کم‌توجهی به تحلیل‌های قرآنی در جامعه / افرادی با نام فلسفه نکاتی دور از واقعیت را مطرح می‌کنند + صوت
کد خبر: 4021652
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
حجت‌الاسلام سعیدی بیان کرد:

کم‌توجهی به تحلیل‌های قرآنی در جامعه / افرادی با نام فلسفه نکاتی دور از واقعیت را مطرح می‌کنند + صوت

رئیس دفتر عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه اصالت الهی بودن یکی از ویژگی‌های برجسته قرآن است، گفت: یکی از مشکلات جامعه ما، کم‌توجهی به تحلیل‌های قرآنی است،

اصالت الهی بودن از ویژگی‌های برجسته قرآن است / افرادی با نام فلسفه نکاتی دور از واقعیت را مطرح می‌کنندبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه مسابقات سراسری قرآن بانوان شاغل، همسران و فرزندان کارکنان نیروهای مسلح به میزبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز، شنبه، 27 آذرماه در مرکز همایش‌های کوثر سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش برگزار شد.

در آغاز مراسم بعد از قرائت قرآن و مرثیه‌سرایی، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی با بیان اینکه ارتش، یک ارتش قرآنی و معنویت‌محور است، گفت: در راستای میزبانی ارتش، ممکن است کاستی‌هایی در مسیر بوده باشد، اگر تذکر داده و یادآوری شود آن کاستی‌ها را در میزبانی‌های بعدی برطرف خواهیم کرد.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی معظم کل قوا، در شروع سخنانش ایام حزن آل الله و شهادت بانوی بزرگوار جهان اسلام، حضرت صدیقه اطهر(س) را تسلیت گفت و بیان کرد: از همه سروران عزیز، خواهران و برادران و همه عزیزانی که در این جهاد قرآنی و مقدس تلاش وافری را مبذول داشته‌اند تا این آثار و برکات به منصه ظهور برسد، تشکر می‌کنم.



وی با بیان اینکه قرآن به عنوان بزرگترین معجزه الهی ویژگی‌های برجسته‌ای دارد، به برخی از این ویژگی‌ها اشاره کرد و گفت: اولین ویژگی جامعیت است، به این معنا که این اثر برجسته ذات ربوبی ظرفیت پاسخگویی به همه نیازهای بشر را تا ابد دارد، این جامعیت ابعادی دارد؛ محتوایی، زمانی و مکانی، همه ساحت‌های انسان از قبیل بینشی، کنشی و رفتاری را پوشش می‌دهد و هم دربرگیرنده همه نیازها و روابط انسان از قبیل رابطه انسان با خود، خدا، دیگران، طبیعت، هم‌کیشان و غیرهم‌کیشان است.

سعیدی ادامه داد: در مورد جامعیت زمانی و مکانی خود قرآن می‌فرماید: «وَمَا تَسْأَلُهُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ؛ و تو بر اين [كار] پاداشى از آنان نمى‏ خواهى آن [قرآن] جز پندى براى جهانيان نيست» یا در معرفی پیامبر(ص) می‌فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ؛ و تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاديم»، (انبیاء/107) یا در بیان دیگری در قرآن آمده است: «تَبَارَكَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا؛ بزرگ [و خجسته] است كسى كه بر بنده خود فرقان [=كتاب جداسازنده حق از باطل] را نازل فرمود تا براى جهانيان هشداردهنده‏‌اى باشد»، (فرقان/1)، این قرآنی که به رسول اکرم(ص) نازل شد برای جهانیان نذیر و بشیر است.

کد

وی با اشاره به جامعیت محتوایی قرآن، اظهار کرد: در آیه 89 سوره نحل آمده است: «وَيَوْمَ نَبْعَثُ فِی كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيدًا عَلَيْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَجِئْنَا بِكَ شَهِيدًا عَلَى هَؤُلَاءِ وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ؛ و [به ياد آور] روزى را كه در هر امتى گواهى از خودشان برايشان برانگيزيم و تو را [هم] بر اين [امت] گواه آوريم و اين كتاب را كه روشنگر هر چيزى است و براى مسلمانان رهنمود و رحمت و بشارتگرى است بر تو نازل كرديم»، در این آیه قرآن «تِبْيَانًا لِكُلِّ شَیءٍ» معرفی شده است و همه آنچه که بشر نیاز دارد، اصول کلی و راهبردهای کلان در قرآن آمده است.

اصالت الهی بودن از ویژگی‌های برجسته قرآن است / افرادی با نام فلسفه نکاتی دور از واقعیت را مطرح می‌کنند

سعیدی عنوان کرد: امام صادق(ع) فرموده است: خداوند هیچ چیزی را فروگذار نکرده و از آنچه که بشر نیاز دارد تا روز قیامت همه آنچه که بشر نیاز دارد، کلیات آن در کتاب خدا آمده است. پیامبر(ص) می‌فرماید: «ما من شیء یقربکم من الجنّة و یباعدکم من النّار الّا و قد نهیتکم عنه و امرتکم به»، هیچ چیز نبود که شما را به بهشت نزدیک و از جهنم دور کند مگر اینکه به شما امر کردم و هیچ چیزی نبود که شما را از بهشت دور و به جهنم نزدیک کند مگر اینکه شما را نهی کردم.

وی با بیان اینکه اصالت انتساب دومین ویژگی برجسته قرآن است، گفت: اصالت انتساب یعنی نسبت قرآن به ذات ربوبی و آنچه که در دسترس ماست دقیقاً همان کتابی است که به پیامبر(ص) نازل شده است، برخلاف دیگر کتب آسمانی که دستخوش تحریف شده و تحت تأثیر الهیات شرک‌آلود قرار گرفته اما این قرآن، همان نسخه‌ای است که خداوند منان بر پیامبر(ص) نازل فرموده است. این کتاب دارای محتوای التقاطی و اقتباسی نیست و ترکیبی از اندیشه‌های غیر الهی و توحیدی در قرآن مشاهده نمی‌شود و همچنین از تمدن‌های غیرالهی متأثر نیست.

رئیس دفتر عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی معظم کل قوا اظهار کرد: سومین ویژگی برجسته قرآن، اصالت الهی بودن آن است، یعنی قرآن از مصدر و اراده الهی و ماورای ذهن پیامبر(ص) در اختیار او قرار گرفته است، افرادی با نام علم و فلسفه نکاتی را مطرح می‌کنند که دور از واقعیت است، پیامبر امی بود، این اثر، مخلوق ذات ربوبی است که بر پیامبر(ص) نازل شده است، لذا الهی بودن این اثر یکی از مهم‌ترین برجستگی‌های این کتاب الهی است.

وی ادامه داد: نکته دیگر هم اینکه، آنچه که در کلمات معصومین برای ما وارد شده توجه به جهات مختلف قرآن است، از فراگیری آموزش روخوانی قرآن تا قرائت، حفظ، تدبر و تعمق و آشنایی با تفسیر قرآن که ورود در این اقیانوس مواج الهی نیاز به الزامات خودش را دارد، آشنایی با ادبیات عرب، سیر زندگی پیامبر(ص)، آشنایی با شأن نزول، آشنایی با قرآن راه و مسیر خودش را دارد، گاهی مشاهده می‌شود که افراد بدون مراجعه به اسناد، مطالبی را به قرآن نسبت می‌دهند و این دور از شأن قرآن است.

سعیدی به ذکر روایاتی در مورد تعلیم قرآن پرداخت و گفت: در روایتی آمده است: «وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِيثِ‏ وَ تَفَقَّهُوا فِيهِ فَإِنَّهُ رَبِيعُ الْقُلُوبِ‏ وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُورِ وَ أَحْسِنُوا تِلَاوَتَهُ فَإِنَّهُ أَنْفَعُ الْقَصَصِ‏ وَ إِنَّ الْعَالِمَ الْعَامِلَ بِغَيْرِ عِلْمِهِ كَالْجَاهِلِ الْحَائِرِ الَّذِي لَا يَسْتَفِيقُ مِنْ جَهْلِهِ‏ بَلِ الْحُجَّةُ عَلَيْهِ أَعْظَمُ‏ وَ الْحَسْرَةُ لَهُ أَلْزَمُ‏ وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَلْوَم»، در این روایت بر تعلیم قرآن تأکید شده چرا که قرآن احسن الحدیث است. اولین چیزی که برای حضرت زهرا(س) محبوبیت دارد تلاوت قرآن است، در قرآن تفقه کنید و بیندیشید.

وی افزود: یا در روایات دیگری آمده است: چرا در قرآن تدبر نمی‌کنید؟ یکی از مشکلات جامعه ما، کم‌توجهی به تحلیل‌های قرآنی است، در شش سوره 40 بار از حضرت نوح(ع) سخن به میان آمده است، اینها نشان می‌دهد که تحولات تاریخی قانون‌مند است. در آیه 137 سوره اعراف آمده است: «وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنَى عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ بِمَا صَبَرُوا؛ و به پاس آنكه صبر كردند وعده نيكوى پروردگارت به فرزندان اسرائيل تحقق يافت» بنی اسرائیل در سایه صبر و استقامت به پیروزی رسیدند ولی وقتی دچار سستی شدند انقلابشان متلاشی شد. تدبر یعنی بررسی تحولات تاریخی و این قابل توجه است.

اصالت الهی بودن از ویژگی‌های برجسته قرآن است / افرادی با نام فلسفه نکاتی دور از واقعیت را مطرح می‌کنند

سعیدی بیان کرد: در روایت دیگری آمده است: «خَيرُكُم من تعلَّمَ القرآنَ وعلَّمَهُ»، یکی از کارهای جهادی همین است که در مسیر تعلیم و تعلم قرآن باشیم.

شرکت 617 نفر در مسابقات

در ادامه سرهنگ مهدی میدانی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز ارتش جمهوری اسلامی ایران به بیان نتایج رتبه‌بندی تیمی پرداخت و گفت: در طول سه روز 617 نفر از همسران، فرزندان و خواهران شاغل در این مسابقات شرکت کردند. در مجموع 272 نفر از اینها رتبه‌های اول تا پنجم را کسب کردند. ارتش با 88 رتبه اول تا پنجم، مقام اول را کسب کرد، سپاه نیز با 88 نفر ولی با امتیاز کمتر، رتبه دوم را به دست آورد، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با 64 نفر در مقام سوم، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با 27 نفر رتبه چهارم و ستاد کل نیروهای مسلح نیز با پنج نفر، رتبه پنجم را کسب کرد.

وی ادامه داد: در بخش خواهران شاغل، 116 شرکت‌کننده بودند که 48 نفر رتبه اول تا پنجم را کسب کردند. سپاه با 25 مقام رتبه اول، وزارت دفاع با 12 مقام جایگاه دوم، ارتش با 7 مقام جایگاه سوم، فرماندهی انتظامی مقام چهارم و ستاد کل نیروهای مسلح نیز پنجم شدند. در بخش خانواده‌ها 501 شرکت‌کننده بودند که 224 نفر حائز رتبه اول تا پنجم شدند. ارتش با 81 مقام، رتبه اول بخش خانواده‌ها، سپاه با 63 مقام در جایگاه دوم قرار گرفت، وزارت دفاع با 52 نفر رتبه سوم، فرماندهی انتظامی با 23 مقام رتبه چهارم و ستاد کل نیروهای مسلح رتبه پنجم را کسب کرد.

در ادامه از نفرات اول هر بخش با حضور مسئولان تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha