عقلانیت و بصیرت؛ دو بال غیرت دینی + صوت
کد خبر: 4029194
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
ترقی بیان کرد:

عقلانیت و بصیرت؛ دو بال غیرت دینی + صوت

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه به واسطه عقلانی بودن دین اسلام همه ارزش‌های دینی از جمله غیرت دینی مبتنی بر عقلانیت است، گفت: در کنار عقلانیت، غیرت دینی بر بصیرت نیز استوار است و این بدان معناست که غیرت دینی باید به‌جا و به موقع و با شناخت دقیق دوست و دشمن اعمال شود والا به ضد خود تبدیل می‌شود.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره مفهوم غیرت دینی و نقش آن در نجات کشور در بحران‌ها و بزنگاه‌های حساس گفت: غیرت دینی دلالت بر حساسیت‌های دین برای زندگی انسان دارد که انسان را نسبت به آن موضوعات و نقش انها در تغییر سرنوشت فردی، اجتماعی، دنیوی و اخروی متوجه می‌کند. انسان‌هایی که دارای تفکر و ایدئولوژی راهبردی در عرصه فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... هستند به یک سری اصول اعتقاد پیدا می‌کنند که تبدیل به ناموس آنها می‌شود و حفظ آن اصول را تنها راه نجات و موفقیت می‌دانند و زیرپا گذاشتن و هجمه به آن اصول را به هیچ وجه برنمی‌تابند چون این اصول با حیات آنها پیوند خورده است و لذا همیشه مراقب آسیب ندیدن این اصول در مقابل هجمه دشمنان هستند و اگر هم قرار گرفت با تمام وجود و هستی خود از آن دفاع می‌کنند.

وی افزود: حتی در کشورهایی که دین مبنا و اصل نیست اما وطن‌پرستی و دفاع از کشور مسئله حیاتی است و ربطی به مسلمان بودن و مسلمان نبودن ندارد به نحوی که نیروی ژاپنی برای دفاع از کشورش حاضر به انجام عملیات انتحاری می‌شود و این به خاطر حس تعلق قوی به وطن و قدسیت این احساس است که باعث می‌شود جان خود را در راه میهن خودشان بدهند.


بیشتر بخوانید:


ترقی اظهار کرد: وقتی به آموزه‌های دینی مراجعه می‌کنیم از این قبیل موارد که تعصب و توجه به آنها ضروری است، تأکید شده است. در انقلاب اسلامی هم مردم نسبت به دین خود حساسیت دارند زیرا اسلام تمام وجود جامعه را فراگرفته و در قلب مردم جای دارد. در این جامعه قرآن، اهل بیت(ع)، رهبر، مرجع تقلید، کشور و آرمان‌های انقلاب جایگاه ویژه‌ای دارد و امر مقدس است و اینها هویت این ملت را شکل می‌دهد که اگر یکی از اینها آسیب ببیند در واقع هویتش آسیب می‌بیند. به همین دلیل رهبر معظم انقلاب در تبیین مفهوم غیرت دینی ریشه قیام 19 دی را در حساسیت مردم قم نسبت به مرجعیت دینی و شخص امام(ره) قلمداد کردند که نتوانستند توهین رژیم به این جایگاه را تحمل کنند و در مقابل آن قیام کردند.

چرا دشمن به دنبال کمرنگ کردن غیرت دینی مردم است؟

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: همچنین در دفاع مقدس وقتی دشمن به کشور حمله کرد تا هم سرزمین ما را بگیرد و هم هویت دینی و ملی  ما را از بین ببرد، مردم در جبهه‌ها حاضر شدند و تا پای جان جنگیدند و نگذاشتند یک وجب از خاک میهن در دست دشمن بماند. نمونه دیگر بروز غیرت دینی در مقابله با استکبار در دوران قبل و بعد از انقلاب است که از شهادت دانشجویان در 16 آذر 1332 در مقابله با آمریکایی‌ها تا 13 آبان 1357 و تسخیر لانه جاسوسی و امروز را در برمی‌گیرد و این بیانگر آن است که ملت ما در برابر دشمنان خارجی و نظام سلطه یک موضع مشخصی دارند که برخاسته از روحیه، تفکر و هویت ضد استکباری و به عبارتی برگرفته از غیرت دینی است.

وی ادامه داد: این غیرت و تعصب تا امروز هم ادامه یافته و موجب شده مردم هیچگاه شعار «مرگ بر آمریکا» را فراموش نکنند و تنفر آنها نسبت به قدرت‌های استکباری روز به روز افزایش پیدا کند. این غیرت دینی باید همیشه حفظ شود و اتفاقا تلاش دشمن این است که این غیرت را تضعیف کند و مردم را نسبت به دفاع از آرمان‌های انقلاب، سلطه‌ناپذیری در مقابل استکبار و حتی دفاع از وطن بی‌تفاوت کند و در این میان برخی عوامل داخلی هم خواسته یا ناخواسته در راستای کمک به این هدف دشمن عمل می‌کنند.

کد

ترقی تصریح کرد: آن عامل داخلی که آرمان استقلال را تضعیف می‌کند معلوم است که می‌خواهد هویت مستقل و غیر وابسته کشور به استکبار را از بین ببرد. لذا لازمه حفظ انقلاب و آرمان‌های انقلاب حفظ غیرت دینی است و اگر این غیرت تضعیف شود انقلاب آسیب می‌بیند و نمی‌توانیم به آرمان‌های مقدس انقلاب با همت مردم برسیم.

غیرت دینی بدون عقلانیت و بصیرت به ضد خود بدل می‌شود

ترقی درباره اینکه برخلاف تبلیغات رسانه‌های معاند و رفتار برخی گروه‌های افراطی، غیرت دینی مبتنی بر عقلانیت و بصیرت است، گفت: از آنجا که دین اسلام مبتنی بر عقلانیت است لذا ارزش‌های دینی مانند غیرت دینی نیز مبتنی بر عقلانیت و دارای چارچوب است. اینکه اسلام بر مبارزه با استکبار تأکید می‌کند به خاطر این است که استکبار وارد هرجا می‌شود موجب نابودی حرث و نسل شده و در تصرف و تجاوز و تعدی و ظلم سیری‌ناپذیر است و کارنامه قدرت‌های استکباری در طول تاریخ ثابت می‌کند ضدیت با استکبار از یک عقلانیت و تجربه قوی و غنی برخوردار است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی بیان کرد: همچنین دفاع از انقلاب و ولایت فقیه نیز مبتنی بر استدلال و عقلانیت است. دفاع از ولی فقیه، دفاع از یک دیکتاتور که نظام سلطه او را بر کشور حاکم کرده، نیست بلکه دفاع از ولی فقیه دفاع از شخصیتی است که دچار هوای نفس نیست و عادل و آگاه به احکام الهی و مسلط بر خودش است که می‌تواند راهبر و راهنمای همه مردم باشد و لذا این دفاع و حمایت بر عقلانیت استوار است و شاخص‌هایی برای چنین فردی تعیین شده که مورد قبول و پسند هر انسان عاقلی است.

کد

وی تصریح کرد: در کنار عقلانیت، غیرت دینی برپایه بصیرت است و این بدان معناست که اگر غیرت دینی تهی از بصیرت باشد، آنگاه به‌جا و به موقع و با شناخت دقیق دوست و دشمن اعمال نمی‌شود و لذا نه تنها به نتیجه نمی‌رسد بلکه حتی به ضد خودش تبدیل شود مانند اقداماتی که طیف شیعه انگلیسی انجام می‌شود که موجب وهن اسلام و شیعه و اختلاف‌افکنی و آسیب دیدن وحدت اسلامی می‌شود. غیرت دینی مبتنی بر عقلانیت و بصیرت به نحوی است که همه جوانب در نظر گرفته می‌شود و طراحی‌های دشمن نیز لحاظ می‌شود تا فرد ناخواسته در پازل دشمن بازی نکند.

انتهای پیام
captcha