اختلاس و دزدی با روضه گرفتن و عزاداری پاک نمی‌شود
کد خبر: 4023723
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴
آیت‌الله هادوی تهرانی:

اختلاس و دزدی با روضه گرفتن و عزاداری پاک نمی‌شود

استاد حوزه علمیه گفت: برخی از طرفی دزدی و اختلاس می‌کنند و از طرف دیگر، برای امام حسین(ع) روضه هم می‌گیرند؛ این افراد تصور می‌کنند وقتی مردند فرشتگان از آنان استقبال می‌کنند، در صورتی که اگر توبه نکنند، وقت مرگ و توفی به بدی عمل خود پی خواهند برد.

مهدی هادوی تهرانی به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، 5 دی ماه در ادامه مباحث تفسیری سوره مبارکه کهف به آیه 28 «وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا» اشاره کرد و گفت: این آیه یک امر و دو نهی خطاب به پیامبر(ص) دارد؛ فرموده است که جانت را صابر قرار ده برای مؤمنانی که خالصانه بندگی خدا کرده و هر صبح و شب خداوند را عبادت کرده و می‌خوانند. در مواجهه با این افراد صبور باش و در ادامه دو نهی هم دارد؛ اول اینکه دست از حمایت این افراد بر ندار و مراقب آنان باش زیرا اینها فقیر هستند و از دنیا بهره ندارند.

وی اضافه کرد: نهی دیگر این است از کسانی که ما قلب و جان او را از ذکر خود غافل کرده‌ایم، تبعیت نکن زیرا این افراد از حدود الهی تعدی کرده‌اند. با مؤمنان و اهل ذکر باش ولو اینکه چندان دارایی و ثروتی نداشته باشند. در اینجا تعبیر جالبی وجود دارد و فرموده از کسانی که قلب آنها را غافل کرده‌ایم، تبعیت نکن. مراد از قلب، همین قلب صنوبری است و به تعبیر هادی سبزواری، ذهن و نفس و قلب و روح همه یک حقیقت هستند.

آیت‌الله هادوی تهرانی اظهار کرد: اینجا تعبیر دارد که اغفلنا قلبه، یعنی ما قلب او را غافل کردیم، طبق رای علامه طباطبایی، غفلت قلب نوعی عذاب از ناحیه خداوند است نه اینکه این فرد از ابتدا فطرت ناپاکی داشته است؛ به تعبیر روایات، همه انسان‌‌ها بر مبنای فطرت الهی متولد می‌شوند. انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا.

استاد تفسیر حوزه علمیه تصریح کرد: کسی که کفران نعمت می‌کند، یکی از آثار آن غفلت قلب است و این هم نتیجه عمل اوست که عذاب هم هست؛ هر کاری انسان انجام دهد، بلافاصله در همین دنیا، آثاری دارد، آثار عمل نیک توجه به خدا و روشنی چشم و دل و قلب باطنی انسان و آثار اعمال بد، کر و کوری باطن انسان را به دنبال دارد.

آیت‌الله هادوی تهرانی اظهار کرد: نبی اعظم معصوم است و خطا و گناهی از او سر نمی‌زند و اگر خدا به ایشان فرمود که با مؤمنان صابرانه رفتار کن و همراه با کسانی که غافل هستند و از خدا تبعیت نمی‌کنند، نباش، به در گفته که دیوار بشنود، یعنی اگر ما به پیامبر(ص) چنین توصیه‌ای داریم به طریق اولی به سایر مسلمانان و کسانی که خود را پیرو پیامبر(ص) می‌دانند نیز این سفارش را می‌کنیم.

استاد سطح خارج حوزه علمیه گفت: تصور نکنید اگر با افراد بد همنشین شدید تاثیری در شما نخواهند گذاشت و اگر برای دنیاطلبی و رسیدن به زینت دنیا دنبال این افراد رفتید سبک زندگی و عقیده و منش شما تغییر نخواهد کرد. کسی نقل می‌کرد فردی طلبه بود و در مدتی که طلبه بود، دائما مشغول ذکر و عبادت بود و جواب ما را نمی‌داد ولی بعد از مدتی که وارد کار دیگری شد و دلبستگی به جنس دیگری پیدا کرد و در نتیجه هم رفتار او و هم گفتار و هم وضعیت ظاهری او به شدت دچار تحول شد.

تاثیر همنشین بد در انسان

آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد: افرادی که از خدا تبعیت نکنند از هوای نفس و شیطان تبعیت می‌کنند و اگر کسی دنبال اینها برود به سرنوشت آنان دچار خواهد شد؛ در اینجا ملاک، ثروت، شهرت و موقعیت اجتماعی و ... نیست بلکه عبادت و ذکر و تسبیح خداوند در صبحگاه و شامگاه ملاک است.

وی همچنین در تفسیر سوره مبارکه نحل به آیه 27 «ثُمَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يُخْزِيهِمْ وَيَقُولُ أَيْنَ شُرَكَائِيَ الَّذِينَ كُنْتُمْ تُشَاقُّونَ فِيهِمْ قَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ إِنَّ الْخِزْيَ الْيَوْمَ وَالسُّوءَ عَلَى الْكَافِرِينَ» اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه به وضعیت منکران خدا اشاره کرده و بیان کرده که در روز قیامت آنان را خوار و ذلیل خواهد کرد. در این آیه تعبیر «أُوتُوا الْعِلْمَ» آمده که عرض شد منحصر به ائمه(ع) نیست، برخلاف آنچه علامه طباطبایی فرموده است. مراد کسانی هستند که علم توحید را دارند.

استاد حوزه علمیه گفت: در آیه 28 سوره نحل «الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ فَأَلْقَوُا السَّلَمَ مَا كُنَّا نَعْمَلُ مِنْ سُوءٍ بَلَى إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» وضعیت آنان در هنگام مرگ و احتضار را بیان شده و آمده است. توفی، ستاندن کامل روح از بدن ست؛ توفای بدن این افراد ظالم توسط ملائکه الهی انجام می‌شود، ولی آنقدر توفای آنها به بدی و سختی انجام می‌شود که می‌گویند ما تسلیم هستیم و هیچ کار بدی نمی‌کردیم ولی خداوند می‌فرماید ما از وضعیت آنان آگاه هستیم.

اختلاس و دزدی با روضه گرفتن و عزاداری پاک نمی‌شود

وی تاکید کرد: برخی که این همه دزدی و اختلاس می‌کنند و بعد ممکن است روضه برای امام حسین (ع) هم بگیرند تصور می‌کنند وقتی مردند فرشتگان از آنان استقبال می‌کنند، در صورتی که بعید نیست از مصادیق این آیه شریفه باشند، ترسیم این صحنه وقتی است که فرد هنوز در کش و قوس انتقلل از این دنیا و مرگ است. فَأَلْقَوُا السَّلَمَ به معنای تسلیم شدن این افراد است، در آنجا خواهند فهمید که آنچه انبیاء و مبلغان راستین دین می‌گفتند و می‌گویند حقیقت بوده است ولی تسلیم شدن آنها دیگر سودی ندارد.

وی اضافه کرد: به تعبیر آیات دیگر قرآن کریم اینها به خیال خود کید و مکر برای خدا می‌آورند در صورتی که نمی‌دانند خدا بر همه عالم احاطه دارد و آگاه است.

انتهای پیام
captcha