شیخ عبداللهی ناصر دغدغه تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) داشت
کد خبر: 4029724
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع):

شیخ عبداللهی ناصر دغدغه تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) داشت

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) ضمن تجلیل از شخصیت شیخ عبداللهی ناصر، رهبر معنوی شیعیان شرق آفریقا، گفت: او زبان صدق داشت و صدق در حوزه تبلیغ می‌تواند تأثیرگذار باشد. او دغدغه‌مند بود و در مسائل تبلیغی و مکتب اهل بیت (ع) بسیار دغدغه داشت.

رضا رمضانیبه گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) شامگاه سه‌شنبه 28 دی در آیین بزرگداشت رهبر معنوی شیعیان شرق آفریقا، ضمن تسلیت درگذشت شیخ عبداللهی ناصر اظهار کرد: همان طور که پیامبران معلمان و مربیان حقیقی بودند، عالمان واقعی نیز نقش تعلیمی و تربیتی دارند و معلم و مربی هستند و در آشنایی انسان‌ها به معارف حقه نقش اساسی دارند.

وی در بیان ویژگی‌های شیخ عبداللهی ناصر گفت: او زبان صدق داشت و صدق در حوزه تبلیغ می‌تواند تأثیرگذار باشد. او دغدغه‌مند بود و در مسائل تبلیغی و مکتب اهل بیت (ع) بسیار دغدغه داشت.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) تأکید کرد: دینداری مستلزم شناخت دین است. وقتی که به دین شناخت و باور پیدا کنیم، به آموزه‌های وحیانی ملتزم خواهیم شد لذا شناخت و معرفت دین بسیار مهم است. این عالمان هستند که وظیفه هدایت را در جامعه بر عهده دارند؛ همان وظیفه‌ای که انبیای الهی بر عهده داشتند و راه را نشان می‌دادند.

استاد حوزه علمیه قم، نعمت عقل و فطرت را از نعمت‌های بزرگ خداوند به بشر معرفی کرد و افزود: انسان به عنوان یک موجود جستجوگر و فضیلت خواه، از مجموعه ظرفیت‌ها برای رسیدن به هدف متعالی که قرب الهی است، باید بهره مند شود. در کشورهای آفریقایی و از جمله کنیا، این آمادگی وجود دارد که به فطرت خود رجوع کنند؛ چون آموزه‌های الهی، فطری و متناسب با نیازها و گرایش‌های واقعی انسان است و عالمان دینی باید از این گرایش‌های فطری بیشترین بهره را داشته باشند.

وی با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن، خداوند همه خوبی و بدی‌ها را به انسان الهام کرده است، بیان داشت: آموزه‌های وحیانی آموزه‌های منطبق با ضوابط عقلی و فطری است و قانونی در اسلام پیدا نمی‌شود که بر خلاف عقل و فطرت باشد. امروزه بهترین فرصت به وجود آمده است که از فطرت آدمیان استفاده شود و آموزه‌های عقلی و وحیانی که منطبق با فطرت است آموزش داده شود. مخاطب واقعی دین، عقل و فطرت است و فطرت امروز و دیروز نمی‌شناسد.

300 آیه درباره تفکر

رمضانی ادامه داد: مرحوم علامه طباطبایی می‌فرماید ۳۰۰ آیه درباره تفکر و تعقل و تدبر در قرآن وجود دارد. آموزه‌های عدالت، احسان، عبادات و … که ارتباطات انسان را توسعه می‌دهد همگی فطری است.

وی گفت: آن عالم بزرگوار، ۹۰ سال عمر بابرکت داشته است و در همه بخش‌ها تلاش می‌کرد تا به سمت حقیقت برود. آن مرحوم در ایام تحصیل از شاگردان ممتاز بود و به دلیل خصوصیات اخلاقی خوبی که داشت اساتید خود را نیز جذب می‌کرد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: شیخ عبداللهی ناصر پس از آشنایی با معارف الهی، به تبلیغ آموزه‌های الهی پرداخت و بیان فصیح و جذاب و تأثیرگذاری داشت. ایشان همچنین در کنار تبلیغ، تدریس و تألیفات مفیدی داشتند. بیش از ۱۵۰۰ نوار کاست و بیش از ۴۰۰ نوار ویدئویی از کلاس‌های معارف او به جا مانده است.

وی با بیان اینکه در شهرهای مختلف آفریقا مباحث شیخ عبداللهی ناصر مورد استقبال قرار می‌گرفت، افزود: این ارزشمند است که مباحث آن مرحوم مورد استقبال قرار گیرد و او از مصادیق آیه "إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا" است.

رمضانی پشتکار داشتن را از ویژگی‌های دیگر شیخ عبداللهی ناصر معرفی کرد و در ادامه گفت: آن مرحوم بسیار اهل تلاش بود و در مسیر رسیدن به اهداف استقامت داشت. او کم نگذاشت و هر چه که لازم بود برای رسیدن به حقیقت انجام داد.

وی ادامه داد: ویژگی دیگر شیخ عبداللهی ناصر اخلاص بود؛ اخلاص در همه جا جواب می‌دهد. بر اساس روایتی، اخلاص سری از اسرار الهی است و خداوند بندگانی را که او را دوست دارند، عطا می‌کند. آن مرحوم از اخلاص برخوردار بود لذا بیان او در همه جا تأثیرگذار بود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در بیان سایر ویژگی‌های شیخ عبداللهی ناصر افزود: او زبان صدق داشت و صدق در حوزه تبلیغ می‌تواند تأثیرگذار باشد. او دغدغه مند بود و در مسائل تبلیغی و مکتب اهل بیت (ع) بسیار دغدغه داشت. وی تلاش می‌کرد تا مردم با محاسن کلام اهل بیت (ع) آشنا شوند و اگر مردم محاسن کلام اهل بیت (ع) را بشناسند همه پیروی خواهند کرد.

وی افزود: همه این ویژگی‌ها باعث شد که شیخ عبداللهی ناصر تا آخر عمر در مسیر صحیح باشد. خدا به ایشان این عنایت را کرد که تبلیغ اش تأثیرگذار باشد. او بین مردم محبوب بود و مردم او را دوست می‌داشتند و اخلاص، دغدغه مندی، تبلیغ جذاب، تدریس، تألیف و … باعث شد که نقش تعلیم و تربیتی را به بهترین شکل انجام دهد.

رمضانی در پایان گفت: ما و شاگردان ایشان باید تلاش کنیم تا اخلاص را بیاموزیم و این مکتب را استمرار ببخشیم. با توجه به ظرفیتی که در کنیا به لحاظ فطری و عقلی وجود دارد وظیفه شاگردان ایشان است که این مسیر را دنبال کنند و استقامت بورزند و مثل استاد برای تبلیغ معارف اهل بیت (ع) کم نگذارند و نقش تربیتی داشته باشند؛ با مردم مأنوس باشند و مردم را با محاسن کلام اهل بیت (ع) آشنا کنند. همچنین بر اساس سفارش پیامبر (ص)، مردم را هم با قرآن و هم با عترت آشنا کنند.

انتهای پیام
captcha