گردهمایی برترین قاریان و حافظان قرآن سال 1400 در تهران
کد خبر: 4022939
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته

گردهمایی برترین قاریان و حافظان قرآن سال 1400 در تهران

مرحله پایانی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازان اوقاف و امور خیری طی 29 آذر تا سوم دی‌ماه در تهران برگزار شد.

رویداد قرآنیبه گزارش ایکنا، هفته‌ای که گذشت با رویدادها و اخبار قرآنی چون برگزاری مرحله نیمه نهایی پانزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)، تمدید دوباره مسابقات شوق تلاوت، نشست هم‌اندیشی کمیته‌های خادمان و یاوران قرآنی شهید سلیمانی، برگزاری آزمون ارزیابی و اعطای گواهی‎نامه تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت، دومین نشست هم‌اندیشی ابعاد انتخاب اعضای حقیقی شورای توسعه، تمدید زمان پانزدهمین دوره مسابقات مدهامتان و... همراه بود اما برگزاری مرحله نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از اواسط هفته، رویدادهای قرآنی هفته را تحت تأثير قرار داد. در ذیل نگاهی به مهمترین رویدادهای هفته خواهیم داشت؛

پوشش مهمترین رویداد قرآنی ملی کشور

اخبار مسابقات اعم از اسامی اعضای هیئت داوران، آیین افتتاحیه و برنامه روزانه بخش بانوان و آقایان، تحلیل اجراها با بهره‌مندی از نظرات اساتید این عرصه و آیین اختتامیه به صورت جامع و کامل در زیرسرویس مسابقات و پرونده ویژه خبری چهال و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن قرار گرفته است. 

این رویداد ملی دوشنبه، 29 آذرماه آغاز شد و امشب، جمعه سوم دی‌ماه طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پایان می‌یابد.

آشنایی با منتخبان همایش عمری با قرآن

نوزدهمین دوره همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی تهران با عنوان «عمری با قرآن» ۲۶ آذر در حالی برگزار شد که طی آن از علی‌اکبر توپچی، محمد عباسی، مرتضی لبانی، احمد ابوالقاسمی، عباس اخوین و عذرا روشندل، مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی نورالزهراء تجلیل شد، لذا در نخستین روز از هفته‌ای که گذشت طی گزارشی جامع به معرفی این افراد پرداخته شد.

ورود شورای توسعه به انتصابات اخیر در معاونت قرآن وزارت ارشاد

صد و نوزدهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در حالی در هفته گذشته به صورت حضوری و مجازی در دبیرخانه این شورا برگزار شد که سه دستور مهم را مورد بررسی قرار داد. 

ارائه گزارش کمیته منتخب شورای توسعه در خصوص تحول و بازسازی ساختار و نظام امور قرآنی کشور، تأمین نشدن انتظارها در انتصابات مدیران کل معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارائه گزارش نتایج کارگروه توسعه مشارکت مردمی در خصوص مصادیق فعالیت‌های حاکمیتی از جمله مواردیست بود که طی جلسه فوق به آن پرداخته شد و موجی ورود مجمع مشورتی شورای توسعه به این موضوعات شد. 

اختتامیه مسابقات قرآن بانوان شاغل نیروهای مسلح

آیین اختتامیه مسابقات سراسری قرآن بانوان شاغل، همسران و فرزندان کارکنان نیروهای مسلح به میزبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با حضور مسئولان لشکری در مرکز همایش‌های کوثر سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش برگزار شد.

برگزاری آزمون ارزیابی و اعطای گواهی‎نامه تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت

آزمون نظری دهمین دوره ارزیابی و اعطای گواهی‎نامه تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم که سومین و آخرین مرحله آزمون‌های این دوره بود، با حضور ۱۱۵ نفر از قاریان و مدرسان برگزار شد.

در میان شرکت‌کنندگان این مرحله، قاریان و مدرسان شناخته شده‌ای همچون حامد ولیزاده، امید حسینی‌نژاد، سیدجاسم موسوی، مجتبی مینوتن، علی خشنود و داود لاچینانی حضور داشتند.

اعلام نتایج نهایی این دوره و انتشار اسامی قاریان و مدرسانی که موفق به دریافت گواهی نامه تخصصی در یکی از سطوح ١ تا ۴ می‌شوند، نیمه اول اسفندماه سال جاری از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی قرآن به نشانی www.quranshora.ir انجام خواهد شد. 

نشست هم‌اندیشی کمیته‌های خادمان و یاوران قرآنی شهید سلیمانی برگزار شد

سومین نشست هم‌اندیشی کمیته‌های خادمان و یاوران قرآنی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم و جمعی از مسئولان کمیته‌های قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی در سالن جلسات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد. 

توسعه یک رفتار  قرآنی در جامعه، ضرورت نگارش اساسنامه‌ای بر مبنای زیرساخت و توانمندی هر کارگروه قرآنی، کمیته‌ها در حوزه‌های خود، رفتارهای قرآنی را دنبال کنند،ضرورت ایجاد نظام اولویتی در کمک‌ به اقشار مختلف از جمله مواردیست که در این جلسه به آن تصریح شد.

برگزاری دومین نشست هم‌اندیشی ابعاد انتخاب اعضای حقیقی شورای توسعه 

دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی نشست هم‌اندیشی بررسی ابعاد و نحوه انتخاب و فعالیت صاحب‌نظران حقیقی در این شورا را برگزار کرد. 

این نشست متعاقب استقبال صورت گرفته از اولین نشست برگزار شد. اولین نشست برای بررسی ابعاد تحول در امور قرآنی با حضور ۴۰ نفر از مدیران، کارشناسان، فعالان و صاحب‌نظران امور قرآنی برپا شد. موضوع دومین نشست به بررسی ابعاد و چگونگی بازنگری شرایط و نحوه انتخاب و فعالیت صاحب‌نظران امور در شورای توسعه فرهنگ قرآنی اختصاص داشت. 

با توجه به بازخوردهایی که طی فراخوان دبیرخانه برای معرفی افراد حائز شرایط عضویت به عنوان صاحب‌نظر حقیقی امور قرآنی در شورا در ماه گذشته دریافت شد، مقرر شد انتخاب این دوره به تعویق بیفتد تا با دریافت و جمع‌بندی نظرات، فرایند انتخاب افراد حقیقی عضو شورا بازنگری و پیشنهاد مناسب به جلسه بعدی شورا ارائه شود.

مرکز استعداد‌یابی دارالقرآن مرکزی منطقه ۱۶ تهران راه‌اندازی شد

یکی دیگر از مراکز استعدادیابی و بورسیه قرآنی شهر تهران در دارالقرآن مرکزی منطقه ۱۶ واقع در محله نازی آباد خیابان همدانی در مجتمع گل نرگس شروع به فعالیت کرد. 

این منطقه با ۲۲ محله و شش ناحیه یکی از مناطق شهرداری تهران با ظرفیت‌های گوناگون فرهنگی و اجتماعی است. 

با توجه به اولویت‌های فعالیت‌های قرآنی در حوزه‌های آموزشی، ترویجی و تبلیغی، دارالقرآن‌های مناطق ۲۲‌ گانه شهر تهران، متولی برنامه‌ریزی نظارت و سازماندهی فعالیت‌های قرآنی خانه‌های قرآن و عترت سرای محلات موسسات و خانه‌های قرآنی مناطق هستند. 

شهرداری تهران دارای ۱۰ دارالقرآن در مناطق ۵، ۶، ۷، ۸، ۱۰، ۱۱، ۱۴، ۱۶، ۱۷، ۱۹ شهر است. در کنار این دارالقرآن‌ها، خانه‌های قرآن و عترت در سطح محلات فعال هستند که به آموزش عمومی می‌پردازند.

تمدید زمان پانزدهمین دوره مسابقات مدهامتان

ستاد فهما با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به درخواست‌های متعدد بچه‌های مسجد از پانزدهمین دوره مسابقات مدهامتان، زمان شرکت در این مسابقات تا ۲۴ دی ماه تمدید شد. 

این مسابقات در ۱۰ رشته از ۱۲ آبان ماه سال جاری آغاز شد و تا روز گذشته ۳۰ آذر بالغ بر ۱۵ هزار نفر در این مسابقات شرکت کردند. 

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به سامانه بچه‌های مسجد به نشانی https://bachehayemasjed.ir مراجعه یا با ستاد‌های هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد سراسر کشور مراجعه کنند.

تمدید دوباره مهلت ثبت‌نام در «شوق تلاوت»

ثبت‌نام پنجمین دوره رقابت‌های قرآنی شوق تلاوت ویژه پسران نوجوان قرآنی سراسر کشور در گروه سنی ۱۰ تا ۱۶ سال و همچنین تمامی فراگیران طرح ملی تلاوت شباب الرضا(ع) تا ۵ دی‌ماه ادامه دارد. 

مرحله فینال و نیمه نهایی مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

مرحله نیمه‌نهایی پانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) از ۲۶ تا ۲۷ آذرماه در بخش بانوان و ۲۸ تا ۳۰ آذرماه در بخش آقایان  در دارتحفیظ انجام شد. البته رقابت‌ فینال رشته قرائت تحقیق و ترتیل در بخش بانوان، ۲۵ آذر انجام شد.

بازگشت «قاسم رضیعی» به داوری مسابقات قرآن 

قاسم رضیعی، قاری بین‌المللی، که پس از پایان چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم(ارومیه، ۹۶) با انتشار نامه‌ای با این محوریت که «با دیدن اختلافات ناچیز نمرات نفرات برتر اعتراف دارم که با سازوکار فعلی به ویژه در صوت و لحن نمی‌توان اختلاف چند صدمی نمرات را توجیه کرد.» از عرصه داوری در مسابقات خداحافظی کرده بود، مجدد بازگشت.

انتهای پیام
captcha