مجلس قانون شفافیت را تصویب کند/ کتمان حق گناه بزرگی است
کد خبر: 4017057
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
آیت‌الله فقیهی:

مجلس قانون شفافیت را تصویب کند/ کتمان حق گناه بزرگی است

آیت‌الله محسن فقیهی، استاد سطح خارج حوزه در جلسه تفسیر خود با بیان اینکه کتمان حق و سکوت در بیان حق، ظلم بزرگی است، تصریح کرد: مجلس باید قانون شفافیت اموال مسئولان را تصویب کند تا کسی نتواند از موقعیت خود سوء استفاده کند.

محسن فقیهی

به گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن فقیهی، استاد درس خارج حوزه علمیه در ادامه تفسیر سوره بقره به آیه 146 «الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ وَإِنَّ فَرِيقًا مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ» اشاره کرد و گفت: در این آیه اشاره فرموده است که علمای اهل کتاب، پیامبر(ص) را می‌شناختند همان‌گونه که فرزندانشان را می‌شناختند و بعثت او در انجیل و تورات وعده داده شده بود، ولی با اینکه حق را می‌دانند آن را کتمان می‌کنند. این روحیه برای دسته‌ای از یهودیان و نصارا وجود داشت.

وی با اشاره به تفاوت میان معنای معرفت و علم، افزود: اگر انسان به چیزی علم داشته باشد ولی به علت و معلولات آن توجه نداشته باشد، علم هست ولی معرفت وجود ندارد؛ یعنی من می‌دانم این قرص برای درمان سردرد مفید است ولی نمی‌دانم علت سر درد چیست و پیامدهای منفی این قرص چیست؟ اگر انسان علل و آثار و معلولات را هم بداند علاوه بر علم، معرفت هم کسب کرده است.

آیت‌الله فقیهی تصریح کرد: برخی می‌گویند ما علم به خدا داریم و خدا را می‌شناسیم ولی دانستن اینکه خدا هست یک بحث است و اینکه با صفات و افعال باری‌تعالی آشنا باشیم و به دستورات خدا عمل کنیم بحث دیگری است. خداوند در مورد اهل کتاب فرموده است کسانی که اهل کتاب هستند، رسول خدا را کاملا می‌شناختند، پدر و مادر و خصوصیات و سوابق او را می‌شناختند و در تورات و انجیل آمده است و این شناخت هم مانند شناختی است که از بچه‌های خودشان دارند. 

وی اضافه کرد: این معرفت وقتی برای انسان حاصل شد کتمان آن ظلم بسیار بزرگی است، این معرفت نبوت به معرفت بنوت تشبیه شده است؛ البته یهود و نصارا چند دسته شدند، برخی از آنها لا یعلمون الکتاب بودند و چون بی‌سواد بودند نمی‌دانستند در تورات و انجیل چه چیزی آمده است و تابع علمای خود و مقلد آنها بودند.

فقیهی بیان کرد: گروه دیگری هم عالمان یهود و نصارا بودند و به پیامبر(ص) ایمان آورده و با همه اعتقاد هم ایمان آوردند و اشک می‌ریختند «کما اعینهم تفیض من الدمع...» اما فرقه‌ای از آنها با وجود علم به حق، آن را کتمان کردند. اصولا در زندگی یکی از خصوصیات افراد کتمان حق است؛ اگر حقیقت همیشه بیان و زندگی انسان‌ها شفاف شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

قانون شفافیت تصویب شود

استاد سطح خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: الان در مجلس شورای اسلامی بحث شفافیت مطرح است و باید قانون آن تصویب شود تا مشخص باشد هر کسی چه مقدار حقوق می‌گیرد و چقدر اموال دارد تا کسی نتواند منکر آن شود؛ الان خیلی‌ها تهمت زده و دروغ می‌گویند و اینها نتیجه عدم شفافیت است. البته کتمان حق، ممکن است مستلزم دروغ گفتن هم نباشد یعنی افراد سکوت کرده و یا راست مطلب را نمی‌گویند ولو اینکه دروغی هم نگفته‌اند.

فقیهی تصریح کرد: جامعه طوری تربیت شود که دروغ گفتن در آن جرم بزرگی باشد، و یک وزیر و نماینده بداند که اگر دروغ بگوید، مجازات سختی در انتظار او هست، دیگر مانند آب خوردن دروغ نخواهد گفت و حق را کتمان نمی‌کند، یک وزیر و رئیس جمهور و نماینده مجلس اگر دروغ بگوید باید از کارش برکنار شود زیرا مرتکب معصیت کبیره شده است؛ بنابراین یکی از موضوعات مهم قرآنی، همین کتمان حق است که هم خدا و هم مردم این افراد را لعنت می‌کنند.

آیت‌الله فقیهی اضافه کرد: حالا ما وضع خود را بسنجیم که آیا جزء کسانی هستیم که حق را می‌دانیم و اهل کتمان هستیم یا نمی‌دانیم. مطلب دیگر این‌که علم، نور است ولی علم به تنهایی کفایت نمی‌کند زیرا ممکن است کسی ملا و با سواد باشد ولی حق را از روی ترس و داشتن منافع و ... کتمان کند. بنابراین حق‌طلبی از صفات مهم در انسان مؤمن است و ما وظیفه داریم حق خود را مطالبه کنیم؛ الان آمریکای جنایتکار پول‌های ایران را که حق مسلم است نمی‌دهد و وظیفه ما پیگیری استیفای این حقوق است. 

وی افزود: برخی کشورها پول‌های ایران را بلوکه کرده‌اند و مسئولان وظیفه دارند به هر نحو ممکن آن را به بیت‌المال برگردانند. پس دانستن حق، کافی نیست بلکه باید پیگیری شود.

استاد سطح خارج حوزه علمیه گفت: نکته دیگری که از آیه استفاده می‌شود این است که انسان در بیان و گفتار و رفتار خود انصاف داشته باشد؛ نگویید همه یهودیان و مسیحیان حق را کتمان می‌کنند؛ خیر، گروهی از علمای یهود و نصارا اهل کتمان حق هستند، بنابراین نباید نسبت به همه بدبین باشیم. 

انتهای پیام
captcha