آموزش قرآن در مدارس با تناقض همراه است
کد خبر: 4053708
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸

آموزش قرآن در مدارس با تناقض همراه است

مدیرعامل دارالقرآن‌الکریم اصفهان گفت: مهم‌ترین آسیبی که در خصوص نحوه آموزش قرآن در کشور وجود دارد، به تفاوت و تناقض میان کتاب‌های آموزش قرآن در مقاطع مختلف تحصیلی برمی‌گردد و اینکه از یافته‌ها و تجارب کشورهای اسلامی نیز استفاده نشده است.

احمد زادهوش مدیرعامل دارالقرآن الکریم اصفهان

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد زادهوش، مدیرعامل دارالقرآن‌الکریم اصفهان با حضور در غرفه خبرگزاری ایکنا در هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان، اظهار کرد: راه‌اندازی مجدد نمایشگاه پس از دو سال و تغییر مکان آن چالش‌هایی به دنبال داشت و با نظرات متفاوتی همراه بود، ولی گویا چاره‌ای جز اینکه در این مکان برگزار شود، وجود نداشت. با این وجود، رفت‌و‌آمد شهروندان به محل فعلی نمایشگاه مشکل است و علی‌رغم در نظر گرفتن وسایل نقلیه، بعضاً افراد برای حضور در نمایشگاه مشکل دارند. بنابراین، در سال‌های آینده باید برنامه‌ريزی لازم انجام شود، ولی با این حال، نمایشگاه از همان ساعات ابتدایی فضایی پرجنب و جوش، فعال و جذاب داشت که امیدواریم تا پایان نمایشگاه همچنان نشاط معنوی و حضور مردم ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مؤسسات قرآنی اصفهان به لحاظ کمی و کیفی نسبت به دیگر استان‌ها برتری دارند، گفت: با وجود این برتری، مؤسسات هنوز جمعیت استان‌ را به‌طور کامل پوشش نداده‌اند، چنانکه در برخی مناطق مؤسسات و نهادهای قرآنی زیادی وجود دارد و در برخی مناطق جغرافیایی فاقد هرگونه فعالیت دینی و مذهبی هستیم، به‌خصوص در مجتمع‌های بزرگ مسکونی ‌که گاهی بیش از ۱۰۰ خانوار در آنها زندگی می‌کنند و بعضاً هيچ‌گونه فعالیت مذهبی و دینی انجام نمی‌شود. بنابراین، از نهادهای مختلف دینی درخواست می‌شود برای این مجتمع‌ها برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری داشته باشند، چون یکی از زمينه‌های مناسب برای تبلیغ و فعالیت‌های دینی به‌شمار می‌روند.

مدیرعامل دارالقرآن‌الکریم اصفهان بیان کرد: تعداد مؤسسات قرآنی در اصفهان زیاد است، ولی بعضی از آنها فاقد هرگونه پشتوانه مالی، اقتصادی و تدارکاتی هستند که لازم است خیران و نهادهای مربوطه پشتیبانی لازم را از آنها انجام دهند.

وی با بیان اينكه مؤسسات قرآنی حاضر در نمایشگاه فقط بخشی از فعالان قرآنی اصفهان هستند، گفت: بسیاری از فعالان قرآنی بدون نام و نشان و به‌صورت شخصی یا گروهی در شاخه‌های مختلف مانند نشر علوم قرآنی و برگزاری جلسات آموزشی فعالیت می‌کنند که وظیفه ما، حمایت و پشتیبانی از آنهاست.

حجت‌الاسلام زادهوش تصریح کرد: اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان چند سالی است که تشکیل شده و نشست‌هایی نیز برگزار می‌شود، ولی هنوز به یک سند جامع همکاری میان مؤسسات قرآنی نرسیده‌ایم، چراکه یا همه مؤسسات در اتحادیه حضور فعال ندارند و یا فرصت گفت‌وگو و هم‌افزایی به‌طور کامل فراهم نمی‌شود و محیط نمایشگاه فرصت مناسبی برای برگزاری نشست‌های مشترک میان مدیران مؤسسات قرآنی و فعالان این عرصه است تا توانمندی‌های یکدیگر را بشناسند، هم‌افزایی و مشارکت داشته باشند و از منابع و تجارب یکدیگر استفاده کنند. برای مثال، ما در مدارس دارالقرآن کلاس‌های مجهزی داریم که در زمان‌هایی غیر از ساعات آموزشی مدارس خالی هستند و می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

وی در خصوص نحوه آموزش قرآن در کشور، گفت: مهم‌ترین آسیبی که در این زمینه وجود دارد، به آموزش و پرورش مربوط می‌شود و علت آن هم این است که متون آموزشی در مقاطع تحصیلی با یکدیگر تناقض دارند و تفاوت‌هایی میان کتاب‌های آموزش قرآن مدارس در مقاطع مختلف وجود دارد و از یافته‌ها و تجارب کشورهای اسلامی نیز استفاده نشده است.

مدیرعامل دارالقرآن‌الکریم اصفهان ادامه داد: حداقل کاری که آموزش و پرورش می‌تواند انجام دهد، استفاده از تجارب آموزشی ۵۷ کشور اسلامی است که بعضاً در زمينه‌های آموزشی و بالاخص آموزش قرآن پیشرفته‌تر از ما هستند. از طرف دیگر، بخش زیادی از معلمان قرآن مدارس در واقع معلم قرآن نیستند و در رشته مرتبط تحصیل نکرده‌اند و سالانه ده‌ها میلیارد تومان حقوق به معلمانی تعلق می‌گیرد که قرآن را به‌خوبی آموزش نمی‌دهند. لذا، خروجی کلاس‌های آموزشی در مدارس متوسطه و میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی این است که افراد حتی توان روخوانی بدون غلط یک صفحه از قرآن را ندارند.

وی دارالقرآن‌الکریم را بزرگترین و کامل‌ترین مؤسسه قرآنی استان خواند و افزود: این مؤسسه، ۳۴ سال پیش به همت حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مظاهری در اصفهان پایه‌گذاری شد، هم‌اکنون دارای ۱۳۰ شعبه خانگی، ۱۰ مدرسه غیرانتفاعی، ۱۵ پیش‌دبستانی و همچنین دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) است و توانسته هزاران نفر از مردم اصفهان را با موضوعاتی نظیر روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، ترجمه و تفسیر قرآن آشنا کند.

حجت‌الاسلام زادهوش اضافه کرد: تعداد ۳۰ نمایندگی از مؤسسه دارالقرآن‌الکریم در شهرستان‌های اطراف اصفهان وجود دارد و در دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع) که زیرمجموعه وزارت علوم است، تاکنون حدود شش هزار و ۵۰۰ دانشجو فارغ‌التحصیل شده‌اند و حدود هزار و ۳۰۰ دانشجو در رشته‌های متعدد تا مقطع کارشناسی ارشد در حال تحصیل هستند؛ همچنین هزار و ۸۰۰ دانش‌آموز نیز در مدارس غیرانتفاعی دارالقران‌الکریم به تحصیل اشتغال دارند.

وی اظهار کرد: برنامه‌ای که امسال در دستور کار مؤسسه دارالقرآن‌الکریم قرار دارد، برگزاری همایش علمی «شیوه‌ها و راهکارهای ترویج فرهنگ قرآن کریم» در تابستان است که با مشارکت دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود و تاکنون ده‌ها مقاله در این راستا جذب و رتبه‌بندی علمی شده است.

انتهای پیام
captcha