تمدن مادی غرب به دنبال کنترل باورها و احساسات بشر است
کد خبر: 4070126
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۴
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه:

تمدن مادی غرب به دنبال کنترل باورها و احساسات بشر است

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه با بیان اینکه در عرصه بین‌الملل، با واقعیت یک رقابت تمدنی روبه‌رو هستیم، گفت: تمدن مادی غرب، که در گذشته با کمک استثمار ملت‌ها، جایگاه خود را تثبیت کرده، می‌کوشد افکار بشر را کنترل و با تسلط شناختی و ادراکی، باور‌ها و احساسات انسان‌ها و در پی آن رفتار‌ها و هنجار‌ها را به کنترل خود درآورد.

علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه، ۲۰ تیرماه در آغاز شانزدهمین اجلاس سراسری مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی در سخنانی انقلاب اسلامی را یکی از رویداد‌های مهم و مؤثر در معادلات جدید بین‌المللی دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کانون این حرکت جهانی، نقش مهمی در ترسیم معادلات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی امروز دارد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی، انقلاب فکری و فرهنگی در عالم به شمار می‌رود و پرچم‌دار تفکر مهمی است و به تعبیر مقام معظم رهبری، اکنون در گام دوم این حرکت قرار داریم که هدف آن، شکل‌دهی تمدن جدید اسلامی با رویکرد معنویت‌گرایی و عدالت‌گرایی در برابر تمدن حاکم مادی امروز است.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه بیان کرد: تمدن مادی غرب، که در گذشته با کمک استثمار ملت‌ها، جایگاه خود را تثبیت کرده است و امروز از قدرت رسانه‌ای وسیعی ارتزاق می‌کند، می‌کوشد افکار بشر را کنترل و با تسلط شناختی و ادراکی، باور‌ها و احساسات انسان‌ها و در پی آن رفتار‌ها و هنجار‌ها را به کنترل خود درآورد. ما در عرصه بین‌الملل، با واقعیت یک رقابت تمدنی روبه‌رو هستیم.

حجت‌الاسلام عباسی در ادامه با اشاره به مفاهیم والای دعای دهم صحیفه سجادیه اظهار کرد: این دعا، برای التجا به خدای تعالی در همه لحظات زندگی و استغاثه به درگاه خداست.

رئیس جامعةالمصطفی، ضمن توضیح بخشی از دعای دهم صحیفه سجادیه، دعا را مسیر جلب فیض الهی خواند و افزود: این سنت خداوند است که توجه و خواستن ما با زبان و به قلب از خدای بزرگ، مجرایی برای جریان یافتن فیض الهی باشد. طبع انسان فراموش‌کار است و غفلت‌ها سراغ انسان می‌آید. درگیری با حوادث روزمره، انسان را از حقیقت بزرگ هستی غافل می‌کند. دعا و مناجات، باعث توجه قلب و لسان به جبران غفلت‌ها و فراموشی‌ها می‌شود تا یاد و توجه به خداوند در انسان رسوخ یابد.

وی ادامه داد: اگر انسان به این باور رسید که بدون اراده الهی هیچ اتفاقی در عالم نمی‌افتد و نه چیزی به انسان می‌رسد و نه مکروهی از او دفع می‌شود، این باور انسان را شکست‌ناپذیر می‌کند و چنان انسان وجود تکیه‌گاهی محکم را احساس می‌نماید که هیچ طوفان و سختی او را از پای نمی‌اندازد.

حجت‌الاسلام عباسی، با اشاره به مشهود بودن این حقیقت در حوادث چند دهه انقلاب اسلامی، اظهار کرد: قلب آرام امام(ره) و آرامش قلبی که در مقام معظم رهبری مشهود است، ناشی از این دعا‌ها و مناجات است. کسی که شب‌ها در پیشگاه الهی به تضرع و مناجات مشغول است، در صحنه حقیقت نیز ذره‌ای خوف و تزلزل در وجودش یافت نمی‌شود. این خصوصیت مؤمنی است که به قدرت لایزال خداوند ایمان دارد.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه ادامه داد: اگر به این نقطه رسیدیم، هیچ مشکل و سختی در عالم، ما را نمی‌لرزاند. امروز بیش از هر زمانی به این روحیه نیازمندیم و از خدای بزرگ می‌خواهیم از عمق وجود این باور را به ما عنایت کند و ما را در این مسیر ثابت‌قدم بدارد.

رئیس جامعةالمصطفی در بخش دیگری از سخنان خود هدف اصلی این اجلاس را بررسی راه طی‌شده و ترسیم آفاق پیش رو دانست و ابراز کرد: بازخوانی تجربه‌های پیشین و برنامه‌های گذشته و در ادامه، کوشش برای اصلاح و تکمیل برنامه‌ها و ترسیم افق‌های پیش رو با توجه به اقتضائات روز، از اهداف این اجلاس است. هر سازمان بالنده، به چنین جمع‌هایی نیاز دارد تا پیوسته مسیر خود را وارسی و مسیر آینده را با توجه به اقتضائات جدید ترسیم کند.

وی، با اشاره به شرایط خاص بین‌المللی که امروز با آن روبه‌رو هستیم، اذعان کرد: البته تاریخ بشری همواره درگیر این فراز و نشیب‌ها بوده، ولی سرعت و عمق تحولات در دهه‌های اخیر بی‌سابقه است که بخشی از آن به ارتباطات گسترده‌ای بازمی‌گردد که میان عالم و مردم جهان برقرار شده است که هر اتفاقی در هر گوشه عالم، به فاصله چند دقیقه در همه جهان بازتاب می‌یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، جامعةالمصطفی را روییده در دامان انقلاب اسلامی خواند و تصریح کرد: افتخار می‌کنیم که برآمده از این گفتمان معنویت‌محور و عدالت‌گرا هستیم و رسالت خود را تبیین، ترویج و گسترش این فرهنگ و تمدن جدید می‌دانیم. البته در این رقابت، باور ما این است که هر چند از نظر قدرت، شکوه و امکانات ظاهری، به نظر می‌آید جبهه مقابل دست بالاتر را دارد، ولی همان گونه که در تفسیر دعای شریف گفته شد، قدرت خود را متکی به قدرت بی‌نهایت الهی می‌دانیم و البته شرط موفقیت آن است که این مسیر را به درستی بشناسیم و درست عمل کنیم.

انتهای پیام
captcha