کد خبر: 4020627
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
رئیس مجتمع آموزش عالی علوم‌انسانی اسلامی:

پژوهش، مبنای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری عرصه‌های مختلف

حجت‌الاسلام علی‌همت بناری، استادیار جامعةالمصطفی العالمیه گفت: پژوهش به لحاظ کاربردی، مبنای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری درعرصه‌های مختلف است و برای یک زندگی و حکمرانی بهتر در هر جامعه‌ای، پژوهش یک عنصر کلیدی و اساسی است.

علی‌همت بناری، رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌همت بناری، رئیس مجتمع آموزش عالی علوم‌انسانی اسلامی وابسته به جامعةالمصطفی العالمیه، ظهر امروز دوشنبه ۲۲ آذرماه به‌ مناسبت هفته پژوهش و آیین رونمایی از کتب جدید این مجتمع آموزشی، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از جمله عوامل مهمی که به تولید علم، نظریه‌پردازی، ارایه الگوی مناسب سبک زندگی کمک می‌کند، اهتمام در راستای انجام پژوهش‌های علوم انسانی و اسلامی است.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که پژوهش دروازه دستیابی به حقایق و زیربنای بسیاری از تحولات در جامعه است، افزود: از منظر آموزه‌های دینی، بهترین و ماندگارترین باقیات صالحات، فعالیت‌ها و اقدامات پژوهشی است؛ چرا که اندیشه محقق و پژوهشگر در تاریخ ماندگار است و می‌تواند منشأ خیرات و برکات فراوانی باشد.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه پژوهش‌های علوم انسانی و اسلامی گفت: با توجه به این که علوم انسانی، دانشی گسترده و فراگیر است که به ساحت‌های مختلف زندگی انسان ارتباط پیدا می‌کند، لذا در مسیر تولید علم و نظریه‌پردازی و ارایه الگو برای سبک زندگی، پژوهش این رشته‌ها بسیار مهم و کلیدی است.

استادیار جامعةالمصطفی العالمیه ادامه داد: با توجه به جایگاه بسیار مهم علوم انسانی، جامعة‌المصطفی العالمیه از سال ۸۴، آموزش و پژوهش در عرصه علوم انسانی و اسلامی را یکی از محور‌های اصلی فعالیتش قرار داد و با توجه به هویت بین‌المللی این نهاد مهم دینی و حوزوی، اهتمام بسیاری در مسیر تولید دانش و انجام پژوهش در این مسیر از خود نشان داد.

رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی اظهار کرد: این مجتمع دارای چهار مدرسه عالی و ۱۰ رشته علوم انسانی است که دانشجویان آن در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول تحصیل و انجام فعالیت‌های پژوهشی می‌باشند.

وی افزود: هم اکنون تنها در مقطع دکتری، بیش از ۳۰۰ دانشجو در همین مجتمع مشغول به تحصیل هستند و این افراد به خصوص در عرصه کار‌های پژوهشی بسیار فعال و دغدغه‌مند می‌باشند. مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی در واقع صف محوری جامعة‌المصطفی به شمار می‌آید و به نوعی سایر مراکزی که درعرصه علوم انسانی و اسلامی فعالیت می‌کنند و یا نمایندگی‌های داخل و خارج کشور المصطفی را پشتیبانی علمی می‌کند.

استاد حوزه ودانشگاه با اشاره به این که تقویت بُعد پژوهش و ارتقای مهارت‌های پژوهشی طلاب و دانش‌پژوهان از جمله مهم‌ترین رسالت‌های برنامه‌ریزان به شمار می‌رود، بیان کرد: حمایت از پژوهشگران و تلاش برای انتشار آثار پژوهشی آن‌ها، زمینه‌سازی برای شرکت در همایش‌های ملی و بین‌المللی، تشکیل انجمن‌های علمی و پژوهشی، انتشار مجلات تخصصی با رویکرد علمی - پژوهشی و علمی – ترویجی، تلاش در مسیر اسلامی‌سازی علوم انسانی و تشکیل شورای عالی در همین رابطه، تدوین متون پژوهشی مورد نیاز در عرصه علوم انسانی و اسلامی، اهتمام در برگزاری و توسعه نشست‌های نقد و نظریه پردازی و نیز جهت دهی به رساله‌های علمی در مقطع دکتری با رویکرد نیاز‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، از دیگر فعالیت‌ها و محور‌های مهم کاری در مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی است.

حجت‌الاسلام بناری به برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی «مسأله محور» اشاره کرد و افزود: مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی در تمام نشست‌ها و همایش‌های ملی و بین‌المللی خود مسأله محوری را با هدف تقویت بنیه پژوهشی علوم انسانی اسلامی مورد توجه قرار داده و نسبت به گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی با توجه به ظرفیت‌های علوم اسلامی انسانی برنامه‌ریزی مدوّنی را در دستور کار خود دارد.

انتهای پیام
captcha