نمونه تابان خشیت
کد خبر: 4030249
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹

نمونه تابان خشیت

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی به مناسبت سالروز ارتحال شیخ اعظم انصاری در یادداشتی به تجلیل از ایشان پرداخت و تاکید کرد: در تاریخ زندگی با برکت او هر چه سیر می‌کنیم، نشانه‌های نیل به این مقام خشیت را لمس می‌نمائیم و پرهیزکاری، پارسایی، زهد، بی اعتنایی به زخارف، خوف از خدا، احساس مسئولیت و تعبّد و تخشّع از آن ظاهر است. 

آیت‌الله العظمی صافی به گزارش ایکنا، آیت‌الله صافی گلپایگانی در یادداشتی به مناسبت ۱۸ جمادی الثانی سال‌روز ارتحال شیخ اعظم، شیخ مرتضی انصاری پرداخته‌اند که به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی: «إنَّمَا یَخْشَی اللهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ»

در معنای خشیت از محقّق طوسی منقول است که خشیت، حالتی است که برای علما هنگام درک عظمت الهی حاصل می‌شود؛ و راغب می‌گوید: خَوْف یشوبه تعظیم و أکثر ما یکون ذلک عن علم بما یخشی منه و لذلک خصّ العلماء بها فی قوله: «إنَّمَا یَخْشَی اللّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ».

با این مقدّمه، که معنای آن بسیار بزرگ، آموزنده و تکان دهنده است، شیخ بزرگ عظیم المنزلة، رفیع الدرجة و جلیل المرتبة شیخ انصاری اعلی الله مقامه را یکی از فرزانگان و نمونه‌های تابان این صفت می‌بینیم.

نمونه تابان خشیت

در تاریخ زندگی با برکت او هر چه سیر می‌کنیم، نشانه‌های نیل به این مقام خشیت را لمس می‌نمائیم، و پرهیزکاری، پارسایی، زهد، بی اعتنایی به زخارف، خوف از خدا، احساس مسئولیت و تعبّد و تخشّع از آن ظاهر است. مقامات علمی او اظهر از آن است که محتاج به بیان باشد. هنوز هم که هنوز است و بعد از اینها و در اعصار آینده، آثار علمی و تألیفات و تعلیقات او در فقه و اصول، و تحقیقات او در کشف معضلات مورد استفاده خواهد بود.

بیش از 300 نفر از فحول علما نامدار، مانند زعیم بزرگ آیت‌الله العظمی میرزای شیرازی، آیت‌الله العظمی میرزای رشتی، و میرزا ابوالقاسم کلانتر صاحب «تقریرات»، و میرزا حسن آشتیانی صاحب «بحر الفوائد فی شرح الفرائد» از تلامذه او به شمار می آیند. قریب دویست نفر از اعاظم بر تألیفات او شرح و حاشیه نوشته‌اند، که از آن جمله آیة الله العظمی والد این حقیر هستند.

این مراتب علمی و در کنار آن، ایمان به خدا و حالت خشیت، ایشان را از مفاخر بزرگ تربیت شدگان مکتب علم و معارف اهل بیت علیهم السّلام و در ردیف قدماء اصحاب قرار داده است.

بهترین درس اخلاق

الحقّ وجود و سیره و رفتارش، تلاش و اهتمامش در ترویج دین، و حفظ آثار و علوم اهل بیت علیهم السّلام، برای همه‌ی ره جویان علم و فقاهت، درس و هشدار است. احتیاط و ورع شیخ در صرف وجوه شرعیه و در مجموع، اطّلاع از سیره او و خواندن کرامات او، بهترین درس اخلاق و تربیت است. سزاوار است که مکرّر آنها را بخوانیم، و خودمان و جامعه خودمان را با آن مقایسه کنیم.

در اینجا چند بیت شعر سروده خود را خدمت اعزّه تقدیم می‌دارم:

شیخ انصاری سَرِ اعلام و استاد فحول/ بازسازی کرد با فکر رسا، علم اصول

مکتب او مکتب قرآن و فقه جعفری/ مدرس او فیض بخش عالم قدس عقول

صیت فضلش کرده پر اقطار و اکناف جهان/ شمس علم او نخواهد کرد از گیتی افول

اسوه اندر زهد و در تقوی و دانش‌پروری/ آگه از تنزیل و از تفسیر و اسرار نزول

رفت با پای عبادت تا به محراب حضور/ جُست با نور ولایت سوی حق راه وصول

رحمت حق بر روان پاک آن مرد بزرگ/ تا درآید صبح و شام و ماه و اعمام و فصول

انتهای پیام
captcha