پایان مهمترین رویداد‌ قرآنی جهان اسلام در ایران
کد خبر: 4042020
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

پایان مهمترین رویداد‌ قرآنی جهان اسلام در ایران

هفته سوم اسفندماه و شاید یکی پرخبرترین ایام سال ۱۴۰۰ را در حالی به پایان رساندیم که شاهد بسته شدن دفتر مهمترین رویداد‌ قرآنی جهان اسلام؛ یعنی سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، هفتمین دوره مسابقات دانش آموزان جهان اسلام و پنجمین دوره مسابقات نابینایان جهان اسلام بودیم.

به گزارش ایکنا، هفته سوم اسفندماه و شاید یکی پرخبرترین ایام سال ۱۴۰۰ را در حالی به پایان رساندیم که شاهد بسته شدن دفتر مهمترین رویداد‌ قرآنی جهان اسلام یعنی سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، هفتمین دوره مسابقات دانش آموزان جهان اسلام و پنجمین دوره مسابقات نابینایان جهان اسلام بودیم. همچنین برگزاری پنجاه و پنجمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، برگزاری سومین جلسه تلاوت و استماع قرآن و اختتامیه دوره‌های آموزش و ارتقا، آغاز شانزدهمین دوره طرح آموزشی ـ تربیتی اُسوه، برگزاری فینال پنجمین دوره رقابت‌های قرآنی شوق تلاوت، برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن بانوان شاغل در سپاه، اعطای گواهینامه و تجلیل از ۷۹ حافظ کل مؤسسه مهد قرآن، برپایی دومین مجمع جلسات قرآن استان تهران یادبود مرحوم حسن صفری، کمک ۶ میلیاردی خیرین به قرارگاه یاوران قرآنی شهید سلیمانی، تعیین دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور، معرفی برگزیدگان سومین دوره آمورش غیر حضوری شورای عالی قرآن در بهمن و اسفند‌ماه ۱۴۰۰، برگزاری همایش تجلیل از ۱۴۵ حافظ قرآن، گردهمایی مجمع قاریان شهرری در آخرین جمعه سال، اعلام نتایج بیست‌وشمین جشنواره قرآنی وزارت بهداشت، بازدید حجت‌الاسلام محمدحسین طباطبایی از ایکنا، آغاز طرح پایش فعالیت تشکل‌های قرآنی استان تهران و معرفی برترین‌های جشنواره ملی «ترنم وحی» ازجمله اخبار و رویدادهای مهم این هفته بود.

اعلام برگزیدگان مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران

آیین اختتامیه سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، هفتمین دوره مسابقات دانش آموزان جهان اسلام و پنجمین دوره مسابقات نابینایان جهان اسلام، عصر روز ۱۴ اسفندماه در سالن اندیشه حوزه هنری با معرفی برگزیدگان و بدون حضور رییس جمهور برگزار شد.

بر این اساس هادی موحدامین از جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست بخش قرائت تحقیق را از آن خود کرد. همچنین سیدحجت ترحمی از جمهوری اسلامی ایران در بخش قرائت ترتیل و حسان محمد بکور از سوریه در بخش حفظ کل عنوان اول را کسب کردند.

تفکری که باعث نابودی گنجینه ملی تلاوت‌های مجلسی شد

همزمان با برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان و پنجمین دوره مسابقات قرآن روشندلان جهان اسلام، خبرگزاری قرآن در محل برگزاری این رویداد در حوزه هنری هر شب میزبان فعالان، قاریان، اساتید و مدیران قرآنی کشور در استودیوی ایکنا بود. این برنامه هر روز ساعت ۱۸ به صورت زنده از صفحه رسمی ایکنا در اینستاگرام iqna_video و iqnanews پخش و نیز متن و ویدئوی گفت‌وگو‌ها بر روی خروجی ایکنا بارگذاری می‌شد. طی این هفته گفت‌گویی با سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی انجام شد.

https://iqna.ir/files/fa/news/1400/12/15/2383444_343.jpg

پیشکسوت قرآنی کشورمان در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه تلاوت‌های مجلسی باعث شد که ملت ایران از جمله امثال بنده جذب تلاوت قرآن شویم، گفت: اعتراف می‌کنم که در طول عمرم ۱۰ تلاوت استودیویی گوش نکرده‌ام و فقط تلاوت مجلسی گوش داده‌ام؛ حتی تجوید را هم از تلاوت مجلسی یاد گرفته‌ام، اما یک تفکر باعث شده است که گنجینه تلاوت‌های مجلسی قاریان ایرانی نابود شود.

اختتامیه مسابقات قرآن و جای خالی رئیس‌جمهور

پرونده سی‌وهشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، هفتمین دوره مسابقات دانش‌آموزان جهان اسلام و پنجمین دوره مسابقات نابینایان جهان اسلام، ۱۴ اسفندماه با تمام فراز و فرودهایش بسته شد. خبرگزاری ایکنا تلاش کرد تا نگاهی به اتفاقات و حواشی مراسم اختتامیه این رقابت قرآنی داشته باشد.

شب برگزاری مراسم اختتامیه رسانه‌ها، مردم، مدعوین، استادان، متولیان، داوران و فعالان قرآنی کشور خود را آماده میزبانی از حضور رئیس دولت سیزدهم به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور پس از غیبتی چندساله و برای نخستین‌بار در چند سال اخیر در این رویداد بزرگ قرآنی کرده بودند، ولی متاسفانه دقایقی قبل از برگزاری مراسم، خبر عدم حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی شنیده شد.

این در حالی بود که روابط عمومی مسابقات مستقر در سازمان اوقاف و امور خیریه تا یک ساعت قبل از برگزاری اعلام کرده بود به دلیل حضور رئیس‌جمهور، حضور رسانه‌ها، مدعوین و حتی برگزیدگان با محدودیت‌هایی همراه است. البته حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و در ادامه اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن اعلام سلام رئیس‌جمهور به حاضران در این مراسم، فشرده بودن برنامه کاری رئیس‌جمهور طی روزهای قبل و کسالت و خستگی ایشان را دلیل عدم حضور اعلام کردند.

اختتامیه سی‌وهشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، هر چند بدون حضور رئیس‌جمهور، اما باشکوه برگزار شد، شکوهی که سنگینی ترازوی آن حضور متسابقان، استادان، فعالان و چهره‌های قرآنی کشور بود.

دعوت به همکاری در کارگروه تفکر مدرسه قرآن دانشگاه تهران

کارگروه تفکر مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران از بین قرآن‌پژوهان علاقه‌مند به مبحث‌های تفکر برای عضویت در این کارگروه دعوت به همکاری می‌کند.

از ریزموضوعات تخصصی این کارگروه می‌توان به تفکر و عناصر ساختار وجودی انسان، ظرفیت‌سازی تفکر در جنینی، تفکر کودک (دوره اول رشد)، تفکر کودک و نوجوان (دوره دوم رشد)، تفکر نوجوان (۱۵ تا ۱۸سالگی)، تفکر نوجوان (۱۹ تا ۲۱ سالگی، توان برای ازدواج)، نیاز و سوال و تفکر و تفکر نفس (مشاهد تفکر، فعال‌سازهای تفکر، تفکر و مراتب حقایق) اشاره کرد.

همچنین تفکر شنیداری، تفکر مشاهده‌ای، تفکر بنیادی، تفکر قرآنی، تفکر اجتماعی، تفکر و خلاقیت، تفکر و کلام، تفکر و تدبر، تفکر و هنر و آسیب‌شناسی تفکر از دیگر ریزموضوعات این کارگروه است.

برگزاری حضوری نمایشگاه قرآن در صورت تأیید ستاد کرونا

طی این هفته دومین جلسه شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه قرآن با حضور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. علیرضا معاف در جمع اعضای شورای برنامه‌ریزی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن بر لزوم بسیج و گسیل حداکثری در استفاده از ظرفیت‌های جامعه قرآنی در حوزه‌های حاکمیتی و مردم‌نهاد در امر برگزاری هر چه باشکوه نمایشگاه قرآن تأکید کرد.

https://iqna.ir/files/fa/news/1400/12/15/2383469_190.jpg

وی ضمن تشریح بخش‌های مختلف نمایشگاه، برگزاری آن به شکل حضوری را پربرکت دانست و گفت: بی‌شک شکل‌گیری نمایشگاه بین‌المللی قرآن از برکات انقلاب است و در صورت کسب اجازه از ستاد ملی مقابله با کرونا و موافقت آن ستاد با حفظ تمام دستورالعمل‌های بهداشتی امسال شاهد برگزاری آن به شکل حضوری باشیم.

دهمین مرحله طرح تفسیرخوانی ماهانه ذکر مبارک آغاز شد

طرح تفسیرخوانی ماهانه ذکر مبارک که از سوی کانون‌های قرآن و عترت پردیس‌های شهید رجایی فارس، امام جعفر صادق(ع) ایلام، زینب‌ کبری(س) اراک، شهید ‌باهنر کرمان و فارس دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌شود، وارد دهمین مرحله خود شد.

کتاب ذکر مبارک، منبع این مسابقه خلاصه‌ای از تمام تفاسیر موجود است. در هر ماه ۱۰ صفحه از این کتاب به عنوان محتوای مسابقه تعیین می‌شود و در این مرحله صفحات ۹۱ تا ۱۰۰ تعیین شده است.

مهلت ثبت نام در این آزمون پنجم فروردین‌ماه تعیین شده و آزمون نیز ۱۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در قالب ۱۶ سؤال که شامل ۱۰ سؤال مربوط به تفسیر، پنج سؤال مربوط به واژگان و یک سؤال مربوط به تحلیل است، از ساعت ۱۵ تا ۱۸ به مدت بیست دقیقه برگزار می‌شود.

حضور داوران خارجی مسابقات بین‌المللی در شورای عالی قرآن

داوران خارجی سی‌و‌هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، ۱۴ اسفندماه در شورای عالی قرآن و مرکز طبع و نشر قرآن کریم حضور یافتند و با فعالیت‌های این مجموعه‌ها آشنا شدند.

طی این بازدید و جلسه که حدود سه ساعت به طول انجامید، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن، گزارشی از مأموریت‌ها و فعالیت‌های نهاد‌های قرآنی وابسته به دفتر مقام معظم رهبری ارائه کرد. حمیدرضا مستفید و کریم دولتی هم در مورد مباحث علمی رسم و ضبط قرآن مرکز طبع و نشر توضیحاتی ارائه کردند.

شرایط شرکت در آزمون قرآنی دانشگاه فرهنگیان اعلام شد

اولین دوره کوئیز قرآنی استان قم در دانشگاه فرهنگیان از سوی کانون قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان این استان (پردیس آیت‌الله طالقانی) و مرکز شهید مدنی قم برگزار می‌شود.این آزمون در چهار مرحله به صورت حذفی است و جوایزی نیز به ۱۰ نفر برتر این رقابت اهدا می‌شود.

https://iqna.ir/files/fa/news/1400/12/15/2383497_863.jpg

این آزمون اسفندماه ۱۴۰۰ و فروردین‌ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق لینک https://digiform.ir/thabtnam_quiz اقدام به ثبت‌نام و شرکت در این مسابقه کنند.

مسابقات زیارت جامعه کبیره برگزار می‌شود

چهارمین مسابقات زیارت جامعه کبیره و وداع زیارت ائمه(ع) از سوی مؤسسه فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت اهل‌البیت(ع) اصفهان برگزار می‌شود.

مهلت شرکت در این مسابقه از جمعه، ۱۳ اسفندماه تا جمعه، ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۰ مصادف با نیمه شعبان تعیین شده است. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق لینک https://ahlolbait.com/quest/g۴.php در این مسابقه شرکت کنند و به ۱۰ سؤال تشریحی آن پاسخ دهند.

موافقت با تأسیس ۱۶ موسسه قرآنی

هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت(ع) یکشنبه ۱۵ اسفندماه در محل سازمان دارالقرآن الکریم با حضور همه اعضا تشکیل و ضمن بررسی درخواست‌های تأسیس موسسات فرهنگی قرآن و عترت با تأسیس ۱۶ موسسه قرآنی در استان‌های مختلف موافقت کرد.

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، حجت الاسلام و المسلمین الهائی سحر، معاون ارتباطات و توسعه مشارکت‌های سازمان دارالقرآن، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی، محمد انجم شعاع، مدیر عامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کشور؛ حسین بهبودی، مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی و سعید تواضعی، کارشناس‌مسئول توسعه مشارکت‌های مردمی حضور داشتند.

زمان آزمون مرحله چهارم اعطای مدرک به حافظان قرآن اعلام شد

آزمون‌های طرح ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم، مصوبه جلسه ۵۷۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی است از مرحله چهارم پانزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن به زودی با حضور حافظانی که حائز نمرات متناسب برای حضور در این آزمون شده‌اند و دارای ۱۰ سال تدریس حفظ نیز هستند برگزار خواهد شد. بر همین اساس آزمون مرحله چهارم پانزدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم، امروز جمعه با حضور ۲۰ نفر از حافظان کل قرآن برگزار می‌شود.

برگزاری جشنواره تجلیل از کارکنان، همسران و فرزندان حافظ قرآن نزاجا

نخستین جشنواره تجلیل از کارکنان، همسران و فرزندان حافظ قرآن نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ۱۷ اسفندماه در مرکز آموزش پشتیبانی شهید امانی نزاجا برگزار شد.

این برنامه با تلاوت مهدی عادلی، قاری بین‌المللی کشورمان آغاز شد و در ادامه گروه همخوانی بین‌المللی نور به اجرای قطعاتی پرداختند و سپس حجت‌الاسلام صالحی‌نسب، رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی نیروی زمینی به سخنرانی پرداخت.

تلاوت، حفظ و تبیین قرآن؛ سه اولویت اصلی بیانیه تحول فعالیت‌های قرآنی

پنجاه و پنجمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، ۱۶ اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی، رئیس این شورا و بدون حضور هیچ یک از وزرای عضو به منظور بررسی چهار دستور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، هر کدام از اعضا به بیان نکاتی در مورد آخرین فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در حوزه قرآن کریم پرداختند. در این بخش ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بیان نکاتی در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن پرداخت و گفت: این مسابقات در سه بخش بزرگسالان، دانش آموزان و نابینایان در حالی برگزار شد که اکثر کشورهای سابقه دار در عرصه مسابقات قرآن چنین کاری نکردند. صدا و سیما هم با تمام توان پای کار بود و برای انعکاس کم نگذاشت. همچنین اعلام کردند که این مسابقات علاوه بر صدا و سیما از ۲۵ شبکه خارجی نیز پخش شده است.

طی این جلسه علاوه بر تصویب بیانیه تحول، اولویت‌های این بیانیه نیز مشخص شد که شامل تحول بر روی تلاوت، حفظ و تبیین قرآن کریم با هدف پرورش حداقل ۱۰ میلیون حافظ و ۴۰ میلیون مسلط به تلاوت، فهم و تبیین قرآن بود. همچنین در این جلسه سه عضوی حقیقی این شورا پس از رأی‌گیری معرفی شدند.

آغاز شانزدهمین دوره طرح اُسوه

شانزدهمین دوره طرح آموزشی ـ تربیتی اُسوه در حالی از روز شنبه ۱۴ اسفندماه آغاز شده است که این دوره نیز مانند ۴ دوره اخیر به دلیل اوج‌گیری مجدد ویروس کرونا در کشور به‌صورت مجازی دنبال می‌شود. در این دوره بالغ بر ۷۰ جلسه آموزشی و معرفتی مجازی ویژه ۴ گروه از قاریان و حافظان نوجوان و جوان برگزار می‌شود.

در دوره شانزدهم طرح اُسوه تعداد ۱۷ نفر از مدرسان و مربیان با طرح اُسوه همکاری دارند که ازجمله ایشان عباس هاشمی، علی‌اکبر کاظمی، علی خانی و سیدمحمد حسینی‌پور در بخش صوت و لحن، وحید مهاجر پاریزی، ابوالفضل قدیانی، مرتضی مقنیان و امیرحسین رحمتی در بخش تجوید و فصاحت، حجت الاسلام علیرضا نجفی، مسعود رضایی و محمدرضا زاهدی در بخش حفظ، محمود کریمی در بخش درک معنای آیات، سید علیرضا موسوی نصر در بخش قواعد و مکالمه زبان عربی، حجج اسلام مهدی کریمی، احسان وثوقی‌مهر، مجید صادقی و مجتبی علیخانی به‌عنوان مربی پرورشی و مدرس احکام دین، اندیشه اسلامی و منهاج است.

محافل قرآنی را به سوی بلوک‌های آپارتمانی ببریم

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی این هفته در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به سؤالی مبنی بر ارزیابی وی از سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران و برنامه سازمان اوقاف برای تقویت فعالیت‌های قرآنی در این عرصه گفت: نسل‌ها در حال تغییر شدیدی هستند و امروز نسلی در عرصه هنر قرائت فعال شده که بسیار زبردست و خبره است. برخی از قرائت‌های مجلسی را که می‌شنویم رشد این عرصه را به خوبی احساس می‌کنیم.

https://iqna.ir/files/fa/news/1400/12/16/2385246_178.jpg

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: امروزه سبک زندگی آپارتمان‌نشینی است و باید کاری کنیم در این بلوک‌های سیمانی، محافل و جلسات قرآنی با رغبت، ویژه آقایان و بانوان شکل گیرد و خانواده‌ها قرآن را محور زندگی قرار دهند.

فینال پنجمین دوره رقابت‌های قرآنی شوق تلاوت برگزار شد

فینال پنجمین دوره رقابت‌های قرآنی شوق تلاوت با رقابت ۲۲ نفر از پسران گروه سنی ۱۰ تا ۱۶ سال در رشته‌های قرائت غیر تقلیدی و قرائت تقلیدی به سبک‌های یکی از قراء مصری عبدالباسط، منشاوی و مصطفی اسماعیل، ۱۶ اسفندماه در جوار بارگاه ملکوتی حضرت علی‌بن‌موسی الرضا(ع) برگزار شد.

این رقابت‌ها با قضاوت داوران بین‌المللی چون غلامرضا شاه‌میوه در رشته لحن، حمیدرضا احمدی‌وفا در رشته صوت و سیدجواد سادات‌فاطمی در رشته تجوید انجام شد.

برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن بانوان شاغل در سپاه

بیستمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بانوان شاغل در سپاه از روز ۱۶ اسفندماه آغاز شده و روز ۱۷ اسفندماه به پایان رسید. این مسابقات با حضور ۱۸۱ نفر از بانوان شاغل در سپاه و در رشته‌هایی همچون حفظ کل قرآن کریم، حفظ ۳۰ جز، حفظ ۲۰ جز، حفظ ۱۵ جز، حفظ ۱۰ جز، حفظ پنج جز و حفظ سه جزء، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، مفاهیم سطح یک و دو برگزار شد.

اعطای گواهینامه و تجلیل از ۷۹ حافظ کل مؤسسه مهد قرآن

مراسم اختتامیه سیزدهمین آزمون سراسری حفظ کل قرآن همراه با ترجمه، تدبر و تفسیر «ترنم وحی» پنجشنبه ۱۹ اسفندماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ با سخنرانی، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن همایش‌های دفتر مرکزی مؤسسه کشوری مهد قرآن با شرکت مدیران شعب مؤسسه مهد قرآن که در این دوره آزمون قبول شده، برپا شد.

دومین مجمع جلسات قرآن استان تهران یادبود مرحوم حسن صفری برگزار می‌شود

دومین مجمع جلسات قرآن استان تهران، جمعه، بیستم اسفندماه در راستای همدلی و حمایت مردمی، در قالب جلسات سه هفته یک‌بار با حضور جمعی از اساتید قرآنی و قاریان ممتاز و بین‌المللی قرآن کریم برگزار می‌شود.این جلسه ویژه یادبود مرحوم حسن صفری، چهره فعال حوزه تواشیح و هم‌سرایی قرآن است که چندی پیش بر اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست داد.

کمک ۶ میلیاردی خیرین به قرارگاه یاوران قرآنی شهید سلیمانی

قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با مشارکت و برنامه‌ریزی سازمان دارالقرآن کریم شکل گرفته است که هدف از تشکیل آن استفاده از ظرفیت خادمان قرآن، شناسایی، سازماندهی و استفاده از ظرفیت خیرین در جهت رفع محرومیت‌های فرهنگی و معیشتی در سراسر کشور است.
 
جواد خسروی، جانشین قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در خصوص آخرین نشست این قرارگاه در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: آخرین نشست فصلی قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی شهید سلیمانی با حضور تمامی مسئولان کمیته‌های این قرارگاه و با محوریت ارائه گزارش فعالیت‌ها در سال ۱۴۰۰ و ارائه راهبرد‌ها در سال ۱۴۰۱ در سازمان دارالقرآن برگزار شد.

وی گفت: در مدت ۱۶ ماه و از شکل‌گیری این قرارگاه تا نیمه دی‌ماه که مصادف با دومین سالگرد شهید سلیمانی بود، مبلغ سه میلیارد و هشتاد و پنج میلیون تومان به صورت کمک‌های نقدی و خدمات عام المنفعه، جذب منابع داشتیم و از ۱۳ دی‌ماه تا ۱۵ اسفندماه نیز به همت مسئولان کمیته‌های قرارگاه شهید سلیمانی، مبلغ دو میلیارد و هشتصد و شصت و پنج میلیون تومان جذب منابع داشتیم و در مجموع مبلغ شش میلیارد و بیست و پنج میلیون تومان در قالب کمک‌های نقدی و خدمات عام المنفعه، این قرارگاه، خدمات مردمی خود را به اجرا درآورده است.
 

احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشور و مسئول کاروان قرآنی انقلاب و علی‌اصغر کرامتی‌منش، دبیر اجرایی این کاروان به مناسبت روز جانباز با امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران دیدار کردند.

https://iqna.ir/files/fa/news/1400/12/17/2387304_442.jpg

در این دیدار علاوه بر تبریک روز جانباز به ایشان، یک جلد کلام الله مجید نیز از سوی کاروان قرآنی انقلاب به وی اهدا شد. همچنین در این دیدار احمد ابوالقاسمی که خود از جانبازان دفاع مقدس است، کتاب «ترکش دوست‌داشتنی» که حاوی خاطرات روزنوشت قرآنی و رزمندگی وی است به امیر سیاری هدیه داد.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور تعیین شد

بر اساس حکمی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور معرفی شد.

بر اساس این حکم حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به مدت دو سال به عنوان دبیر این ستاد معرفی شد.

برگزیدگان بهمن و اسفند‌ماه آموزش غیر حضوری شورای عالی قرآن معرفی شدند

در سومین دوره آموزش غیر حضوری شورای عالی قرآن که با هدف رشد و پیشرفت فنی تلاوت قاریان برگزیده در طرح ارزیابی و به منظور موفقیت ایشان در مقاطع و درجات بالاتر اجرا می­‌شود، ۷۷ نفر از قاریان غیر تهرانی دارنده گواهی‌نامه تخصصی در درجات سه و چهار، در پنج گروه مجزا در محضر اساتید ممتاز به صورت مجازی بهره‌مند شدند.

جلسات آموزشی، یک نوبت در ماه برپا می‌شود. در یک نوبت به صورت ارتباط برخط و تصویری و در نوبت بعدی به صورت ارسال فایل و دریافت نکات اساتید انجام می‌شود و در پایان ماه قاریانی که بهترین عملکرد را در هر کدام از گروه‌های پنج­گانه داشته باشند، تعیین و معرفی می‌شوند.در این دوره، رضا محمدپور، نصرت‌الله حسینی، علی قاسم‌آبادی، حسن مختاری و علی‌اکبر کاظمی به عنوان مدرس مشارکت دارند.

همایش تجلیل از ۱۴۵ حافظ قرآن برگزار می‌شود

همایش تجلیل و تکریم از ۱۴۵ نفر از حافظان کل و اجزای مدرسه حفظ قرآن همراه با تحصیل مؤسسه فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت مهد قرآن کریم و ولایت استان اصفهان برگزار شد. این مراسم پنجشنبه، ۱۹ اسفندماه ساعت ۹ به نشانی اصفهان، خیابان زینبیه، آستان مقدس حضرت زینب(س)، سالن کوثر با حضور جمعی از مسئولان، قرآن‌آموزان و خانواد‌ه‌هایشان برپا شد.

گردهمایی مجمع قاریان شهرری در آخرین جمعه سال

گردهمایی قرآنی مجمع قاریان شهرری صبح جمعه، ۲۰ اسفندماه در آخرین جمعه سال از ساعت ۸ تا ۱۲ در مسجد جامع المهدی(عج) واقع در شهرری، فلکه اول دولت‌آباد برگزار می‌شود. در این گردهمایی اساتید، پیشکسوتان و قرآنیان شهرری و همچنین بسیاری از چهره‌های ممتاز قرآنی حضور دارند.

اعلام نتایج بیست‌وشمین جشنواره قرآنی وزارت بهداشت

نتایج نهایی بخش‌های مختلف بیست و ششمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که با عنوان جشنواره هدهد شناخته می‌شود از سوی مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت اعلام شد.

بر همین اساس تا کنون نتایج بخش‌های آوایی، ادبی و پژوهشی در مرحله کشوری در رده‌های اساتید، کارکنان و دانشجویان علوم پزشکی در دو گروه بانوان و آقایان اعلام شده است.

بازدید حجت‌الاسلام محمدحسین طباطبایی از ایکنا

حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌محمدحسین طباطبایی، معروف به علم‌الهدی، حافظ کل قرآن کریم و قائم‌مقام مؤسسه جامعةالقرآن الکریم روز ۱۸ اسفندماه با حضور در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از مراکز مختلف این سازمان از جمله تحریریه‌های فارسی و بین‌الملل و استودیوی ایکنا بازدید کرد و از نزدیک با روند تولید و انتشار اخبار آشنا شد.

سومین جلسه تلاوت و استماع قرآن و اختتامیه دوره‌های آموزش و ارتقا برگزار شد

شورای عالی قرآن در این سال‌ها همواره به بهانه‌های مختلف از جمله جلسات آموزشی، نشست‌های تخصصی و محافل بزرگداشت شخصیت‌های قرآنی، تلاش کرده فضای اجتماع قرآنیان را فراهم کند. اخیراً هم در راستای تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، برپایی محفل تخصصی تلاوت، با عنوان جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم در دستور کار شورا قرار گرفته که در صورت فراهم بودن شرایط، یک نوبت در ماه برگزار می‌شود.

https://iqna.ir/files/fa/news/1400/12/19/2389809_971.jpg

سومین جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم که با اختتامیه دوره‌های آموزش و ارتقای شورای عالی قرآن مقارن شده بود، شب گذشته چهارشنبه ١٨ اسفندماه، از ساعت ١٩ تا ٢١:٣٠ در مجتمع امام خمینی(ره)، حسینیه الزهرا(س)، با حضور پرشور استادان، قاریان و دعاخوانان ممتاز و مشارکت برخط تصویری قرآنیان استان‌های مختلف کشور برگزار شد.

آغاز طرح پایش فعالیت تشکل‌های قرآنی استان تهران

سیدحسن دهقان، مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت استان تهران در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: در این دوره از فعالیت اتحادیه قصد داریم با استفاده از ظرفیت و مشارکت مؤسسات و تشکل‌ها فعالیت‌های قرآنی را ساماندهی کنیم.

مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت استان تهران از آغاز طرح پایش مرحله ۱ فعالیت مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان تهران خبر داد.

پیشنهاد عباس سلیمی به دولت و سازمان اوقاف

عباس سلیمی، مشاور قرآنی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن‌ و اینکه بخش زیادی از بار توسعه فرهنگ قرآنی کشور برعهده این رویداد است، گفت: فرهنگ مجموعه‌ای از آداب، رسوم، قوانین، احکام، مقررات، ضوابط و بایدها و نبایدهایی است که حوزه گسترده‌ای را دربرمی‌گیرد. پس منظور از برگزاری مسابقه قرآن همه این کارها نیست، بلکه یکی از آن موارد و فروع مرتبط با فرهنگ قرآنی است.

پیشکسوت قرآنی کشورمان گفت: شنیده‌ایم در میان اعضای هیئت دولت وزرایی به زیبایی قرآن را تلاوت می‌کنند. پس به مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اجازه داده شود که در مسابقات سال آینده هر شب یکی از وزرا را دعوت کند تا چند دقیقه در مورد قرآن صحبت و تلاوت کنند و همگان مشاهده کنند که بین وزیر دولت اسلامی با فلان پادشاهی که سوره‌های پایانی قرآن را از نظر اعراب غلط می‌خواند، تفاوت بسیاری هست.

برترین‌های جشنواره ملی «ترنم وحی» معرفی شدند

فینال دومین جشنواره ملی قرآنی ترنم وحی عصر روز چهارشنبه، ۱۸ اسفندماه از ساعت ۱۵ تا نماز مغرب با حضور داوران بین‌المللی سیدجواد فاطمی، سیدجواد حسینی و حمید شاکرنژاد و جعفر عرفانیان، قاری و پیشکسوت قرآنی برگزار شد.

اختتامیه این جشنواره نیز ساعت ۱۹ با حضور نجات حسین، شهردار منطقه ۴ مشهد و مسئولان قرآنی حمید صمدی، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام حجت مجیدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی استان خراسان رضوی و جواد اعلمی، روابط عمومی جامعه قاریان و حافظان مشهد برگزار شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha