رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد و ایجاد بستر حمایت از ایده‌های فناورانه
کد خبر: 4033833
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶

رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد و ایجاد بستر حمایت از ایده‌های فناورانه

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی فرصت مغتنمی برای ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور است که موجب توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در سطح کشور خواهد شد.

جواد بهارآرا، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد جواد بهارآرا، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به اهمیت رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: در آغازین سال‌های دهه چهارم انقلاب اسلامی، بیانات گام دوم مقام معظم رهبری، رویکردهای جدیدی را در عرصه‌های علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان برای دانشگاه‌های کشورترسیم کرده است.

وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی نیز در راستای این رویکرد، نسبت به تنظیم سند تحول و تعالی خود اقدام کرد و برای جذب، اشاعه و توسعه اهداف این سند تحولی و نمایش توانمندی‌ها و پتانسیل‌های دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به حمایت از اعضای هیئت علمی، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و سایر اقشار جامعه در قالب تشکیل هسته‌ها و گروه‌های پژوهشی و آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم آزمایشگاهی و کارگاهی و همچنین تشکیل هسته‌ها و واحدهای فناور در مراکز رشد و سراهای نوآوری و شرکت‌های فناور و خلاق به منظور افزایش توانمندی‌های سخت‌‌افزاری و نرم‌افزاری خود در حوزه‌های مختلف، در قالب رویداد گام دوم کرده است. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد مهمترین موضوع در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی را، گذار به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم در شرایط جدید کشور و آموزش عالی عنوان کرد و افزود: در این سند، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاهی مسئله‌محور به حل موضوعات و چالش‌های فناورانه موجود در جامعه و صنعت، در جهت ارتباط تنگاتنگ با آنها در راستای توسعه اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.

بهارآرا افزود: رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان حمایت از 1000 هسته و گروه پژوهشی و زیر ساخت، 1000 ایده و استارتاپ و 1000 شرکت فنارو و خلاق در سطح ملی تعریف شده که با عنایت الهی در خرداد ماه 1401 در سطح کشور برگزار خواهد شد.

وی یکی از بخش‌های اصلی این رویداد را حمایت از  1000 هسته وگروه پژوهشی و زیر ساخت عنوان کرد و گفت: در این بخش از هسته‌ها وگروه‌های پژوهشی که توسط اعضاء هیئت علمی در دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی راه‌اندازی و تشکیل می‌شوند، حمایت‌های لازم انجام خواهد شد.

 رئیس شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: بخش دوم اصلی حمایت از 1000 ایده و استارتاپ جدید و فناورانه با برگزاری رویدادهای فناورانه در قالب استارتاپ ویکند، چالش‌های فناوری و ایده‌آرا است که در سه مرحله درون واحدی، استانی و کشوری برگزار می‌شود. در این بخش با تشکیل ستادهای استانی برگزاری رویداد گام دوم و همچنین کارگروه‌های واحدی در محورهای کشاورزی و صنایع غذایی و تبدیلی، دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات شیمیایی، ماشین‌آلات و تجهیزات فناورانه، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال، صنایع خلاق، فرهنگی و هنری، فناوری‌های آب و محیط زیست، نساجی، چرم و فناوری‌های مرتبط توسط واحدهای دانشگاهی اجرا و خروجی این رویدادها جهت ارزیابی و انتخاب برگزیدگان به ستاد استانی ارسال و منتخبان سطح استانی برای حضور در رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی که در خردادماه 1401 برگزار خواهد شد معرفی می‌شوند. لذا صاحبان ایده‌های فناورانه در همه سطوح اعم از دانش‌آموزی، دانشجویی، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و اعضاء هیئت علمی و سایر اقشار جامعه از مخاطبان اصلی این بخش هستند.

وی افزود: از زیربخش‌های دیگر بخش دوم رویداد، حمایت از 1000 شرکت فناور، دانش‌بنیان و خلاق مستقر در مراکز رشد و سراهای نوآوری و همچنین سایر شرکت‌های فناور و خلاقی که توسط اعضا هیئت علمی و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی که در خارج از دانشگاه راه اندازی شده است.

بهارآرا از برگزاری این رویداد در سطح دانشگاه‌های آزاد اسلامی خراسان رضوی با مشارکت شرکت‌های پژوهشی خصوصی دولتی و غیردولتی خبر داد و افزود: برگزاری این رویداد در سطح دانشگاه‌های آزاد اسلامی خراسان رضوی، فرصت مغتنمی است برای ایجاد بستر مناسب جهت سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناور مستقر و غیر مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی، تشویق و تقدیر از پژوهشگران و فناوران برجسته استان و ایجاد روحیه امید و خودباوری در آن‌ها، شبکه‌سازی میان متخصصان، نوآوران و کارآفرینان داخل و خارج از دانشگاه و همچنین ترویج و اشاعه  مأموریت جدید دانشگاه در زمینه دانشگاه حل مسئله و کارآفرین در سطح جامعه که موجب توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان خواهد بود.

وی ضمن دعوت از صاحبان ایده‌های فناور، شرکت‌های دانش بنیان، دانشجویان و اساتید برای شرکت در این رویداد ملی گفت: علاقه‌مندان برای شرکت در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی به سایت http://gam2.mshdiau.ac.ir/fa/home مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha