مبلغ فطریه رمضان 1401 از سوی مراجع تقلید اعلام شد
کد خبر: 4053694
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸

مبلغ فطریه رمضان 1401 از سوی مراجع تقلید اعلام شد

هر ساله قبل از رؤیت هلال ماه شوال و اعلام عید فطر، دفاتر مراجع تقلید مبلغ فطریه و کفاره رمضان را اعلام می‌کنند تا هر کسی بنا بر نظر مرجع خود این وظیفه شرعی را به جا آورد.

مبلغ فطریه از سوی مراجع تقلید اعلام شدبه گزارش ایکنا، در آستانه عید سعید فطر، مراجع عظام تقلید، نظر خود را درباره مبلغ و مقدار فطریه رمضان ۱۴۰۱ اعلام کردند.

براساس این گزارش، دفتر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، اعلام کرد: مکلف باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند برای هر نفر، یک صاع (تقریباً سه کیلوگرم) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت یا مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این‌ها را هم بدهد، کافی است.

ضمنا زکات فطره امسال (۱۴۰۱) به قیمت گندم برای هر نفر، 40 چهل هزار تومان اعلام شده است.

آیت‌الله سیستانی

دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی هم مبلغ فطریه را بر مبنای گندم ۴۰ هزار تومان، برنج ایرانی ۲۲۵ هزار تومان و برنج غیرایرانی هم ۶۰ هزار تومان اعلام کرده است.

آیت‌الله وحید خراسانی

دفتر آیت‌الله العظمی وحید خراسانی هم مبلغ فطریه را بر مبنای گندم ۴۰ هزار تومان و برنج 140 هزار تومان اعلام کرده است.

بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله جوادی آملی مؤمنان می‌توانند به ازای هر نفر به میزان مبلغ حدود سه کیلو گندم، برنج، جو، خرما، کشمش و مانند آن‌ها را به عنوان زکات فطره پرداخت کنند و البته در انتخاب آن‌ها مختار هستند.

آیت‌الله جوادی آملی


بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله العظمی جوادی آملی، زکات فطره امسال به قیمت گندم تقریبا ۴۰ هزار تومان و بر اساس قیمت برنج خارجی و ایرانی به ترتیب ۶۰ و ۲۲۵ هزار تومان خواهد بود.

اما میزان کفاره غیرعمدی و عمدی نیز بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله جوادی آملی به ترتیب برای هر روز ماه مبارک رمضان ۸ و ۴۸۰ هزار تومان است.

آیت‌الله شبیری زنجانی

دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و غیره) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

اطلاعیه می‌افزاید: با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

در ادامه اطلاعیه دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی تاکید شده است: کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰ گرم به‌حساب گندم) است که باید به مسکین (فردی که معیشتش سخت‌تر از فقیر است) پرداخت شود و در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد.

طبق اطلاعیه این مرجع تقلید، آیت‌الله‌ شبیری زنجانی، مبلغ ۴۰ هزار تومان را بابت زکات فطره هر نفر (به‌حساب قیمت گندم) و مبلغ ۱۰ هزار تومان را برای کفاره افطار اعلام کرد.

آیت الله مکارم شیرازی 

براساس نظر آیت‌الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ 40 هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ 150هزار تومان اعلام شده است که مومنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

اطلاعیه دفتر آیت الله مکارم شیرازی می‌افزاید: کفاره روزه غیر عمد مبلغ هشت هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود؛ همچنین کفاره روزه عمد مبلغ 480 هزار تومان است.

اطلاعیه حاکی است: لازم به ذکر است که براساس مساله هزار و ۶۹۲ رساله توضیح المسائل آیت‌الله مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنی باشند واجب است، یعنی باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریبا سه کیلو) از آنچه غذای نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را بدهد کافی است. در ضمن بنابر فتوای این مرجع تقلید اگر کسی فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگری باشد فطریه او به عهده خودش است.

آیت‌الله نوری همدانی

دفتر آیت‌الله العظمی نوری همدانی هم در اطلاعیه‌ای مبلغ زکات فطره و کفاره را چنین اعلام کرد؛ شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفری یک صاع (۳ کیلو) از خوراکی‌های رایج خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهر‌های مختلف، ممکن است تفاوت داشته باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

دفتر این مرجع تقلید مبلغ قوت غالب گندم را ٤٠ هزار تومان و قوت غالب برنج ایرانی ١٥٠ هزار تومان اعلام می‌نماید که مؤمنین در پرداخت یکی از آن مخیر هستند.

انتهای پیام
captcha