به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین دومین رویداد ملی ـ دانشجویی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی امروز، 13 دیماه با حضور حجتالاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امامجمعه موقت تهران، سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، ابراهیم متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و سردار حسن حسنزاده، فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران در محل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امامجمعه موقت تهران طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی خود، هم عاشق و هم معشوق، هم فرمانده و هم سرباز، هم شجاع و هم عاطفی و هم مردمی و خیلی الهی بود.
وی ادامه داد: سردار شهید سلیمانی خود یک مکتب است؛ چراکه تمامی فرمولهای الهی در تابلویی که خداوند متعال برای یک انسان شایسته در قرآن کریم ارائه داده است، در وجود او محقق شده بود.
حجتالاسلام صدیقی با اشاره به آیه شریفه «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ؛ و كسانى كه در راه ما كوشيدهاند به يقين راه هاى خود را بر آنان مىنماييم و در حقيقت خدا با نيكوكاران است» بیان کرد: کسانی که عاشق هستند، هیچگاه از معشوق خود جدا نمیشوند. سردار شهید سلیمانی عاشق خدا بود و خدا همواره در قلب او جای داشت.
امامجمعه موقت تهران تصریح کرد: مرحوم آیتالله العظمی بهجت(ره) اینگونه میفرمودند که سعی کنید تا حرمی زندگی کنید؛ چراکه انسانی که حرمی زندگی میکند، راهی حرام نمیشود. حاج قاسم خود را از ابتدا حرمی میدید.
وی با اشاره به آیه شریفه «وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ؛ محمد(ص) پيامبر خداست و كسانى كه با اويند بر كافران سختگير و با همديگر مهربانند»، گفت: کسی که دل به خدا داده، ایمان محکمی خواهد داشت و ایمان نیز فراتر از علم است که در نهایت به رابطه قلبی با خداوند متعال میانجامد. خداوند است که طبق آیات الهی قرآن کریم دلها را تزئین میکند.
حجتالاسلام صدیقی تصریح کرد: خداوند خانهای در وجود ما برای خود ساخته است، چنانچه این خانه را در اختیار او قرار داده و جایگاه خداوند کنیم، این جایگاه را محلی برای حضور انبیا و اولیا و فرشتگان قرار میدهد. حاج قاسم سلیمانی نیز دل خود را در اختیار معشوق الهی خود قرار داده بود و با اذن او گام برمیداشت.
امامجمعه موقت تهران بیان کرد: زمانی که انسان تزکیه میکند، دل و قلب او ظرفی میشود که که تمام عالم در آن جای میگیرد. امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند که «این دلها همانند ظرفهاست؛ بهترین آنها، ظرفى است که قدرت حفظ و نگهدارى و گنجایش بیشترى داشته باشد». کسانی که زودرنج بوده و واکنشهای عجولانه از خود نشان میدهند، بسیار کوچک و حقیر هستند اما افرادی که دل به خدا میدهند، عشق الهی نصیبشان شده و روح ایشان توسعه مییابد.
وی با اشاره به آیه شریفه «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ؛ هرگز كسانى كه در راه خدا كشته شدهاند را مرده مپندار بلكه زندهاند و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند»، افزود: خداوند متعال، رحمان و رحیم است یعنی ابتدا رحمانیت دارد و رحمتش تمامی عالم را دربر میگیرد.
نباید در جامعه مقدسمآبیهای بیجا به خرج داد
امامجمعه موقت تهران در ادامه اظهار کرد: این بدان معناست که پروردگار عالم خوب و بد را زیر چتر حمایت خود قرار میدهد. نباید در جامعه مقدسمآبیهای بیجا به خرج داد. همگی موظف هستند که به سراغ افرادی که از لحاظ اخلاقی و اجتماعی دچار مشکلات هستند رفته و به فریادشان برسند.
وی ادامه داد: اگر انسانها بتوانند با رحمانیت الهی دلهای خود را روشن کنند، خداوند قدرت تأثیرگذاری ایشان بر دلها را فراوان میکند و راه برای بازگشت بسیاری حرهای زمان باز است. بسیاری فکر میکنند که افرادی که امروز در مقابل ایشان هستند و از لحاظ معرفتی مشکلات دارند، جایگاهی ندارند اما اینطور نیست بلکه بسیاری از همین افراد ممکن است جلوتر از آنها به مقصد برسند. مردم و مسئولان باید نسبت به یکدیگر و آینده خوشبین بوده و ظرفیت خود را بالا برند. همگان باید به وسعت عدل و رحمت الهی به جهان سرویس داده و برای دیگران برکت داشته باشند.
حجتالاسلام صدیقی با اشاره به آیه شریفه «وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ؛ سَيَهْدِيهِمْ وَيُصْلِحُ بَالَهُمْ؛ بيازمايد و كسانى كه در راه خدا كشته شدهاند، هرگز كارهايشان را ضايع نمىكند. به زودى آنان را راه مىنمايد و حالشان را نيكو مىگرداند» تصریح کرد: این آیه در حقیقت رمز موفقیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را مشخص میکند. خون شهید هیچگاه نمیخشکد و روح و جان او حق است.
امام جمعه موقت تهران بیان کرد: شهدا همیشه زنده بوده و راهشان باقی است؛ چراکه خداوند خود هادی ایشان است. زمانی که ایشان دل خود را به خدا میدهند، دلدار نیز دلبری میکند و جایگاه قلبی ایشان جایگاه خدا میشود. رهبر معظم انقلاب اسلامی رابطه بسیار قوی عاطفی با سردار شهید سلیمانی داشتند.
وی با بیان اینکه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هم سرباز بود و هم فرمانده و همیشه در خط مقدم حضور داشت، تصریح کرد: ریشه این موضوع در توحید، تزکیه، خودسازی، خودپایی و خودباوری است. برای حاج قاسم سلیمانی اطاعت از رهبری در اولویت بود. این شهید والامقام سرباز بود و خود را بدهکار محبوب میدانست.
سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی نیز طی سخنانی در آئین دومین رویداد ملی ـ دانشجویی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با اشاره به کلام سردار شهید سلیمانی «من با تجربه این را میگویم که میزان فرصتی که در بحرانها وجود دارد در خود فرصتها نیست؛ اما شرط آن این است که نترسید و نترسیم و نترسانیم»، گفت: غربیها پیش از انقلاب اسلامی، با علم و فناوری به اقتدار اقتصادی و نظامی رسیدند و سعی کردند که از دستیابی دیگر کشورها به توسعه علمی و فناوری جلوگیری کنند.
طیبی ادامه داد: غربیها برای دستیابی به اهداف خود، به شدت در زمینه عدم خودباوری ملتها تلاش کردند تا بتوانند اقتدار علمی و فناوری خود در عرصههای گوناگون را حفظ کرده و در سلطه خود داشته باشند. با پیروزی انقلاب اسلامی و نفس مسیحایی امام راحل(ره)، خودباوری در ملت ایران ایجاد شد و انقلاب اسلامی خارج از دو قطب شرقی و غربی حرفهای جدیدی در دنیا ارائه کرد.
رئیس جهاددانشگاهی بیان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی و ایستادگی ملت ایران در برابر غرب و شرق، کشور ما تحریم شد که این تحریمها همان تهدیداتی بود که باید از فرصت آنها برای رفع وابستگی کشور استفاده میکردیم.
وی افزود: مجموعه جهاددانشگاهی در سال ۵۹ تشکیل شد و با گذشت بیش از چهل سال، فعالیتهای علمی و فناورانه متعددی از سوی این نهاد انجام شد که نشان دهنده عمل به کلام سردار شهید سلیمانی است. فرزندان انقلابی ملت ایران در جهاددانشگاهی توانستند با تلفیق علم، ایمان و عمل کارهای بزرگی انجام دهند.
طیبی در ادامه با اشاره به ذکر مثالهایی از فعالیتهای تأثیرگذار جهاددانشگاهی در حوزههای مختلف تصریح کرد: دستیابی به فناوری متههای حفاری و واگنهای مترو از جمله دستاوردهای جهاددانشگاهی است که جزء پیچیدهترین فناوریهای روز دنیا هستند.
به سخنان سردار سلیمانی عمل کردیم
رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه امروز این نهاد برگرفته از انقلاب اسلامی در بسیاری از زمینهها حرفهای فراوانی برای گفتن دارد، اظهار کرد: مشکلات ما حل نمیشود مگر اینکه بتوانیم به سخنان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی عمل کنیم. جهاددانشگاهی طرحهای فراوانی دارد که میتواند کشور را در یک دوره ۱۰ ساله به سوی خودکفایی در بسیاری علوم و فناوریهای مختلف سوق دهد.
وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با توسعه و دستیابی به خودکفایی در امور مختلف کشور به جایی برسیم که در چارچوب اخلاق، دین و دنیای مردم را آباد کرده و پیشرفتهای فراوانی نصیب کشور شود.
همچنین، جمال رحیمیان، سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی نیز در این مراسم اظهار کرد: سردار شهید سلیمانی یکی از مصادیق اتم آیه ۲۳ سوره احزاب است که میفرماید «مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ ۖ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا؛ در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند، صادقانه ایستادهاند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند».
رحیمیان ادامه داد: سردار دلها حاج قاسم سلیمانی سرداری بود که هم انتظار کشید و هم بر عهد خود ماند تا به شهادت رسید. برای شناخت یک شخصیت، افرادی این توفیق نصیبشان میشود که با وی زندگی کردهاند و آن شخصیت را از نزدیک میشناسند، اما دیگران فقط از آثار مکتوب باقیمانده از آن شخص میتوانند به جهانبینی فرد پی ببرند.
وصیتنامه سردار را بخوانیم
سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی تصریح کرد: بیش از ۵۰ تا ۶۰ عنوان کتاب در رابطه با شهید سلیمانی نوشته شده است، اما کتاب «از چیزی نمیترسیدم» که نوشته خود شهید است به همراه وصیتنامه ارزشمند ایشان معرف و نمایانگر شخصیت فردی، اجتماعی، سیاسی و اعتقادی سردار سلیمانی است. همچنین، وصیتنامه ایشان میتواند برای کسانی که میخواهند با سردار سلیمانی آشنا شوند، مفید باشد.
در ادامه، ابراهیم متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز طی سخنانی اظهار کرد: قدرت علیرغم دارا بودن زمینه ذهنی و ادراکی، باید در ساخت اجتماعی و ساخت منطقهای نیز بازتولید شود. در دوران دفاع مقدس قدرتی باز تولید شد که ماهیت آن اجتماعی بود. تفکر انقلاب اسلامی ایران که بهقول فوکو اولین انقلاب پست مدرنیستی جهان است، این بود که قدرت در فضای اجتماعی و در شرایط مقاومت معنا پیدا میکند.
متقی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس فهمیدیم که برای مقابله با تهدیدات باید هر روز خود را باز تعریف کرده و معادله قدرت را گسترش دهیم. مبنای تفکر شهید سلیمانی برگرفته از دفاع مقدس بود.
وی بیان کرد: سردار شهید سلیمانی میدانست که دفاع و قدرت در ساخت اجتماعی بازتولید میشود. نگاه سلیمانی نگاهی جزئی و تجزیه کننده جامعه نبود و به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب در زمان شهادت ایشان چنین فرمودند که سلیمانی در هیچ چارچوبی اهل مماشات نبود.
مقاومت اجتماعی
متقی اظهار کرد: سردار شهید سلیمانی مقاومت را اجتماعی کرد؛ چراکه مقابله با تهدید را در جامعه میسر میدانست. کاری که سلیمانی کرد، این بود که نیروهای اجتماعی پراکنده را به یک قدرت اجتماعی تبدیل کرد و در این زمینه نقش یک عدسی همگرا را به خوبی ایفا کرد.
همچنین، علیرضا رضاخواه، کارشناس ارشد مسائل سیاسی و روابط بینالملل و مطالعات آمریکا نیز در این مراسم اظهار کرد: حاج قاسم سلیمانی در حوزه روابط بینالملل به عنوان یک استراتژیست و کسی که دارای فهم نظامی است، مطرح بود.
وی افزود: از دو دهه پیش امنیت منطقه دچار خدشه و باعث شده بود امنیت منطقه دچار بحران شود و آمریکاییها بحثهایی با عنوان قرن جدید آمریکایی مطرح میکردند.
رضاخواه با اشاره به اینکه حاج قاسم به دنبال نظم امنیتی جدید در منطقه بود، بیان کرد: به تعبیر بنده حاج قاسم معمار نظم نوین امنیتی در منطقه بود. الگوی امنیت هیبریدی درونزای منطقهای یکی از وجوه حاج قاسم است.
همچنین، سردار حسن حسنزاده، فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: در مورد سردار سلیمانی و مکتب حاج قاسم و ابعاد مختلف شخصیتی وی صحبتهای زیادی وجود دارد و مطالب زیادی مطرح شده است، اما بنده از این منظر وارد میشوم که چه ابعادی از ابعاد شخصیتی حاج قاسم برتری دارد که امروز او را به شخصیتی تبدیل کرده که رهبری آن را یک راه و یک مکتب میداند.
حسنزاده ادامه داد: بسیاری از فرماندهان دیگر نیز در این مکتب دارای تجربیات و موفقیتهای قابل توجهی بوده و هستند اما آنچه مهم است شخصیت ذوابعاد و جامعالاطراف حاج قاسم است که توانست بسیاری از نظریهها را که به آن چندان پرداخته نمیشود، در صحنه عمل به منصه ظهور برساند.
وی تصریح کرد: مکتب حاج قاسم، مکتب انقلاب و منطبق با مکتب امام و رهبری و مکتب عاشورا و سیدالشهدا(ع) است و یکی از دلایل توجه به این مکتب این بود که حاج قاسم مکتب عاشورا را عملیاتی کرد و به ثمر رساند و نتیجه مثبت آن را به همه نشان داد.
حسنزاده افزود: در رابطه با شخصیت حاج قاسم سه محور مورد توجه است که مبنای اصلی مکتب حاج قاسم و به اوج رسیدن او در منطقه است و این سه محور پرداختن حاج قاسم به رابطه خود با خدا، رابطه خود با ولایت و امامت و همچنین، رابطه خود با مردم است.
وی تأکید کرد: امروز بسیار مهم است که همانند حاجقاسم به مسئولان فرمول دهیم. یک عده از حاج قاسم به عنوان ژنرال برجسته نظامی، یک عده آن را به عنوان انسانی رئوف و عاطفی، عدهای دیگر شخصیتی ولایتمدارو ژئوپولتیک یاد میکنند؛ چراکه ایشان هم راهبرد را میگفت و هم طرح عملیاتی را بیان میکرد. این نشان میدهد که حاج قاسم مجموعهای از این مؤلفهها را در خود جمع کرده است.
نترسید، نترسیم و نترسانید
وی اظهار کرد: نگاه بلند و فراگیر حاج قاسم با این سه محور به دست میآید. در دیدگاه حاج قاسم، ایزدی، مسلمان، شیعه، سنی و ... دارای ارزش بودند. حاج قاسم در بسیاری از موارد به ما فرمول داد. یکی از این فرمولها این است که میگوید فرصتهایی که در بحرانها وجود دارد، در خود آن فرصتها نیست. فرمول دیگرش این است که میگوید نترسید، نترسیم و نترسانید و حاج قاسم به این فرمول عمل میکرد. فرمول دیگر حاج قاسم این بود که می گفت ما برای این میادین باید قدرت ریسک را بالا ببریم.
فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) گفت: حاج قاسم در موضوعات معنوی نیز فرمول میداد. یکی از فرمولهایش نیز این بود که میگفت شرط شهید شدن شهید بودن است. وی گفت در کار باید به بلوغی برسیم که اصلا دیده نشویم؛ چراکه آن که باید ببیند، میبیند.
حسنزاده افزود: حاج قاسم صاحبنظر بود و راهبرد عملیات و تاکتیک را همگی با هم داشت. سه محور رابطه با خدا، رابطه با ولایت امامت و رابطه با مردم مبنای مکتب حاج قاسم را پایه گذاری میکند. نوشتههایی از او میبینیم که رابطه با خدا را به خوبی نشان میدهد و در نوشتههایش با خدا، مردم، سیاسیون، مسئولین صحبت میکند. حاج قاسم سلیمانی گفت من به هیچ حزبی وابسته نیستم و آنچه من به آن وابسته هستم، انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و مردم است.
وی بیان کرد: حاج قاسم هیچ وقت برای نظام و انقلاب اسلامی هزینهتراشی نکرد و این به خاطر رابطه قلبی و دلی او بود. ایشان رابطه قلبی و دلی با ولایت و امامت داشت. حاج قاسم گفت ما برای نجات بشریت مجاهدت میکنیم و به خاطر نگاه بلند حاج قاسم بود که تمام افراد با هر نگاهی که بودند، حاج قاسم را دوست داشتند و این سه محور مبنای مکتب حاج قاسم بود. اگر این سه رابطه اصلاح شود و سنجش کنیم و خود را در آن سطح نگه داریم، مکتب حاج قاسم بیش از این توسعه پیدا میکند.
همچنین، محمد محمودیکیا، معاون پژوهشی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی نیز طی سخنانی در این مراسم در رابطه با تأثیرات مکتب شهید سلیمانی در اوضاع بینالمللی اظهار کرد: در یک تحلیل طی چهار سطح به تحلیل پدیدهها میپردازیم. سطح اول، مشاهدهپذیر علتهاست. سبک دوم، سبک علی است که علل تجربی، اقتصادی، سیاسی، فنآورانه و ... را بررسی میکند. سطح سوم، گفتمان و سطح چهارم نیز نظام اصولهاست.
وی افزود: هرچقدر که از سطح هرم به سمت قاعده آن حرکت کرده و به تحلیل پدیدهها میپردازیم، لایههای هرم عمیقتر میشود لذا در راهبردهایی که برای سطوح مختلف پیشنهاد میشود، به سمت راهبردهای درازمدت است. لذا زمانی که از تأثیر مکتب شهید سلیمانی سخن میگوییم این مسئله به موضوعی شش ماهه یا یک ساله ختم نمیشود، بلکه راهبردهای این مسئله، راهبردهای کلان مدت خواهد بود.
محمودیکیا بیان کرد: تأثیرات مکتب مقاوت شهید سلیمانی از خروج شبانه نیروهای اشغالگر از جنوب لبنان آغاز شده و در ادامه به اتفاقات مختلف در سرزمینهای منطقه مقاومت میانجامد که هر کدام از این اتفاقات نمودهای مقاومت مکتب شهید سلیمانی هستند.
وی با بیان اینکه مکتب شهید سلیمانی دارای سطح مشاهدهپذیر در عرصه عمل است، تصریح کرد: اگر بخواهیم وارد سطح دوم تحلیل یعنی سطح علی شویم، موضوع نظم مختصات نظام بینالمللی معاصر مطرح میشود. بعد از حملات نیروهای ائتلافی به عراق به دلیل اشغال کویت، توهم آمریکاییها زیاد به طول نینجامید و اتفاقات و رویدادهای هزاره سوم تلنگر اساسی خود به سیاستمداران و سیاستگذاران آمریکایی وارد کرده و آسیبپذیر بودن رزم آمریکایی را در عرصه عمل به اثبات رساند.
معاون پژوهشی پژوهشکده امام و انقلاب با بیان اینکه سیطره هژمونیک آمریکا و نظم بینالمللی به چالش کشیده شده است، اظهار کرد: روند افول قدرت آمریکا بیش از پیش مشهود است. امروز نظام بینالمللی برای عبور از بحرانهای مختلف نیازمند بهرهگیری از راهبرد چندجانبهگرایی و منطق یکجانبهگرایی سابق کارکرد خود را در عمل از دست داده است.
وی ادامه داد: در دورهای که نظامات حاکم بر روابط بینالمللی نیازمند اتخاذ یک رویکرد چندجانبهگرایی هستند، شاهد هستیم که نقش قدرتهای پیرامونی برجستهتر میشود. مکتب شهید سلیمانی در به قدرت رساندن بازیگران جدید و کنشگری آزادانهتری که به این بازیگران جدید در عرصه بینالملل داده شد، منجر به این شد تا قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران در عرصه قاعدهسازی منطقهای رشد قابل توجهی داشته باشد.
محمودیکیا تصریح کرد: در سطح گفتمان نیز امروز در یک نوع دوگانگی گفتمانی در یک رقابت گفتمانی بین گفتمان سرمایهداری و گفتمان هویتمحور مواجه هستیم. گفتمان مقاومت نتیجه یک بیداری و آگاهی نسبت به ارزشهای بنیادین جوامع است که فرهنگ مقاومت را در درون جوامع بشری ایجاد میکند تا مانع از همگونسازی شود که جریان سرمایهداری غرب به سمت آن حرکت میکند.
معاون پژوهشی پژوهشکده امام و انقلاب بیان کرد: در سطح چهارم تحلیل نیز که سطح اسطوره است، اسطوره مهمترین سازه معنایی است که بین کارگزاران انسانی شکل میگیرد. بحث اسطورهها به واسطه بازتولید دائمی که از ویژگیهای جامعه انسانی نظام کارکردی خود را ارائه میدهد بسیار مهم است. امروز اسطوره مقاومت از شهید سلیمانی به مثابه یک اسطوره واحد و نماینده یک جریان اصیل تفکری اسلام مبارزی یاد میکند که در عین اینکه عقلانیت را مورد توجه دارد، اشداه علی الکفار نیز است، لذا اسطورگی مقاومت مسئلهای است که در آینده نزدیک شاهد رویشها و زایشهای مبارک آن خواهیم بود.
یادآور میشود، طی این مراسم، الهام عابدینی، دانشجوی دوره دکتری مطالعات بریتانیا از دانشگاه تهران، محمدمهدی عروتی موفق، دانشجوی دوره دکترای حقوق عمومی و حسامالدین شهرابی فراهانی، دانشجوی دوره دکتری فلسفه غرب از دانشگاه تهران به ارائه مقالات خود در رابطه با سردار شهید سلیمانی پرداختند.
انتهای پیام