فعالیت صد دارالتحفیظ و رسیدگی مالی به معلمان قرآن در یک کشور لائیک
کد خبر: 4059918
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
حجت‌الاسلام طباطبایی مطرح کرد:

فعالیت صد دارالتحفیظ و رسیدگی مالی به معلمان قرآن در یک کشور لائیک

حجت‌الاسلام سیدمحمدمهدی طباطبایی، مدیر جامعة القرآن با اشاره به اینکه در یکی از کشورهای اطراف ما که لائیک هم هستند در شهری، صد دارالتحفیظ تاسیس شده و در هر دارالتحفیظ هم صد نفر مشغول حفظ قرآن هستند، افزود: مدیر، ناظم و معلمان این دارالتحفیظ‌ها هم همگی بیمه هستند و حقوق مکفی می‌گیرند.

سدمحمد مهدی طباطباییبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی طباطبایی، مدیر جامعة القرآن، 5 خردادماه در همایش جامعه فرهنگی قرآنی عصر در جمکران درباره اهمیت پرداختن به قرآن، گفت: پیامبر(ص) فرمودند:  «نَوّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ فَإِنَّ الْبَیْتَ إِذَا کَثُرَ فِیهِ تِلَاوَةُ الْقُرْآنِ أَضَاءَ لِأَهْلِ السَّمَاءِ کَمَا تُضِی‏ءُ نُجُومُ السَّمَاءِ لِأَهْلِ الدُّنْیَا؛‌ با تلاوت قرآن، خانه‏‌هایتان را روشن کنید، زیرا هرگاه در خانه تلاوتِ قرآن بسیار شود، آن خانه براى اهل آسمان می‌درخشد همانگونه که ستارگان آسمان براى اهل زمین می‌درخشند».

خاطره‌ای از رهبر انقلاب درباره حفظ اشاره

وی افزود: در یکی از جلسات مقام معظم رهبری پرسیدند که شنیده‌ام شما با روش خاص و ابداعی به آموزش قرآن می‌پردازید و بعد از تایید بنده که با روش اشاره کار می‌کنم، گفتند برای من اجرا کنید. مراد اینکه ایشان با وجود مشغله‌های فراوان از جزئیات تحولات قرآنی هم آگاهی دارند. ایشان روش اشاره را خوب توصیف کرده و فرمودند آن را ادامه دهید.

طباطبایی بیان کرد: این تشویق در حالی بود که برخی توجه دقیقی به این روش نداشتند و نقد و نفی می‌کردند در صورتی که این روش برای بچه‌های پیش دبستانی است و وقتی ما با بچه‌ها سر و کار داریم باید از روش‌های جذاب استفاده کنیم. ایشان به صورت کلی بر کارهای نو و ابداعی تاکید داشتند.

وی با اشاره به آیه شریفه فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ، تصریح کرد: همانطور که در شاخه‌های مختلف و حتی در زمینه رستوان‌داری رو به کارهای جدید آورده‌اند اصلی‌ترین غذای روحی هم، قرآن و تلاوت و انس با آن است؛ علمی که قرار است ما به دیگران برسانیم نیازمند روش‌های جدید است زیرا ذائقه افراد تغییر کرده و شرایط عوض شده است و روش‌های ما هم باید عوض شود.

طباطبایی با بیان اینکه مثلا یک کتاب تجوید از سال 59 نوشته شده و هنوز هم آموزش داده می‌شود، اضافه کرد: من معتقدم باید کتاب‌های جدید با روش آموزش جدید و جذابیت بیشتر تالیف شود، حتی هر دو سال یکبار برای هر مقطع سنی نوشته شود و کتاب‌ها متناسب با سنین و جنسیت با ابداعات نوشته شود.

نیاز به روش‌های جدید آموزش قرآن

مدیر جامعة القرآن با بیان اینکه ما امروز هم برای داخل و هم خارج کشور به ابدعات در عرصه قرآنی نیاز داریم، تصریح کرد: اکنون متقاضیانی از کشورهای اسلامی مانند یمن، لبنان، عربستان و ...تمایل دارند قرآن را آموزش ببینند و مؤسسات قرآنی باید قول بدهند که ابداع داشته باشند تا اینکه بتوان ترجمه کرد و در اختیار مردم سایر بلاد اسلامی هم قرار بگیرد کما اینکه چندی قبل تعداد زیادی کتاب قرآنی به زبان سواحیلی منتشر شد.

طباطبایی با اشاره به تالیف کتابی برای آموزش روخوانی به نام آداب، بیان کرد: این کتاب محتوای 500 روایت است از جمله اینکه اگر کسی به شما سلام کرد شما بهتر جواب دهید؛ روش این کتاب، جدید است. ما با یک مداد و پاک‌کن و نوشتن روخوانی را یاد می‌دهیم و املاء هم دارد و بچه باید اعراب‌گذاری کند و حتی نیاز به مربی هم ندارد و والدین می‌توانند این کار را انجام دهند.

کنار قرآن، دعا، حدیث و شعر آموزش دهیم

وی با بیان اینکه جلسات خانگی صرفا نباید به بحث آموزش قرآن منحصر شود، تاکید کرد: از امام صادق(ع) نقل است که پدرم در منزل به ما سوره‌های قرآن را یاد می‌دادند و بانوان و بچه‌ها را جمع کرده و دعا می‌فرمودند. در ادامه این روایت بیان شده که از علم ما به آنها یاد دهید (بادروا اولادکم ...) یعنی یک جلسه خانگی هم آموزش قرآن، هم آموزش دعا و هم آموزش حدیث است؛ همچنین امام علی(ع) فرمودند اشعاری که علم و حکمت در آن است به فرزندانتان یاد دهید. در روایات بیان شده مقداری که قرآن خواندید به خودتان استراحت بدهید و اشعار حکمت‌آمیز، قصص و ... بخوانید تا تنوع ایجاد شود.

مدیر جامعة القرآن اضافه کرد: اگر کسی مسئولیت یک مؤسسه قرآنی و جلسه قرآنی را بر عهده دارد ولی حداقل یکی از فرزندانش، قرآن نمی‌خواند نمی‌توان گفت فرد موفقی در این عرصه است یعنی کار قرآنی ابتدا باید از منزل و از فرزندانمان شروع شود.

انتقاد از وضعیت بیمه و دستمزد فعالان قرآنی

وی با بیان اینکه در یکی از کشورهای اطراف ما که لائیک هم هستند در شهری، صد دارالتحفیظ تاسیس شده و در هر دارالتحفیظ هم صد نفر مشغول حفظ قرآن هستند، افزود: مدیر، ناظم و معلمان این دارالتحفیظ‌ها هم همگی بیمه هستند و حقوق مکفی می‌گیرند و تسهیلات مختلفی در اختیار آنها قرار داده می‌شود، این در حالی است که متاسفانه در کشور ما کسانی هستند که 32 هزار میلیارد تومان اختلاس کرده‌اند، با این مبلغ می‌شد همه فعالان قرآنی بیمه شده و حمایت‌های مالی خوبی دریافت کنند.

ارسال فوری//خاطره‌ حجت‌الاسلام طباطبایی: از رهبر انقلاب درباره حفظ اشاره/ انتقاد از وضعیت بیمه و  دستمزد فعالان قرآنی

طباطبایی اضافه کرد: برخی مسئولان وقتی به کارهای قرآنی و بیمه فعالان قرآنی می‌رسند می‌گویند پول نیست، ضمن اینکه متاسفانه نهادهای دولتی خود را رقیب جامعة القرآن و مراکز قرآنی می‌دانند و وقتی وضعیت مالی اینگونه باشد خود مؤسسات هم به جای هم‌افزایی رقابت می‌کنند. این حالت برای کارهای قرآنی خوب نیست و باید زمینه‌های آن برطرف شود.   

تالیف کتاب مکالمه با قرآن

وی از تالیف کتابی با عنوان «مکالمه با قرآن» خبر داد و افزود: این کتاب طی چند ماه آینده منتشر خواهد شد؛ برای تالیف این اثر بیش از 4 هزار روایت ملاحظه شده و روش‌ها از استشهاد ائمه(ع) به قرآن برداشت شده و برای هر روش تمرین و مثال‌هایی آورده شده است تا هر کسی که قصد نوشتن نامه و پیامک زدن دارد و می‌خواهد سخنرانی کند و حرف بزند همه را با استشهاد به قرآن و روایات انجام دهد.

لزوم تعامل مؤسسات قرآنی

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین طباطبایی، فرزند حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی، در این نشست گفت: بحث تعامل و همفکری بین مؤسسات قرآنی خیلی مهم است کما اینکه خداوند هم بر شورا و تعاون در آیات قرآن تاکید فراوانی دارد. الان به خصوص با وقوع کرونا، جلسات مجازی هم رونق زیادی گرفته و از این امکان هم می‌توانیم برای تعاملات بیشتر استفاده کنیم بدون اینکه هزینه چندانی داشته باشد.

طباطبایی در پایان بیان کرد: تنوع، نوآوری و خلاقیت هم از دیگر موضوعاتی است که باید بر آن تاکید شود و باید زمان و حتی مکان را در آموزش قرآن لحاظ کنیم کما اینکه ما در مدارس تحت پوشش جامعة القرآن این برنامه‌ریزی را انجام می‌دهیم.

انتهای پیام
captcha