حاشیه‌نگاری ایکنا از افتتاحیه مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 4022416
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۳

حاشیه‌نگاری ایکنا از افتتاحیه مسابقات سراسری قرآن

در مراسم افتتاحیه چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم علاوه بر خودنمایی سویه جدید کرونا در سخنرانی‌ها شاهد تجلیل از دو مدیر سابق قرآنی بودیم که چندی پیش نیز در همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم مورد تکریم قرار گرفته بودند.

مراسم افتتاحیه چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن

به گزارش خبرنگار ایکنا، مرحله نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم شامگاه دوشنبه ۲۹ آذرماه در حالی آغاز به کار کرد که در این شب هم شاهد برگزاری مراسم افتتاحیه بودیم و هم رقابت‌ها در رشته‌های مختلف آغاز شد.

مراسم افتتاحیه بدون‌ تأخیر و رأس ساعت 18 به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن رفت. آغازگر این مراسم تلاوت هادی موحدامین، نفر اول چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و‌ نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران بود.

موحدامین این روزها بیش از آنکه درگیر آماده‌سازی خود برای حضور در مسابقات بین‌المللی که مرحله مقدماتی آن چند روز دیگر شروع می‌شود، باشد، به شدت درگیر جابجایی محل سکونت خود شده است، او این موضوع را چند روز قبل از طریق یکی از صفحات خود در فضای مجازی اعلام کرد. با این وجود، در مراسم افتتاحیه شاهد تلاوت زیبایی از این قاری جوان کشورمان بودیم، موحدامین با این تلاوت نشان داد با وجود تمام سختی ها تمرینات خوبی برای پیوستن به جرگه قاریان بین المللی از سر گذرانده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی قبادی، از مدیران اسبق سازمان اوقاف و امور خیریه، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شجاع، مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، محمدرضا پورمعین، دبیر انجمن خادمان قرآن، اصغر امیرنیا، سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد از جمله میهمانان در تالار اندیشه حوزه هنری بودند تا از نزدیک در جریان این رویداد ملی قرار بگیرند. با این افراد باید تعدادی از اعضای گروه داوری از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم را نام برد. در ساعات پایانی مسابقات هم چهره‌هایی همچون محمدحسین سبزعلی، سعید پرویزی و مهدی غلام‌نژاد از قاریان بین‌المللی کشورمان در سالن مسابقات حضور یافتند. 

با این وجود استقبال مدیران، فعالان و چهره‌های قرآنی از مراسم افتتاحیه و روز اول رقابت ها چندان پررنگ نبود. البته باید به وضعیت جوی و بارش‌های تند باران، زمان برگزاری مراسم و شیوع سویه جدید بیماری کرونا به عنوان بخشی از عوامل اصلی مطلوب نبودن استقبال ها در روز اول اشاره کرد.

چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در حالی آغاز شد که همه امیدوار بودند با نزولی شدن سرایت ویروس کرونا در کشور، برگزارکنندگان مسابقات شرایط را برای حضور پررنگ علاقه مندان به قرآن فراهم کنند، اما شیوع سویه جدید باعث رنگ باختن این امید شد و بعید به نظر می‌رسد در روزهای آینده هم انتظار حضور پررنگی از سوی مردم در سالن مسابقات داشته باشیم.

مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در سخنان کوتاه خود در مراسم افتتاحیه به این موضوع اشاره کرد و از مردم خواست تا از طریق رسانه به تماشای مسابقات بنشینند. با این وجود علاوه بر حضور تعدادی از متسابقان در سالن مسابقات، جوانان و نوجوانانی هم از طریق برخی پایگاه‌های مقاومت بسیج همچون پایگاه بسیج مسجد امیرالمومنین(ع) منطقه لویزان به حوزه هنری آمده بودند تا گرمای بیشتری به سالن محل برگزاری مسابقات ببخشند.

جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما از ساعاتی قبل از شروع مسابقات در سالن حضور یافت و از نزدیک در جریان تلاش‌های همکاران خود برای رساندن رقابت‌ها به پخش زنده قرار گرفت. او این روزها به واسطه مسئولیتی که در کمیته تحول فعالیت‌های قرآنی گرفته است، حضور پررنگ‌تری در مجامع قرآنی دارد. از مدیران دیگر رسانه‌ها که در مراسم افتتاحیه و ساعاتی از رقابت ها را در سالن حضور داشتند باید به حضور محمدحسین حسنی، مدیرعامل ایکنا اشاره کرد.

تجلیل از عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون سابق قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل سابق قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش بخش دیگری از برنامه های مراسم افتتاحیه بود. این دو چهره همین امسال در آخرین دوره همایش تجلیل از خادمان قرآن به افتخار خادمی قرآن نائل شدند.

ایام برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم همزمان با دو مناسبت ملی و مذهبی شده است. این روزها به روایتی در ایام شهادت حضرت فاطمه(س) قرار داریم و از سوی دیگر دومین شب مسابقات با مناسب ملی شب یلدا همزمان شده است و مناسب بود در دکور سالن از المان‌ها و نمادهای مربوط به این دو مناسبت نیز استفاده می‌شد.

ابتهال بسیار زیبای سیدکریم موسوی، مبتهل بین‌المللی در وصف حضرت فاطمه(س) با اینکه زمانبندی مناسبی داشت اما در مقایسه با مدت زمان کوتاه مراسم افتتاحیه، طولانی به نظر رسید.

با پایان یافتن مراسم افتتاحیه، رقابت‌ها در رشته‌های مختلف آغاز شد، آغازگر رقابت‌های این دوره تلاوت «حمید حق‌طلب» شرکت‌کننده رشته قرائت تحقیق از استان خراسان رضوی بود. همچنین اجرای مراسم افتتاحیه و مسابقات را سیدوحید مرتضوی، مجری شبکه قرآن و معارف سیما بر عهده داشت. 

انتهای پیام
captcha