برخورد عجیب آیت‌الله حق‌شناس با یک طلبه + صوت
کد خبر: 4049094
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
سیدعباس قائم‌مقامی مطرح کرد:

برخورد عجیب آیت‌الله حق‌شناس با یک طلبه + صوت

حجت‌الاسلام سیدعباس قائم‌مقامی ضمن اشاره به اینکه شب قدر، شب اندازه‌ها است تصریح کرد: انسان کامل انسانی است که تمام این اندازه‌ها را شناخته و حدش را ادا کرده است و هیچ تجاوز و تعدی در ساحت وجودی انسان کامل رخ نمی‌دهد.

به گزارش ایکنا، جلسه شرح دعای ابوحمزه ثمالی با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس قائم‌مقامی، استاد دانشگاه و رئیس سابق مرکز اسلامی هامبورگ، شب گذشته بیست و سوم فرودین‌ برگزار شد که در ادامه گزیده سخنان وی را می‌خوانید؛

در جلسه گذشته گفتیم که تأدیب یک اصل عام ربوبی است و هیچ کس از شمول تأدیب خارج نیست چون ربوبیت خداوند عام است. خدا رب همه است و حتی نسبت به طبیعت هم ربوبیت دارد. همچنین توضیح دادیم که تأدیب آشناسازی با حدود و اندازه‌ها است. در روایت آمده است: «رَحِمَ اللّه ُامرَءً عَرَفَ قَدرَهُ وَ لَم يَتَعَدَّ طَورَهُ» یعنی هر کس اندازه خودش را بشناسد و پایش را از گلیمش خارج نکند و از اندازه‌ها و حدود خارج نشود مورد رحمت خاص پروردگار قرار گرفته است.

کسی که حرمت انسان‌ها را رعایت می‌کند، حرمت حقوق دیگران را رعایت می‌کند، حرمت امانت را نگه می‌دارد، حرمت آشنایی را نگه می‌دارد، حرمت سلام و علیک را نگه می‌دارد؛ مورد رحمت الهی است. در مقابل، انسان وقیح انسانی است که حدنگه‌دار نیست و حرمت‌ها را نمی‌شناسد. نسل جدید باید خیلی به این مسئله دقت داشته باشند که حدنگه‌دار باشند. مثلا اگر با بزرگتر صحبت می‌کنند باید خویشتن‌دار باشند چراکه لازمه ادب خویشتن‌داری است. اگر در کلام طرف مقابل اشتباهی بود، نباید سریع به او پاسخ دهند، چون سرعت در پاسخگویی یکی از نشانه‌های بی‌ادبی است.

برخورد عجیب استاد حق‌شناس با یک طلبه

یک روز با آیت‌الله حق‌شناس از مسجد خارج می‌شدیم و به طرف منزلشان می‌رفتیم. دم در مسجد یکی از دوستان طلبه را دیدند که اتفاقا مورد محبت ایشان بود. مرحوم حق‌شناس به جهتی ناراحتی مختصری از آن شخص پیدا کرده بودند. همین که آن آقا آمد سلام و علیک کرد، استاد حق‌شناس رو به من کردند و در حالی که دستشان را پشت گردن این آقا بردند چند تا آرام پشت گردن ایشان زدند و به من فرمودند: «داداش عباس، قبلا آدم خوبی بود». همین که ایشان گفتند قبلا آدم خوبی بود، آن آقا بلافاصله گفت الآن هم آدم خوبی هستم. تا این را گفت استاد حق‌شناس حالت قبضی پیدا کردند، منفعل شدند و به مسیر خودشان ادامه دادند. در راه مدتی ایشان در سکوت سنگین فرو رفت، یکباره گفتند عاقبت خوشی را برایش نمی‌بینم. باز تامل کردند و گفتند: «دیدی چه گفت آقاجون، دیدی چه زود جواب داد». اتفاقا آن شخص بسیار بااستعداد بود و مورد توجه آقای حق‌شناس بودند ولی متاسفانه ماجراهایی اتفاق افتاد و مسیر زندگی‌شان تغییر کرد و آنچه استاد حق‌شناس گفتند دقیقا اتفاق افتاد.

آن تسریع در پاسخگویی یک نشانه بود که نشان می‌داد طرف حدنگه‌دار نیست. اگر استادت یک چیز گفت سکوت کن، نه اینکه سریع پاسخ بدهی. ببینید ادب چقدر مهم است. آشنایی با این حدود و اندازه‌ها این قدر اهمیت دارد. اصلا شب قدر، شب اندازه‌ها است. انسان باید لیله القدر بشود یعنی جامع اندازه‌ها بشود. انسان کامل انسانی است که تمام این اندازه‌ها را شناخته و حدش را ادا کرده است و هیچ تجاوز و تعدی در ساحت وجودی انسان کامل رخ نمی‌دهد ولی انسان تا اندازه‌ها را نشناسد همواره مبتلا به ظلم خواهد شد.

کد
انتهای پیام
captcha