تأثیرگذاری وجود رابط بر حکمت متعالیه بررسی شد
کد خبر: 4063060
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
در مقاله‌ برتر جشنواره علامه حلی؛

تأثیرگذاری وجود رابط بر حکمت متعالیه بررسی شد

نفر سوم هشتمین جشنواره علامه حلی حوزه خواهران در مقاله‌ای به بررسی تأثیرگذاری وجود رابط بر مهمترین مباحث حکمت متعالیه پرداخت و تأکید کرد: وجود رابط از مسائل تأثیرگذار در حکمت متعالیه است، با توجه به پردازش فلسفه‌های مضاف و رویکرد عینی‌سازی فلسفه اسلامی، به مباحث بنیادینی نظیر وجود رابط کمتر توجه شده است.

زینب کوتی زینب کوتی، رتبه سوم هشتمین دوره جشنواره علامه حلی حوزه‌های علمیه خواهران در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: بنده دانش‌آموخته سطح سه رشته فلسفه مؤسسه آموزش عالی معصومیه(خواهران) هستم که در هشتمین دوره جشنواره علامه حلی حوزه‌های علمیه خواهران موفق به کسب رتبه سوم شدم.

وی افزود: در مقاله‌ای به بررسی تأثیرگذاری وجود رابط بر مباحث حکمت متعالیه پرداخته‌ام، موضوعی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. وجود رابط از دیر زمان به صورت تلویحی در کلمات فلاسفه مطرح بوده ولی تصریح در مورد آن تا قبل از دوره صدرایی صورت نگرفته است.

وی افزود: همچنین وجود رابط یکی از مسائل با دایره تأثیر گسترده در فلسفه صدرایی است که در دوران نوصدرایی نیز دستخوش تغییر و تکمیل شده و جز تک‌نگاری‌های پراکنده حول آن، اثر قابل توجهی در این باب نوشته نشده است.

کوتی تصریح کرد: وجود رابط سه مصداق دارد؛ مصداق مسلم آن در علوم عقلی، ربط در قضیه است که ذهنی است، مصداق دیگر آن ربط یک طرفی است که همان وجود معلول خارجی است. مصداق سوم آن ربط دو طرفی است که اثبات آن در خارج مورد نزاع است. وجود رابط غیر از وجود رابطی(للغیر) است، که اثبات تحقق عینی آن، سبب دگرگونی عمیقی در اکثر مباحث فلسفی می‌­شود. 

نفر سوم جشنواره علامه حلی بیان کرد: حرکت جوهری، احکام کلی وجود، اتحاد عاقل به معقول و خارجیت معقولات ثانیه فلسفی از نمونه‌های مهم این مباحث است. تحقق معقولات ثانیه فلسفی از باب اتصاف و ربط دو طرفی است. همچنین اتحاد عاقل به معقول نیز با ربط دو طرفی حاصل می‌شود و هر جایی که دو موجود مستقل با هم متحد شوند تأمین این اتحاد با وجود رابط است.

وی افزود: این مسئله با مبانی اصالت وجود سازگار است و کسانی که قائل به اصالت ماهیت‌ هستند، قادر به تبیین آن نیستند. در جنبه خداشناسی مخصوصاً با تولد نظریه امکان فقری و رابط بودن معلول نسبت به علت در تبیین توحید قرآنی به شدت مؤثر است. همچنین در جنبه‌های ذهن‌شناسی با تحقیق ربط و حمل و توجیه معقولات ثانیه فلسفی اثرگذار است.

کوتی اظهار کرد: در این رساله به تحقیق نظریه صدرایی و نوصدرایی در توضیح وجود رابط و تبیین اقسام آن ­پرداخته و سپس با این دارایی علمی به ثمرات آن در مهمترین مباحث فلسفی می‌پردازیم.

انتهای پیام
captcha