تابستان 1400 با طرح ۱۴۵۵ و حواشی آئین تجلیل از خادمان قرآن
کد خبر: 4037383
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۷
اهم رویداد‌های قرآنی فصل گرم سال گذشته

تابستان 1400 با طرح ۱۴۵۵ و حواشی آئین تجلیل از خادمان قرآن

اجرای طرح قرآنی ملی و فراگیر ۱۴۵۵، برپایی آیین تجلیل از خادمان قرآن کریم، حواشی انتخاب وزرای کابینه سیزدهم به ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حساسیت فعالان قرآنی برای شناسایی نوع نگاه وزیر ارشاد به امور قرآن و عترت را می‌توان از مهم‌ترین اخبار و رویدادهای امور قرآنی کشور در تابستان 1400 برشمرد

رویدادهای قرآنیبه گزارش ایکنا، تابستان 1400 شاهد اجرای طرح ملی و فراگیر ۱۴۵۵ بودیم، این طرح با شعار قرآن، زندگی و امید از سوی شبکه قرآن و معارف سیما با همکاری دستگاه‌های امور قرآنی اجرا شد.

همچنین از دیگر رویدادهای مهم این فصل رونمایی از طرح سراسری با شعار «من قرآن را دوست دارم» و آیین تجلیل از خادمان قرآن کریم بود که نحوه اجرا و چگونگی انتخاب برگزیدگان آن حواشی و نقدهایی را میان جامعه فعال در عرصه قرآنی به دنبال داشت. پیش از این نگاهی به اهم رویدادهای قرآنی فصل بهار 1400 داشتیم و در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی فصل تابستان خواهیم داشت.

اجرای طرح ۱۴۵۵ با شعار «قرآن، امید، زندگی»

اجرای این طرح از پنجم تیرماه آغاز شد و تا ۱۲ شهریورماه به مدت ۱۰ هفته، معادل ۷۰ روز، ادامه پیدا کرد. محوریت سال گذشته این طرح خانواده بود و ادوار قبل با محوریت یکی از سوره‌های قرآن کریم اجرا شد اما سال 1400 با توجه به استقبال خوبی که سال 99 روی داد، مقرر شد تا همچنان موضوع‌‌محور پیش رفته و شعار «قرآن، امید، زندگی» تعیین شد.

برای ۱۰ هفته ذیل شعار «قرآن، امید، زندگی»، برای هر هفته موضوعاتی تعیین شد. هفته اول؛ موضوع بشارت و آینده روشن، هفته دوم؛ امید به مغفرت و گشایش مادی و معنوی، هفته سوم؛ مهربانی، برّ و احسان، هفته چهارم؛ شکر، هفته پنجم؛ ولایت و ولایت‌پذیری، هفته ششم؛ خانواده، هفته هفتم؛ زیست مجازی، زیست حقیقی، هفته هشتم؛ تواصی به حق، هفته نهم؛ حق الناس و هفته دهم؛ عقل، فکر و علم.

طرح قرآنی ۱۴۵۵ پس از ۷۷ روز، ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۰ با پخش زنده برنامه تلویزیونی از شبکه قرآن و معارف سیما به کار خود پایان داد. اعلام اسامی برترین‌های جشنواره هنری و قرعه‌کشی مسابقه حفظ و مفاهیم قرآن از دیگر بخش‌های مهم این برنامه بود.

انتخاب اتحادیه کشوری به عنوان رئیس کارگروه قرآن و فعالیت‌های مردمی کمیسیون تبلیغ و ترویج

براساس نشست کارگروه قرآن و فعالیت‌های مردمی در کمیسیون تبلیغ و ترویج و پس از رأی‌گیری میان اعضای حاضر، این اتحادیه به عنوان رئیس این کارگروه انتخاب شد.

نقدی به نحوه ارائه درس حفظ جزء ۳۰ قرآن در دانشگاه پیام‌ نور

یکی از دروسی که در دانشگاه پیام‌نور در مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری ارائه می‌شود، درس حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم است. ایکنا طی گزارشی به بررسی نحوه ارائه این درس و آسیب‌شناسی آن و اینکه تاکنون چه میزان دانشجویان را به حفظ سوره‌های پایانی و مطالعه ترجمه آن ترغیب کرده است، پرداخت.

مدرسه مجازی قرآنی کشور راه‌اندازی می‌شود

این خبری بود که سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) طی گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا آن را مطرح کرد و گفت: توسعه کار قرآنی از برنامه‌های اصلی در کمیته امداد است. در حال حاضر زیرساخت مجازی ارائه آموزش‌های آنلاین و آفلاین برای مددجویان کمیته امداد فراهم شده است. با تهیه این زیرساخت، فعالیت‌ها تبدیل به بزرگترین مدرسه قرآنی مجازی در کشور خواهد شد و تلاش خواهیم کرد تا این ظرفیت از نیمه تیر انجام شود. با توجه به اینکه کمیته امداد جامعه هدف نسبتاً بزرگی دارد،‌ این زیرساخت میزبان جمعیت زیادی از مددجویان خواهد بود.

طه محجوب درگذشت

مدیرعامل مؤسسه آموزشی فرهنگی برهان علم و معرفت و فرزند علیرضا محجوب، ۳۰ خردادماه در سن ۳۷ سالگی درگذشت.

طه محجوب سال‌ها در زمینه‌ امور قرآنی فعالیت داشت و از مؤسسان دارالقرآن خانه کارگر بود. او طی ۱۲ سال مسئولیت مدیر اجرایی دارالقرآن خانه کارگر دوره‌های مختلف آموزشی ویژه کارگران و خانواده‌های ایشان، دوره‌های آموزشی عمومی تربیت مربی، تربیت مربی کودک، مسابقات قرآنی و ... را برگزار کرد.

رونمایی از سامانه جدید ثبت درخواست تأسیس مؤسسه قرآنی

همزمان با میلاد امام رضا(ع) از سامانه جدید ثبت درخواست تأسیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت و نیز سامانه ثبت درخواست تأسیس خانه قرآن و عترت در سازمان دارالقرآن الکریم رونمایی شد.

بالغ بر دو هزار مؤسسه و هشت هزار و ۵۰۰ خانه قرآن و عترت تحت نظارت سازمان تبلیغات اسلامی در سراسر کشور فعال هستند که در آینده‌ای نزدیک تمامی تعاملات مدیران تشکل‌های مذکور با سازمان دارالقرآن الکریم و دفاتر سازمان تبلیغات اسلامی از طریق این سامانه‌ها صورت پذیرد. همچنین دسترسی به این سامانه‌ها هم‌اکنون در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان دارالقرآن الکریم به نشانی www.telavat.ir امکان‌پذیر است.

نشست نقد و بررسی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن

نشست نقد و بررسی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم که بهار 1400 برگزار شد، هفتم تیرماه با حضور مدیران این نمایشگاه، تعدادی از خبرنگاران حوزه فعالیت‌های قرآنی، فعالان قرآنی بسیج دانشجویی و جمعی از دانشجویان دغدغه‌مند وضعیت امور قرآنی در سالن اجتماعات شهید تقوی ایکنا برگزار شد. در ابتدای این نشست مدیر اجرایی نمایشگاه، ضمن ارائه گزارشی از این دوره، گفت: برگزاری نمایشگاه‌های مجازی، در دنیا پدیده نوظهوری است. همچنین نمایشگاه مجازی با نمایشگاه فیزیکی و مسابقات قرآن، که سال‌ها تجربه ارزشمند آن را داریم، متفاوت است. لذا باید در مورد آنچه اتفاق افتاده است گفت‌وگو کنیم.

مرتضی خدمتکار افزود: برای اینکه تصویر روشنی از رویدادهای مجازی فرهنگی جهان به دست آوریم و بر مبنای آن طراحی مناسبی برای نمایشگاه مجازی قرآن داشته باشیم، یک کار مطالعاتی را شروع کردیم و یک تیم خبره در این حوزه مسئولیت پذیرفتند تا تمام رویدادهایی که در دنیا به صورت مجازی برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد و با توجه به شناختی که از آن رویدادها به دست آمد، به طراحی نمایشگاه مجازی پرداختیم.

در ادامه نقدهای جدی و صریحی به بخش فنی و گرافیک سایت، بخش فروش و محتوای نمایشگاه وارد شد.

رونمایی از طرح «آموزش روخوانی قرآن به روش خودآموز‌»

آیین افتتاحیه و رونمایی از طرح نهضت سراسری روخوانی قرآن کریم با شعار «من قرآن را دوست دارم»، هفتم‌ تیرماه 1400 در آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع) با اجرای عباس سلیمی، خادم‌القرآن و معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.

این مراسم با تلاوت مجتبی پرویزی از قاریان ممتاز و بین‌المللی‌ کشورمان آغاز شد و در ادامه گروه تواشیح و همخوانی نور به اجرای برنامه پرداختند. سپس عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به اینکه طرح آموزش روخوانی قرآن به روش خودآموز براساس منویات مقام معظم رهبری راه‌اندازی شد، گفت: آموزش روخوانی قرآن کریم از ضرورت‌های دین ما است و بحمد‌لله در این طرح، علاوه بر آستان امام رضا(ع)، آستان حضرت فاطمه معصومه(س)‌، آستان احمد بن موسی(ع‌) و عبدالعظیم حسنی(ع)‌ و سازمان اوقاف و امور خیریه و با تولیت بیش از ۸ هزار امامزاده در سراسر کشور و مسجد جمکران همکاری دارند.

وی با اشاره به اینکه این نخستین طرح مشترک آموزشی است که با عنوان «من قرآن را دوست دارم» از هفته و دهه کرامت آغاز خواهد شد، اظهار کرد: این زمینه‌ای است که با کمال تواضع و ادب، خادمان مصحف شریف زمینه‌ای برای فراگیری قرآن در سراسر کشور فراهم کرده‌اند. این طرح در حال حاضر به زبان فارسی اجرا می‌شود و در آینده نه چندان دور به زبان‌های عربی و انگلیسی به مرحله اجرا می‌رسد.

سلیمی درباره راه‌های ثبت‌نام در این طرح، اضافه کرد: متقاضیان از سه طریق در این دوره و طرح می‌توانند شرکت کنند؛ ثبت نام به صورت اینترنتی و در سامانه آستان قدس رضوی، دانلود و نصب اپلیکیشن منادی بالقرآن یا طی تماس با خط ۱۳۸. این طرح طی ۱۴ جلسه ۱۵ دقیقه‌ای، روخوانی قرآن را با روش تدریس استاد احمد ابوالقاسمی فرامی‌گیرند. پس از موفقیت قرآن‌آموزان به افرادی که موفق به طی این طرح شده باشند، گواهینامه معتبر رسمی اعطا می‌شود و در طول دوره نیز مستمراً جوایز نقدی نفیسی به این عزیزان تقدیم می‌شود.

کناره‌گیری قاری بین‌المللی از مسابقات

مختار دهقان، قاری بین‌المللی کشورمان که سابقه کسب رتبه دوم مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی را در کارنامه خود دارد، ششم تیرماه در صفحه اینستاگرامی خود از مسابقات قرآن برای همیشه خداحافظی کرد. متن پست مختار دهقان به شرح زیر است.

«... ان‌شاءالله از امروز تمام تمرکزم را بر ارتقای علمی تلاوت و آموزش به قرآن‌آموزان خصوصاً در بخش روخوانی و روان‌خوانی (که به نظر مقدس‌‌ترین و پرثواب‌ترین مرحله آموزش قرآن هست) قرار خواهم داد.

از همه اساتیدم که در طی این سال‌ها زحمت فراوانی برای حقیر کشیدند، تشکر می‌کنم و از همه مسئولانی که در طی این سال‌ها زحمت برگزاری مسابقات سراسری را به دوش کشیدند نیز صمیمانه سپاسگزارم. عزیزان جانی از قبیل آقایان یاراحمدی، حسینی و قره‌شیخلوی دوست داشتنی و تمامی همکاران عزیزشان در اداره قرآن اوقاف و امور خیریه...»

پس از آنکه مختار دهقان، ‌قاری بین‌المللی با انتشار مطلبی در صفحه اختصاصی خود در شبکه‌های اجتماعی کناره‌گیری خود از مسابقات قرآن را اعلام کرد؛‌ در گفت‌وگویی با خبرنگار ایکنا به تشریح دلایل کناره‌گیری از مسابقات قرآن پرداخت. وی در بخشی از گفت‌وگوی خود گفت: مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود هر نفر در فرایندی حضور داشته باشد انگیزه است. از سال ۱۳۷۹، که ۱۲ سال داشتم، در مسابقات حضور یافتم و از آن سال تا سال قبل حدود ۲۱ سال در این عرصه بودم. البته برخی سال‌ها به خصوص در ایام بلوغ مسابقات را کنار گذاشتم اما به طور کلی در جریان مسابقات بودم. امسال احساس کردم انگیزه کافی برای شرکت در مسابقات ندارم و باید کناره‌گیری کنم. لذا بررسی‌ کردم و به این نتیجه رسیدم که وقتی انگیزه کافی وجود نداشته باشد، بهتر است شرکت نکنم و فضا را برای افراد جوان‌تر باز بگذارم.

راه‌اندازی کمیسیون فعالیت‌های بین‌المللی قرآنی

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم‌مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اضافه شدن یک کمیسیون دیگر به کمیسیون‌های ذیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: پیگیری فعالیت‌های قرآنی در عرصه بین‌الملل در موارد متعددی در قانون مورد تأکید قرار گرفته است، به منظور تحقق بخشیدن به این مواد قانونی که از جمله آنها ابلاغیه جلسه سوم ستاد نقشه مهندسی فرهنگی کشور در آبان‌ماه سال گذشته و نیز مواد هفتم و نهم آیین‌نامه شورای توسعه فرهنگ قرآنی است، به منظور انسجام بخشیدن به فعالیت‌های بین‌المللی قرآنی جهت حضور اثربخش و جریان‌ساز تعالیم قرآنی در جهان با مرجعیت جمهوری اسلامی ایران، «کمیسیون توسعه فعالیت‌های بین‌المللی قرآنی» بر اساس یک سری شرایط و ضوابط تشکیل شده است. این کمیسیون به ریاست معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و عضویت برخی نهادهای فرهنگی و سیاستگذار و فعال در حوزه بین‌الملل همچون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، (دبیرخانه) شورای توسعه فرهنگ قرآنی،‌ جامعه المصطفی(ص) العالمیه؛ مجمع جهانی اهل بیت(ع)؛ مجمع تقریب مذاهب اسلامی و دو نفر صاحب‌نظر بین‌المللی قرآنی و ... تشکیل می‌شود.

ابلاغ دستورالعمل حمایت از نهضت حفظ قرآن در ارتش

دستورالعمل حمایت و پشتیبانی از نهضت حفظ در نزاجا با امضای فرماندهی این نیرو به سطح یگان‌ها و پادگان‌ها ابلاغ شده است. این خبر نیز در اولین روز هفته جاری از سوی محمدرضا کشتگر، جانشین مرکز قرآن، عترت و نماز نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام شد. وی ضمن بیان این مطلب گفت: بنابر تدبیر فرمانده نزاجا و با استفاده از اختیارات ایشان، برای تحقق سهم ارتش از منویات مقام معظم رهبری در خصوص تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در سال ۱۴۰۰، دستورالعمل نهضت حفظ قرآن صادر شد. این امر به منظور توجه به همه فرماندهان و مسئولان و دست اندر کاران حفظ، بیش از گذشته و همچنین گسترش حفظ قرآن در میان کارکنان پایور نزاجا است. بنابر این تشویقات، اگر کارکنان پایور و یا یکی از اعضای خانواده آنها دارای درجه حفظ کل باشد، می‌تواند به مدت چهار سال از مزایای تعیین محل خدمت، استفاده کند و محل خدمت خود را انتخاب کند.

آغاز مرحله شهرستانی مسابقات سراسری قرآن

مرحله شهرستانی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم طی این هفته در استان‌های مختلف آغاز شد. در استان تهران نیز از صبح سیزدهم تیرماه در شهرهای مختلف و به صورت حضوری آغاز ‌شد و در برخی شهرها تا ۲۳ همین ماه ادامه داشت. برگزاری حضوری این مسابقات با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و حضور متسابقان در محوطه وسیع و حضور تنها یک شرکت‌کننده در سالن مسابقات بود. مسابقات مرحله شهرستانی استان تهران در بخش آقایان در هفت گروه و در بخش بانوان نیز در ۱۰ گروه برگزار شد. مسئولان مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و نیز اجرای بهتر، همچون سال گذشته مرحله شهرستانی را به صورت تجمیع‌شده برگزار کردند.

آزمون‌های حفظ عمومی قرآن برگزار می‌شود

محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، در این هفته از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی آزمون های حفظ عمومی قرآن کریم خبر داد. وی با بیان اینکه یکی از اقدامات طراحی شده در راهبردهای طرح ملی حفظ قرآن کریم، تدوین آزمون‌های حفظ عمومی بوده است، گفت: چند سال قبل اجرای این آزمون‌ها مصوب، اما ابلاغ نشد. طی روزهای گذشته و پس از برگزاری جلسات متعدد ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، بحث آیین‌نامه‌ اجرایی آزمون حفظ عمومی به امضا رسید و در ادامه به دستگاه‌ها ابلاغ شد. بر اساس ابلاغیه‌، سازمان تبلیغات اسلامی محور اصلی این آزمون‌ها خواهد بود، همچنین دستگاه‌های دولتی و موسسات قرآن و عترت مورد تأیید و دارای ظرفیت نیز می‌توانند با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی برای کارکنان خود یا برای عموم مردم این آزمون را برگزار کنند.

نهضت قرآن‌آموزی دانشجویان در پرتو توافقی سه‌جانبه برپا می‌شود

توافق‌نامه همکاری مشترک و راه‌اندازی نهضت قرآن‌آموزی دانشجویان میان معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، سازمان امور دانشجویان وزارت علوم و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، ۲۳ تیرماه طی مراسمی منعقد شد.

عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، محمدهادی عسکری، مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم و رشید جعفرپور، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم در جلسه انعقاد این تفاهم‌نامه حضور داشتند.

تعیین اعضای هیئت مدیره سازمان دارالقرآن

جلسه هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و با حضور اکثریت اعضا در سالن جلسات این سازمان برگزار شد.

طی این نشست حسین اسدی، مشاور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی، حجج اسلام مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، رضا عزت‌زمانی، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی، حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و سیدمصطفی حسینی پس از رای‌گیری از اعضای هیئت امنای سازمان به عنوان هیئت مدیره تا پایان سال ۱۴۰۰ انتخاب شدند.

راه‌اندازی نخستین مدرسه مجازی حفظ در فرهنگسرای قرآن

همزمان با ایام ماه ذی‌الحجه و در آستانه عید قربان، به همت فرهنگسرای قرآن، مدرسه مجازی حفظ قرآن کریم با مشارکت مؤسسه پیام غدیر ویژه گروه مخاطب مقطع متوسطه دوم و ابتدایی راه‌اندازی و افتتاح می‌شود.

مدرسه مجازی حفظ قرآن کریم به صورت آنلاین در سامانه آموزش قرآن‌لند به نشانی quranland.net فعالیت‌های خود را به صورت آزمایشی با شاگردان دو دبیرستان آغاز کرد و اکنون آماده برگزاری کلاس‌های کاملاً تخصصی و همکاری با سایر مدارس مختلف کشور است. مدیران مدارس علاقه‌مند برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با واحد آموزش فرهنگسرای قرآن تماس بگیرند.

اختتامیه مرحله نهایی ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور

مرحله نهایی مسابقات فرهنگیان به صورت غیرحضوری اما در دو مرحله مقدماتی و نهایی از ۱۴ تا ۱۷ تیرماه با حضور ۳۳۰ شرکت‌کننده و ۱۸ داور و ۱۰ کمیته مسئول برگزاری مسابقات، همراه بود. این مسابقات به میزبانی خراسان رضوی همراه بود که اختتامیه ۱۹ تیرماه به صورت پخش زنده از شبکه قرآن و معارف سیما و همچنین شبکه آموزشی شاد برگزار شد.

این مسابقات در رشته‌های مختلف قرائت تحقیق، حفظ کل، حفظ ۱۰ جزء، روش تدریس احکام و نهج‌البلاغه در دو بخش بانوان و آقایان برپا شد که اسامی برگزیدگان و منتخبان طی اختتامیه اعلام شد.

اعلام نتایج انتخابات مجمع تخصصی کانون‌های قرآنی وزارت بهداشت

پس از سه مرحله برگزاری انتخابات کشوری مجمع تخصصی کانون‌های قرآن و عترت وزارت بهداشت، سرانجام دوشنبه ۲۸ تیرماه نتایج این انتخابات اعلام شد.

اولین دوره این انتخابات روز سه شنبه ۱۵ تیر ماه در بستر فضای مجازی و با مشارکت ۶۳ دبیر کانون قرآن و عترت در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر برگزار شد. در این مرحله هیچ کدام از نامزدهای موفق به کسب بیشترین آراد نشده و انتخابات به مرحله دوم و در نهایت نیز مرحله سوم کشیده شد. در این دوره از انتخابات ۲۹ نفر کاندیدا شدند.

رقابت ۲۱ هزار دانش‌آموز ابتدایی در بیست‌ونهمین آزمون درس‌هایی از قرآن

ابراهیم آقابابایی، معاون اجرایی مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی گفت: آزمون نهایی درس‌هایی از قرآن ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی طی سه روز با رقابت حدود ۲۱ هزار نفر از ۲۶ تیر آغاز شد و تا دوشنبه، ۲۸ تیر، ادامه داشت.

مطالبه نقش‌آفرینی اتحادیه در صدور مجوز مؤسسات

نشست اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۷ تیرماه همزمان با نخستین سالگرد تشکیل اتحادیه در سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و در آن بر نبود انگیزه برای واگذاری مأموریت‌های بخش مردمی قرآنی، لزوم نقش‌آفرینی اتحادیه در روند صدور مجوز و پروانه فعالیت مؤسسات و ایجاد صندوقی ویژه فعالان قرآنی به جای بهره‌مندی از صندوق هنرمندان تأکید شد.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گفت: در هفته‌های باقی‌مانده دولت دوازدهم، اتحادیه مؤسسات با معاونت قرآن این وزارتخانه، در قالب یک یا چند کارگروه، درباره سه مسئله تفویض، تأمین منابع مالی و مسائل خاص(بیمه و مالیات)، پیشنهادات خود را به صورت مشخص ارائه کنند تا به جمع‌بندی رسیده و حاصل آن به اسناد و برنامه تبدیل شود، البته حق ابطال و اصلاح برای وزیر بعدی، هست.

آیین تجلیل از خادمان قرآن کریم برگزار شد

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیست و ششمین دوره آیین تجلیل از خادمان قرآن کریم که چهارم مردادماه در حسینیه شماره دو جماران برگزار شد، بیان کرد: در جمهوری اسلامی طی چهل سال گذشته، اتفاقات مختلفی رخ داده است و اگر قیامی بوده، به امداد و مدد روح الهی و دم قرآنی شکل گرفته که در کشور اسلامی و اهل بیت(ع) گسترانیده شده است.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارج‌گذاری به ساحت قرآن کریم و الگودهی به جوانان و نوجوانان را دو هدف برگزاری این دوره برشمرد.

فقهی‌زاده بیان کرد: به عنوان کمترین خدمتگزار در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کردیم تا با همکاری دوستان و همکاران و به ویژه با همکاری انجمن خادمان قرآن، شرایطی برای برگزاری این مراسم فراهم شود تا در چهارمین سال خدمت به مردم در دولت دوازدهم، شاهد برگزاری مراسمی به عنوان تکریم خادمان قرآن در دوره بیست و ششم باشیم. این میسر نمی‌شد، مگر با حمایت های خالصانه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی که با دو هدف ما را تشویق کردند.

در همایش تجلیل از خادمان قرآن از حسین اخوان‌اقدم در رشته آموزش قرآن کریم، کریم پارچه‌باف‌دولتی در رشته مدیریت امور قرآنی، مهدی حسنی در رشته حفظ قرآن، محمدتقی حق‌بین در رشته نشر و تولید محصولات قرآنی، ابوالفضل خزاعی در رشته کتابت قرآن، هاشم روغنی در رشته قرائت قرآن، حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی‌اصفهانی در رشته ترجمه و تفسیر، عبدالهادی فقهی‌زاده در رشته تحقیق و پژوهش و مدیریت امور قرآنی، امیرمحمود کاشفی در رشته آموزش قرآن، محمدرضا مسیب‌زاده در رشته مدیریت امور قرآنی، سیدمحمدداود میرباقری در رشته هنرهای نمایشی قرآنی و رسول فلاح‌زرگران در رشته نرم‌افزار قرآنی تجلیل شد.

امام جمارانی

فقهی‌زاده هدیه مراسم تجلیل از خادمان قرآن را به ۱۰ فعال قرآنی اهدا کرد

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت از اهدای هدیه عبدالهادی فقهی‌زاده، یکی از خادمان قرآنی تجلیل شده در بیست و ششمین دوره مراسم تکریم از خادمان قرآن کریم به اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خبر داد.

وی افزود: براساس درخواست آقای فقهی‌زاده در خصوص اهدای این هدیه به فعالان استان‌های محروم و مرزی و با توافقی که با ایشان صورت گرفت، مقرر شد این هدیه به ۱۰ نفر از فعالان قرآنی استان‌های ایلام، کردستان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، جنوب کرمان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و اردبیل اختصاص پیدا کند.

قبل و پس از برگزاری این همایش، تعدادی از فعالان قرآنی نقدهایی به برخی از انتخاب‌های اشخاص در این دوره از همایش خادمان قرآن، گلایه‌مند بودند که تا چندین روز، رسانه‌های فعال در این حوزه، به ابعاد مختلف آن پرداختند.

فراخوان جمع‌آوری آثار شهید «محسن حاجی حسنی کارگر»

دبیرخانه حفظ و نشر آثار شهیدمنا، حاج «محسن حاجی حسنی کارگر»، طی فراخوانی عمومی، اقدام به جمع‌آوری آثار این شهید کرده است. این آثار در موضوعات تلاوت‌های صوتی و تصویری، عکس، خاطرات و دلنوشته است. چنانکه افرادی راه ارتباطی برای اخذ آثار از سازمان‌ها، ارگان‌ها و ادارات مراکز استان و شهرستان‌های سراسر کشور دارند، به دبیرخانه جهت اقدام معرفی کنند.

«اکبر سلامی» از قاریان جوان کشور درگذشت

اکبر سلامی، قاری ممتاز کشور و از شاگردان سیدمحسن خدام‌حسینی و محمدحسین سعیدیان، ششم مردادماه به علت ابتلا به بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت.

پرداخت ۱۲ میلیارد کمک بلاعوض به موسسات

برنامه افق رادیو قرآن با حضور سیدفخرالدین اسماعیلی، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به روی آنتن رفت. وی در مورد تسهیلاتی که این اداره کل برای موسسات تدارک دیده است، گفت: ما از دو طریق موسسات را حمایت می‌کنیم، یکی از طریق کمیته حمایت است که به حمایت از طرح‌های برنامه محور موسسات می‌پردازد و کمک‌های بلاعوض را در اختیار این موسسات قرار می‌دهد. از سال ۹۶ تا کنون حدود ۱۲ میلیارد تومان از این طریق به موسسات کمک شده است، سال گذشته نیز یک میلیون تومان کمک بلاعوض کرونایی برای موسسات در نظر گرفته شد.

اسماعیلی همچنین به یکی دیگر از حمایت‌های مالی از مؤسسات که مربوط به تسهیلات بانکی بدون نگاه سازمانی به مؤسسات است، اشاره کرد.

پخش اختتامیه دوره دهم مسابقه اسرا

آئین اختتامیه این دوره مسابقه اسرا که در کیش برگزار شد، از شام عید غدیر به مدت سه شب از ساعت ۲۳ از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد. قسمت اول، پنجشنبه، ۷ مردادماه، مصادف با عید سعید غدیر با معرفی نفرات اول تا سوم رشته‌های تلاوت تقلیدی و قسمت دوم، جمعه، ۸ مرداد، ساعت ۲۳ با معرفی نفرات اول تا سوم رشته اجرای معارفی در بخش خانم‌ها و آقایان و قسمت سوم شنبه، ۹ مرداد، ساعت ۲۳ با معرفی نفرات اول تا سوم رشته‌های دعاخوانی و مداحی، پخش شد.

اجرای دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن

دومین دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن بدون اعلام فراخوان به صورت عمومی، انجام می‌شود. براین اساس برخی شاخص‌های تعیین شده به استان‌ها اعلام می‌شود تا افراد دارای آن شاخص‌ها به حضور در طرح ساماندهی دعوت شوند. بعد از دریافت اسامی متقاضیان، جمع‌بندی نهایی انجام و دوره دوم طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن در شش ماهه دوم سال برگزار می‌شود.

تجلیل اعضای گروه محمد رسول‌الله(ص) از «جواد فروغی» مدال‌آور المپیک

مراسم تجلیل از جواد فروغی، صاحب مدال طلای تپانچه بادی المپیک توکیو که به عنوان پرستار و کادر درمان در بیمارستان بقیةالله(عج) مشغول به کار است، صبح ۱۳ مردادماه در محوطه باز این بیمارستان برگزار شد. این مراسم با حضور سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با اجرای گروه همخوانی محمد رسول الله (ص) بسیج تهران بزرگ همراه بود که در پایان این مراسم هدیه و لوح تقدیری از سوی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ و اعضای گروه همخوانی به فروغی اعطا شد.

مرحله شهرستانی آزمون تفسیر عمومی قرآن برگزار شد

آزمون مرحله مقدماتی رشته تفسیر عمومی قرآن کریم در چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن از ۱۳ مرداد به صورت مجازی و همزمان در سراسر کشور برگزار شد. در این رشته از مسابقات، مجموعاً ۱۳ هزار و ۴۷۵ نفر شامل پنج هزار و ۲۶۰ آقا و هشت هزار و ۲۱۵ بانو حضور خواهند داشت. بر اساس گفته‌های مسئولان قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، استقبال از این رشته در چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن، نسبت به دوره قبل بیش از سه برابر بوده است.

اسامی مؤسسات قرآنی صدرنشین دریافت بودجه

از سوی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت بودجه که مبلغ ۵,۶۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال است، برای حمایت از موسسات فعال دارای شعب حفظ قرآن کریم تخصیص‌یافته است. این بودجه بدین ترتیب مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)(دفتر مرکزی استهبان استان فارس) با تخصیص مبلغ ۲.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال، مؤسسه جامعة‌القرآن(دفتر مرکزی قم) با مبلغ ۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال و مؤسسه مهد قرآن کریم و ولایت اصفهان با مبلغ ۷۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال و همچنین مؤسسه کشوری مهد قرآن با مبلغ ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال و مؤسسه مهد قرآن جوادالائمه(ع) یزد با مبلغ ۴۰۰.۰۰۰.۰۰ ریال اختصاص یافت.

اما درباره چرایی این حمایت، محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تأکید بر حمایت از شعب مؤسسات، گفت: در مرحله گذشته به سه هزار مؤسسه قرآنی که غالباً فاقد شعبه بودند به منظور جبران شرایط پیش‌آمده از کرونا، مبلغ یک میلیون تومان، بلاعوض پرداخت شد. این در حالی بود که حدود هزار شعب جامعةالقرآن، بیت‌الاحزان و مؤسسه کشوری مهد قرآن، مورد حمایت قرار نگرفت.

وی ادامه داد: از آنجا که اتحادیه، مجری تدابیر کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی است. کمیته تخصیص اعتبارات، مبلغ بیش از ۵۰۰ میلیون تومان را در اختیار اتحادیه قرار داده است و این چارچوب را برای هزینه‌ آن مشخص کرده است.

رویدادها

معرفی روستاهای قرآنی فرصتی برای آمایش سرزمینی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم معرفی روستای قرآنی کشور ضمن بیان برخی ویژگی‌های این طرح، گفت: یکی از مشکلات در فضای برنامه‌ریزی کشور در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگی این است که آمایش سرزمینی دقیقی وجود ندارد که طرح‌هایی از قبیل این طرح فرصت می‌دهد تا آمایش سرزمینی خودمان را از این منظر پیدا کنیم.

تفاهم‌نامه سازمان اوقاف و اتحادیه مؤسسات قرآنی

در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی کشور و همچنین ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه(بقاع متبرکه) در جهت توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی طی هم‌افزایی با مؤسسات قرآنی، تفاهم‌نامه سه‌جانبه ای بین معاونت فرهنگی و اجتماعی، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآنی منعقد شد. مشارکت مؤسسات قرآنی در اجرای فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بقاع متبرکه و کمک به استقرار مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با استفاده از ظرفیت‌های بقاع متبرکه از جمله موضوعات این تفاهم‌نامه است.

اختصاص بن‌کارت به موسسات قرآن

طی اقدام اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت مقرر شد تا کارت تخفیف ثمین‌کارت به مدیران مؤسسات قرآنی اختصاص پیدا کند. مدیران مؤسسات قرآنی با استفاده از این کارت می‌توانند از خدمات فرهنگی، ورزشی، رفاهی، درمانی، مراکز خرید، فروشگاه‌های طرف قرارداد با تخفیف ویژه بهره‌مند شوند.

تهیه اولویت‌های سه ساله اتحادیه موسسات قرآنی

جلسه کمیته طرح و برنامه اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با حضور اکثریت اعضا به صورت حضوری در سازمان دارالقرآن برگزار شد. امیرحجت مرادی از اعضای این کمیته با اشاره به موضوعات متعدد که در دستور کار کمیته طرح و برنامه است، گفت: در این کمیته موضوعاتی ارجاعی از سوی هیئت مدیره و نیز موضوعات مورد نظر خود کمیته حسب نیازسنجی‌های صورت گرفته یا پیشنهاد اعضا مطرح و پس از جمع‌بندی نهایی جهت تصویب به هیئت مدیره ارسال می‌شود. در حال حاضر موضوعات ارجاعی هیئت مدیره برای تهیه اولویت‌های سه ساله اتحادیه و چشم انداز ۲۰ ساله در دستور کار قرار دارد که در این جلسه نیز در مورد آن‌ها تبادل نظر شد.

خدمات پویش جلسات خانگی قرآن به روضه‌های خانگی

همزمان با ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و دهه اول محرم، پویش جلسات خانگی قرآن کریم در نظر دارد با توجه به تأکیدات اهل بیت(ع) در جهت اقامه عزای حسینی و فراگیری بیماری کرونا، نسبت به حمایت از روضه‌های خانگی و گسترش فرهنگ عزاداری در خانه اقدام نماید.

در این راستا، فعالان جلسات خانگی که قصد برگزاری روضه خانگی دارند، می‌توانند از خدمات پویش در این زمینه استفاده کنند. این خدمات شامل تأمین محتوای جلسات، اعزام مُبلغ به جلسات در برخی استان‌ها، برگزاری روضه تلفنی برای جلسات متقاضی و ترویج گفتمان روضه خانگی از طریق تولیدات رسانه‌ای است.

اجرای طرحی برای نقش‌آفرینی همسران مبلّغان

آیین رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت ویژه خانواده‌ها و فرزندان طلاب (برادران) حوزه‌های علمیه ۱۹ مردادماه با حضور حجج‌اسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن، سیدجمال‌الدین میرمحمدی، رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و سایر مسئولان و معاونان در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در این جلسه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: ما در سازمان تبلیغات اسلامی، خادم طلاب و اهل تبلیغ و تبیین معارف حق هستیم. امیدوارم این همنشینی در روز نخست ماه محرم‌الحرام و دهه نخست ماه که فصل تعظیم شعائر حسینی و بروز دلدادگی به محضر قدسی حضرت سید‌الشهدا(ع) است، برای اهل علم و روحانیون منشأ خیر باشد.

صدور مجوز سازمان قرآنی دانشگاهیان برای اجرای دوره‌های ضمن خدمت

غلامرضا عباسی، رئیس مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت سازمان قرآنی دانشگاهیان، با اشاره به فعالیت‌های این مرکز در عرصه آموزش قرآن کریم، گفت: در جدیدترین اقدام این مرکز از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، مجوز برگزاری دوره‌های ضمن خدمت کارکنان دولت را در حیطه آموزش قرآن کریم دریافت کرده است.

مرکز نوآوری و خلاقیت‌های قرآنی راه‌اندازی می‌شود

در نشست حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن با مسعود ابراهیمی، مسئول پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس، مقرر شد مرکز نوآوری و خلاقیت‌های قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم با همکاری این پارک افتتاح شود.

مادر شهید منا محسن حاجی‌حسنی به فرزند شهیدش پیوست

ربابه خراسانی، مادر شهید محسن حاجی‌حسنی کارگر، قاری بین‌المللی کشورمان، ۱۰ شهریورماه، شش سال پس از شهادت فرزندش در فاجعه منا، به دلیل عوارض بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت و به فرزند شهیدش پیوست.

برگزاری آزمون انتخابی نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی

آزمون انتخابی رشته حفظ کل قرآن کریم جهت اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. در این آزمون معتز آقایی و امیر آقایی در بخش حسن حفظ، محمد عباسی در بخش صوت، حسین اخوان‌اقدم در بخش وقف و ابتدا، محسن یاراحمدی در بخش لحن و عباس امام‌جمعه در بخش تجوید به عنوان داور حضور داشتند. در این آزمون که به صورت ارتباط زنده تصویری با شرکت‌کنندگان برگزار شد ۱۲ نفر از ۱۳ برگزیده مسابقات سراسری قرآن در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ حضور داشتند، قرار بود نتایج این آزمون در هفته جاری اعلام شود که این امر صورت نگرفت.

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن

مرحله استانی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن طی هفته های گذشته در استان های مختلف شروع شده و تا پایان شهریورماه در این مرحله ادامه داشت. بر همین اساس مسابقات استان تهران نیز از سه‌شنبه، ۱۶ شهریورماه آغاز شد و به مدت یک هفته در مجتمع بصیرت اداره‌کل اوقاف و امورخیریه استان تهران واقع در منطقه حکیمیه ادامه داشت. این رقابت‌ها با حضور ۲۰۰ شرکت‌کننده در دو بخش بانوان و آقایان برگزار شد.

برگزاری آخرین جلسه جمعیت قرآنی استان تهران

آخرین جلسه جمعیت قرآنی استان تهران در دوره ششم با حضور تمامی اعضای شورای مرکزی، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در سالن اجتماعات سازمان دارالقرآن الکریم تشکیل شد. بنابر گفته محمدرضا پورمعین، رئیس جمعیت قرآنی استان تهران مدت زمان اعضای شورای مرکزی این جمعیت شهریورماه ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد، اما با توجه به شرایط کرونایی موفق به برگزاری مجمع عمومی و جلسات هم‌اندیشی با سایر اعضا نشدیم بنابراین به دنبال مکاتبه با مسئولان ذیربط چون وزارت کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای تمدید یکسال دیگر فعالیت اعضای شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران در دوره ششم هستیم تا در سال آینده و با فروکش کردن شیوع ویروس کرونا، مجمع عمومی برگزار شود.

برنامه تحولی وزارت ارشاد در حوزه قرآن و عترت

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه دیدار با علما در سفر به قم و در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت:‌‌ ما در حوزه قرآن و عترت، که حوزه اصلی فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، برنامه‌ای تحوّلی و زیربنایی آماده کرده‌ایم که به زودی رونمایی می‌شود. در برنامه تحوّلی جدید به دنبال تمرکززدایی هستیم و در پیشبرد اهداف از نظرات بزرگان استفاده می‌کنیم.‌ فضای فرهنگی و هنری کشور باید به سمت تصمیم‌گیری گروه‌های نخبه در هر حوزه سوق یابد؛ کشور نخبه‌های فراوانی دارد و نباید یک نظر و سلیقه معیار عمل باشد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha