اتحاد و انسجام خط قرمز‌ها را می‌شکند.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: فرهنگ بسیجی پس از سرنگونی طاغوت، در دفاع مقدس نیز با اعجازی بزرگ تجلی یافت. در عصری که همه مستکبرین آمدند تا ایران را نابود کنند و بسیج و فرهنگ بسیجی ما آن خواب‌ها را بی‌تعبیر گذاشت و ایران و انقلاب حفظ شد. اکنون این فرهنگ در عالم منعکس شده و الگویی بی‌بدیل است.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: فرهنگ دفاع مقدس و روحیه بسیجی در بسیاری از کشور‌های عالم حضور دارد و نقش‌آفرین بوده و جبهه مقاومت را تشکیل داده است.

مدیر حوزه‌های‌علمیه افزود: پاسخگویی به نیاز‌های نظام اسلامی از رسالت‌های حوزه بسیجی و انقلابی است و هم اکنون صد نیاز مهم انقلاب و نظام اسلامی در حوزه مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه‌علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در مدیریت حوزه خاطرنشان کرد: در نظام درختواره رشته، گرایش و مقطع حوزه‌های علمیه در ۱۶ گروه علمی و ۴۰۰ رشته، گرایش، مقطع تدوین شده است و چند هفته قبل به صف و مدیریت‌های استانی ابلاغ شد. در این نظام رشته‌ای به رشته‌های مرتبط با بسیج و نظام اسلامی توجه کافی صورت گرفته است و به صورت کلی می‌شود گفت که همه این برنامه‌ها و طرح‌ها برای حوزه انقلابی است، اما به صورت مشخص‌تر، رشته‌های مرتبط با «مبانی انقلاب اسلامی»، «ولایت فقیه»، «نقد اسناد بین‌المللی مانند ۲۰۳۰»، توجه کافی به «راهیان نور»، «طرح نظام جامع اندیشه اسلامی» و ده‌ها طرح و برنامه دیگر به منظور تحقق اهداف نظام و انقلاب اسلامی مدنظر قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha