آیین تجلیل از فعالان هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان برگزار شد
کد خبر: 4059069
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱

آیین تجلیل از فعالان هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان برگزار شد

در مراسمی که عصر دیروز در محل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان برگزار شد، از فعالان و دست‌اندرکاران هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان تقدیر به عمل آمد.

آیین تجلیل از فعالان هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، آیین تجلیل از فعالان و دست‌اندرکاران هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان عصر روز گذشته، اول خردادماه در سالن همایش نمایشگاه بین‌المللی اصفهان برگزار شد.

علیرضا مرتضوی، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان در این مراسم، برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت را نسبتاً موفق خواند و اظهار کرد: این نمایشگاه قطعاً ایراداتی داشته است و در سال‌های آینده می‌تواند بهتر و باشکوه‌تر برگزار شود.

وی افزود: شخصاً معتقدم اثرات معنوی برپایی این نمایشگاه بر شرکت نمایشگاه‌ها و شهر نمایان خواهد شد و ما را به سمتی برده است که از هم‌اکنون برای برگزاری یک نمایشگاه باشکوه‌تر و با محتوای غنی‌تر و حتی به‌صورت بین‌المللی در سال آینده برنامه‌ریزی کنیم.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان تصریح کرد: فرض ما بر این است که تمام فعالیت‌های اقتصادی که بعد از برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت در این مکان کلید خورده، فرع است و آنچه از این به بعد اصل محسوب می‌شود، نمایشگاه قرآن و عترت است. ما همه فعالیت‌ها را بازی درستی می‌دانیم که باید برای برگزاری یک نمایشگاه باشکوه قرآن و عترت انجام شود و اگر نتوانیم در سال آینده، نمایشگاهی با شکوه بیشتر و محتوای غنی‌تر برگزار کنیم، خودمان را موفق نمی‌دانیم.

حجت‌الاسلام مهدی فوقی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان نیز در این آیین، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید مدنظر داشته باشیم، تأسی به سیره پیامبر مکرم اسلام(ص) در ترویج معارف الهی است. قرآن نقش بسیار مؤثری در ترویج این معارف و جذب مخاطب دارد که نمود آن را در سیره پیامبر(ص) شاهد هستیم و یکی از مکان‌هایی که باید دنبال مخاطب خاص خود بگردیم، نمایشگاه است. این مخاطب غالباً به این مکان رفت‌وآمد دارد، ولی ما از این موضوع غافلیم. مساجد و حسینیه‌ها مخاطب ویژه خود را دارند، ولی نوجوانان و جوانانی که باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای آنها داشته باشیم، به محل نمایشگاه رفت‌وآمد می‌کنند.

وی افزود: اداره‌کل تبلیغات اسلامی مایل است با استفاده از روش‌های روزآمد تبلیغ، حضوری دائمی در نمایشگاه داشته باشد و حتی به برنامه‌ریزی‌های بلندمدت فرهنگی در این مکان کمک کند.

ضرورت ارتقا در محتوای نمایشگاه قرآن و عترت

در ادامه، حجت‌الاسلام ابوالفضل یعقوبی، مدیر گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: فعالان قرآنی بر این نکته اتفاق نظر دارند که نباید فقط یک ماه مانده به برگزاری نمایشگاه جلسات کارشناسی برگزار شود، بلکه لازم است حداقل از شش ماهه دوم سال جاری جلساتی به‌منظور تصمیم‌گیری درباره محتوای نمایشگاه سال آینده تشکیل دهیم.

وی با تأکید بر لزوم ارتقا در محتوای نمایشگاه، گفت: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، با وجود دو سال وقفه در برگزاری نمایشگاه، بعد مسافت و فرصت محدود برای برنامه‌ریزی، می‌توان نمره خوبی برای نمایشگاه امسال قائل شد و ستاد اجرایی نمایشگاه آنچه را که به حیطه وظایفش مربوط می‌شد، به خوبی انجام داد، ولی این انتظار وجود دارد که مسئولیت ارتقا در محتوای نمایشگاه طی تفاهم‌نامه‌ای رسماً به فرد، نهاد یا سازمانی به‌صورت مشترک یا اختصاصی واگذار شود تا برای آن برنامه‌ریزی صورت گیرد و عذر و بهانه‌ای در کار نباشد.

مدیر گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به حادثه پیش آمده در نمایشگاه قرآن امسال، بیان کرد: این حادثه، ناخواسته اتفاق افتاد و به خیر گذشت و در مقابل همه اقداماتی که ستاد اجرایی نمایشگاه در زمینه پشتیبانی و تدارکات انجام داد، ناچیز بود.

آیین تجلیل از فعالان هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان

نمایشگاه قرآن نیازمند کارهای نو و خلاقانه است

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا علاءالدین، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان اصفهان نیز با تأکید بر اینکه نمایشگاه قرآن باید چشم‌اندازی مشخص داشته باشد و مجموعه فعالیت‌های آن به تمدن‌سازی منجر شود، اظهار کرد: کارکرد یک نمایشگاه قرآن، سرگرمی و تفنن نیست، بلکه باید توحیدمحور، برنامه‌محور، حرکت‌‍‌آفرین و تحول‌آفرین باشد. این امر نیازمند این است که مؤسسات قرآنی براساس یک جدول و پازل مشخص و ظرفیت‌هایی که دارند، هر کدام جایگاه خود را پیدا کنند و کارهای موازی حذف و مأموریت‌ها مشخص شود.

وی افزود: اینکه مؤسسات مجموعه خدمات سالیانه و روتین خود را در نمایشگاه عرضه کنند، کار نویی محسوب نمی‌شود و نمی‌تواند برای نسل جوان جذاب باشد. رمضان، ماه نو شدن است و نمایشگاه قرآن نیز باید کارهای نو، خلاقانه و اقناع‌آفرین ارائه دهد. باید مخاطب خود را بشناسیم و مطابق با نیازها و اقتضائاتش برنامه‌ریزی کنیم. مؤسسات قرآنی به مشاورانی نیاز دارند که در عرصه هنر و برنامه‌ریزی به آنها کمک کنند و به نوعی بایستگی مطلوب برای اقناع مخاطب برسند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان اصفهان تأکید کرد: ستاد اجرایی نمایشگاه می‌تواند مشاورانی به‌منظور چیدمان زیبای غرفه‌ها در اختیار مسئولان آنها قرار دهد تا در جذب مخاطب به سمت این غرفه‌ها مؤثر باشد. نکته حائز اهمیت دیگر، حجم بالای صدا و صوت در نمایشگاه امسال بود که قابلیت استفاده برای مخاطب نداشت و لازم است این موضوع مدیریت شود، ولی از طرف دیگر، فعالیت‌های بصری بسیار اندک بود و به حداقل‌ها می‌رسید. چرا در نمایشگاه قرآن، فیلم سینمایی، تئاتر، سرود و تواشیح قرآنی عرضه نشود؟ در واقع، باید پای هنر را با برنامه‌های قرآنی در نمایشگاه محکم کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد زادهوش، مدیرعامل دارالقرآن الکریم اصفهان نیز در این مراسم، با تأکید بر بین‌المللی بودن محل نمایشگاه، اظهار کرد: باید از حضور فعالان و مؤسسات قرآنی جهان اسلام در این مکان بهره‌مند شویم و از تجارب آنها استفاده کنیم، ولی مقدم بر این کار، باید برای سال آینده، حضور فعالان و مؤسسات قرآنی شهرها و استان‌های دیگر را فراهم کنیم. در بسیاری از نقاط کشور، فعالان و مؤسسات قرآنی نخبه، زبده و باتجربه‌‌ای وجود دارند که حضور آنها در نمایشگاه می‌تواند به محتوای بیشتر این حرکت فرهنگی کمک کند.

یادآور می‌شود، در این آیین، از فعالیت‌های خبرگزاری ایکنای اصفهان در اطلاع‌رسانی رویدادهای مربوط به هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان که از پنجم تا 10 اردیبهشت‌ماه برگزار شد نیز تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha