نامگذاری روز جهانی بقیع را پیگیر هستیم
کد خبر: 4056561
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹
میرزا علیزاده:

نامگذاری روز جهانی بقیع را پیگیر هستیم

در همایش «بقیع؛ پیونددهنده مذاهب اسلامی» که از سوی اداره کل حج و زیارت استان قم برگزار شد، علیزاده، رئیس پژوهشکده حج و زیارت از پیگیری در سطح ملی و جهانی برای تعیین روزی به عنوان روز بقیع خبر داد.

میرزا علیزاده به گزارش ایکنا، میرزا علیزاده، رئیس پژوهشکده حج و زیارت، امروز 22 اردیبهشت‌ماه در همایش «بقیع؛ پیونددهنده مذاهب اسلامی» که از سوی اداره کل حج و زیارت استان قم برگزار شد، گفت: ما موظفیم با نگاه تقریبی و تراثی وحدت ایجاد کنیم، واحد آموزش معاونت بعثه مقام معظم رهبری با مشارکت عالمان در سطح دانشگاه و حوزه از ایران، عراق، پاکستان، الجزایر و ... هم‌اندیشی برگزار کردیم همچنین چهار کتاب آماده نشر داریم از جمله مجموعه داستان‌های کوتاه تخریب بقیع و طرحی برای یک ضریح و مجموعه اسناد تخریب بقیع. 

وی افزود: رونمایی از ماکت یا نمونک نفیس بقیع توسط نماینده ولی فقیه در حج و زیارت از دیگر کارهاست که بعد از تایید از سوی کارشناسان حج و زیارت انجام شده است؛ برگزاری گردهمایی بین‌المللی؛ بقیع، حرم اهل بیت(ع) و صحابه هم از دیگر برنامه‌ها در راستای گرامیداشت بقیع بوده است.

نوشتن تاریخ تخریب بقیع در کتب درسی

علیزاده، با اشاره به اقدامات فرارو بیان کرد: عملیاتی کردن کنگره‌ای درباره بقیع، استمرار تلاش برای مطالبه بازسازی بقاع متبرکه در سطح کشوری و جهانی، تلاش برای پیشنهاد درج تاریخ تخریب بقیع در کتب درسی که متاسفانه در این زمینه کوتاهی شده است و درصدد رایزنی با آموزش و پرورش هستیم زیرا بقیع متعلق به همه مسلمین است. تدوین و گردآوری اسناد و مطبوعات تاریخی و واکنش مسلمین درباره تخریب بقیع باید جمع‌آوری شود.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت تصریح کرد: تلاش برای ترویج نمونک‌سازی‌ها برای احیای جایگاه ائمه بقیع و صحابی  پیامبر(ص)، پیگیری در سطح ملی و جهانی برای تعیین روزی به عنوان روز ملی بقیع، تلاش برای جلب همکاری همگانی به ویژه نهادها برای کنگره هنری و فرهنگی بقیع، زیرا زبان هنر بسیار رسا هست و ما در این عرصه کوتاهی کرده‌ایم.

جمع‌آوری اسناد تخریب بقیع

وی با بیان اینکه کسانی هستند که تمکن مالی دارند و حاضرند بودجه‌هایی را برای تولید فیلم و سریال و آثار هنری مرتبط با بقیع صرف کنند، اظهار کرد: محور دیگر اقدامات ما زمینه‌سازی برای برپایی کنگره سال آینده است. حدود 30 مقاله داوری شده و 20 مقاله در دست نگارش برای کنگره داریم؛ در حوزه کتاب هم آثاری مانند بقیع در سفرنامه‌های فارسی؛ بقیع در آینه اشعار فارسی، مجموعه اسناد انتقال ضریح بقیع ، تحلیل جامعه‌شناسی بقیع در اسناد دوره قاجار در حال تولید است یا تولید شده است.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت بیان کرد: آلبوم نگاره‌های بقیع، مجموعه مقالات خارجی مرتبط با بقیع، ترجمه گزارش سفر جنبش حجاز هم عناوین دیگری از کتبی است که تولید شده یا خواهد شد. واکنش مردم و علمای ایران و عراق به تخریب بقیع هم از دیگر آثار است. 

بقیع عامل وحدت مسلمانان است

اریال فوری/ میرزاعلیزاده: پیگیر نامگذاری روز جهانی بقیع هستیم یعقوب‌ حسین‌بر: بقیع عامل وحدت مسلمانان است

همچنین مولوی یعقوب حسین‌بر از علمای اهل سنت و امام‌جمعه خاش، گفت: بقیع پیونددهنده مذاهب اسلامی است و مسلمین وظیفه دارند شعائر دینی را مورد احترام و تکریم قرار دهند همانطور که قرآن کریم در آیات متعدد فرموده است از جمله در این آیه شریفه «إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ» بر این مسئله تاکید شده است. 

یعقوب حسین‌بر بیان کرد: احترام به شعائر دینی زمینه وحدت را فراهم می‌کند و تنها راه وحدت هم این است که مسلمین دست از اختلافات بردارند و برادرانه در کنار هم قرار بگیرند، تمام تلاش استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا بر این است که مسلمین از هم جدا شوند و وحدت بین آنان نباشد؛ تحریکات دشمن تاکنون مثمرثمر نبوده و تنها در بحث وحدت نفوذ و رسوخ‌هایی کرده است ولی باید جلوی آن را بگیریم.

امام‌جمعه خاش با بیان اینکه قبور ائمه و صحابه در بقیع وجود دارد، اظهار کرد: معنای چنگ زدن به ریسمان الهی فقط با شعار ممکن نیست و باید به هر چه قرآن فرموده عمل کنیم و اختلافات را پررنگ نکنیم. منظور ما از وحدت، وحدت معقول است؛ وحدت را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد؛ مطلق، مصلحتی و معقول که منظور ما وحدت معقول است یعنی قرار دادن احکام اسلامی به عنوان مرز و دور کردن عقاید شخصی و سلیقه‌ای  و محلی و فرهنگی.

وی افزود: ما شخصیت‌های زیادی را در بقیع مدفون داریم و اگر امروز اینقدر بقیع مورد توجه امت اسلامی است زیرا پیامبر(ص) آن را گرامیداشت و مورد توجه قرار داد. در این قبرستان کسانی دفن هستند که پاره تن و اهل بیت پیامبر و یاران صدیق پیامبر(ص) بودند و جان و مال خود را تقدیم کردند. بقیع معانی گسترده‌ای دارد برخی از بقعه گرفته‌اند و از کهن‌ترین قبور مسلمین است.

یعقوب‌ حسین‌بر اضافه کرد: بقیع در دوره جاهلیت خیلی مورد توجه نبود ولی بعد از هجرت نبی گرامی اسلام به مدینه، مورد توجه قرار گرفت و پس از رحلت ایشان حدود 27 نفر از اهل بیت از جمله حضرت فاطمه(س) و قبور چهار تن از ائمه شیعه در این مکان دفن شده است.

انتهای پیام
captcha