استقبال انصارالله از ابتکار سازمان ملل در جنگ یمن
کد خبر: 4045573
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶

استقبال انصارالله از ابتکار سازمان ملل در جنگ یمن

انصارالله یمن با تأکید بر عدم شرکت خود در گفت‌وگوهای صلح در عربستان سعودی، ابتکار سازمان ملل متحد برای حل مسئله تحریم سوخت را مثبت توصیف کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از اسپوتنیک عربی، دو منبع آگاه اعلام کرده‌اند که عربستان سعودی امروز سه‌شنبه میزبان گروه‌های هم‌پیمان از جنگ یمن است. در عین حال سازمان ملل متحد نیز در تلاش است به توافقی دست یابد که امکان ورود کشتی‌های سوخت‌رسان و برخی پروازها در ماه رمضان را به مناطق تحت کنترل حوثی‌ها را فراهم کند.

به گزارش رویترز، گروه انصارالله اعلام کرده است که در مذاکرات صلح در عربستان شرکت نخواهد کرد، زیرا این کشور در جنگ یمن بی‌طرف نیست، اما در بیانیه‌ای ابتکار سازمان ملل را مثبت توصیف کرد.

این دو منبع افزودند: طرح تهیه شده توسط هانس گروندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، از حمایت ایالات‌متحده و دیگر قدرت‌های غربی برخوردار است، در حالی که سخنگوی گروندبرگ از اظهارنظر درباره جزئیات این پیشنهاد خودداری کرد و گفت: بیانیه‌ای مبنی بر این است که هدف از آتش‌بس فراهم کردن مهلتی به منظور دوری از خشونت است، امری که به شدت به آن نیاز دارند.

وی افزود: نماینده ویژه سازمان ملل به گفت‌وگوهای خود با همه طرف‌ها ادامه می‌دهد و از همه می‌خواهد که به طور سازنده برای رسیدن به کاهش تنش فوری تعامل کنند.

گفت‌وگوها میان گروه‌های درگیر در جنگ یمن در عربستان سعودی و تحت نظارت شورای همکاری خلیج‌فارس مستقر در ریاض برگزار می‌شود و انتظار می‌رود بیش از یک هفته به طول بینجامد، در حالی که انصارالله تأیید کرده است، آن‌ها فقط در یک کشور بی‌طرف در مذاکرات شرکت خواهند کرد.

داده‌های ارائه‌شده از سوی سازمان ملل نشان می‌دهد که چهار کشتی حامل سوخت تا 27 مارس در بندر حدیده منتظر تخلیه محموله‌های خود بوده‌اند، از جمله یک نفت‌کش که نزدیک به سه ماه است در منطقه تحت کنترل ائتلاف متجاوز سعودی متوقف شده است.

این ائتلاف با زیر پا گذاشتن مسائل بشردوستانه از محاصره دریایی یمن به عنوان ابزاری برای چانه‌زنی سیاسی بهره می‌برد. سازمان ملل اعلام کرده است، کاهش این محاصره از شدت بحران انسانی در یمن می‌کاهد.

دیروز دوشنبه، عبدالملک الحوثی، رهبر گروه انصارالله یمن به ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی هشدار داد که فرصت ابتکار عمل برای تعلیق عملیات نظامی را از دست ندهند و تأکید کرد که متجاوزان در صورت از دست دادن این فرصت پشیمان خواهند شد. 

انتهای پیام
captcha