مخالفت با حضور الکاظمی در اجلاس ریاض و پیشبرد روند سازش
کد خبر: 4070927
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
آخرین تحولات سفر بایدن به منطقه؛

مخالفت با حضور الکاظمی در اجلاس ریاض و پیشبرد روند سازش

اعضای پارلمان عراق حضور نخست‌وزیر کشورشان در اجلاس امروز ریاض را موجب بازخواست قانونی وی قلمداد کردند؛ در همین حال انتقادها از تلاش آمریکا برای پیشبرد روند سازش کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی ادامه دارد.

سفر بایدن به عربستان

به گزارش ایکنا به نقل از القدس العربی، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سفری از پیش برنامه‌ریزی شده عصر روز چهارشنبه این هفته، وارد فلسطین اشغالی شد و رسماً نخستین سفر منطقه‌ای خود را آغاز کرد.

 بایدن دیروز پنجشنبه برای دومین بار با یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد و در آن بیانیه‌ای موسوم به اعلامیه قدس را به امضا رساند که در آن ضمن بی‌توجهی کامل به مساله فلسطین به عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای منطقه و مقابله با تهران پرداخته شده است. این بیانیه با موج محکومیت در داخل و خارج فلسطین همراه شد.

رئیس جمهور آمریکا قرار است امروز با سفر به عربستان سعودی نیز در یک نشست در سطح سران کشورهای عربی حضور یابد. در این نشست قرار است سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس(عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر، امارات و سلطان  عمان) و سران سه کشور اردن، عراق و مصر حاضر باشند.

مخالفت اعضای پارلمان عراق با سفر الکاظمی به ریاض

در شرایطی که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق هم قرار است در اجلاس ریاض شرکت کند، گروه‌های سیاسی وابسته به الاطار التنسیقی(چارچوب هماهنگی شیعیان) او را از نشستن با سازشگران برحذر داشتند.

سهیله السلطانی، عضو پارلمان عراق از ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان گفت: حضور الکاظمی در کنفرانس ریاض و نشستن در کنار سازشگران، او را تحت بازخواست قانونی قرار می‌دهد.

وی افزود: این نشست برای عراق چیزی جز هرج و مرج و تروریسم و ​​همه جنایات علیه بشریت تحت حمایت آمریکا و عربستان  به ارمغان نمی‌آورد.

السلطانی گفت: نشست ریاض راه را برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هموار می‌کند و به سازشگران برای ایجاد نزاع جدید در منطقه به طور عام و عراق به طور خاص فرصت می‌دهد.

رفیق الصالحی، یک عضو ائتلاف الفتح عراق هم به نخست وزیر عراق درباره نشستن بر سر میزی که هیات رژیم صهیونیستی هم حضور دارد، هشدار داد و گفت: صرف حضور الکاظمی در این اجلاس به رژیم صهیونیستی مشروعیت می‌بخشد و الکاظمی را در معرض بازخواست قرار می‌دهد.

او گفت: دولت عراق در روابط خود با کشورها مطابق با ضوابط و راهبرد دولت عراق عمل می‌کند و نشستن با هیئت رژیم صهیونیستی بر سر یک میز در اجلاس ریاض مغایر با این ضوابط است، زیرا با قانون جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در تضاد است.

منابع خبری اعلام کردند که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قرار است امروز با اولین پرواز مستقیم رژیم صهیونیستی به عربستان سعودی، از تل‌آویو عازم جده شود.

 رئیس‌جمهور آمریکا امروز جمعه از تصمیم عربستان برای باز کردن حریم هوایی خود به روی همه شرکت‌های هواپیمایی از جمله رژیم صهیونیستی استقبال کرده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن، امروز جمعه در بیانیه‌ای گفت: رئیس‌جمهور آمریکا از تصمیم تاریخی رهبران عربستان سعودی برای باز کردن حریم هوایی خود به روی همه شرکت‌های غیرنظامی بدون تبعیض استقبال می‌کند که از جمله پروازها به مقصد و از مبدا اسرائيل است.

سالیوان گفت که این تصمیم نتیجه دیپلماسی مجدانه و اصولی بایدن با ریاض طی چندین ماه است که با سفر امروز وی به عربستان سعودی به اوج خود می‌رسد. وی مدعی شد: این تصمیم راه را برای خاورمیانه یکپارچه‌تر، باثبات‌تر و امن‌تر که برای امنیت و رفاه آمریکا و مردم آمریکا و امنیت و رفاه اسرائیل حیاتی است، هموار می‌کند.

سازمان هواپیمایی کشوری عربستان سعودی بامداد امروز جمعه در بیانیه‌ای در توییتر اعلام کرده که تصمیم گرفته است حریم هوایی خود را به روی تمام شرکت‌های هواپیمایی که شرایط عبور از این منطقه را دارند باز کند.

موافقت رژیم صهیونیستی با واگذاری جزایر مصری به عربستان

پایگاه آمریکایی آکسیوس هم گزارش داده رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه با کلیات طرحی بر سر وضعیت حقوقی دو جزیره مصری در تنگه تیران موافقت کرده تا این اقدام، مسیر را برای عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو هموار کند.

بر اساس این گزارش، این توافق که پس از چند ماه مذاکره محرمانه انجام شده  می‌تواند زمینه‌های حصول توافق جداگانه‌ای را فراهم آورد که به هواپیماهای اسرائیلی اجازه می‌دهد از حریم هوایی عربستان سعودی برای پرواز به سمت هند یا چین استفاده کنند.

مقام‌های رژیم صهیونیستی گفته‌اند انتظار می‌رود این توافق در جریان سفر امروز جو بایدن به عربستان سعودی اعلام شود. این مقام‌ها گفته‌اند تل‌آویو چراغ سبز برای این توافق را روز پنجشنبه به آمریکا داد.

بایدن دیکتاتورهای منطقه را در آغوش می‌گیرد

خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مقتول سعودی نیز از جمله منتقدان سفر بایدن به عربستان سعودی است. او در گفت‌گو با آسوشیتدپرس، تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای سفر به عربستان سعودی را دلخراش توصیف کرد و گفت که بایدن با این تصمیمش از تعهد خود مبنی بر اولویت دادن به حقوق بشر عقب‌نشینی کرده است.

او گفت که بایدن باید عربستان را تحت فشار قرار دهد و پاسخ‌های بیشتری را از مقامات سعودی درباره اتفاقاتی که برای جسد خاشقجی رخ داده است، جویا شود.

نامزد خاشقجی همچنین در مورد تصمیم بایدن برای تقویت روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی گفت:  بایدن با مقدم شمردن نفت و مصلحت برای آمریکا بر اصول و ارزش‌ها، اقتدار اخلاقی خود را از دست داد.

خدیجه چنگیز با ابراز ناامیدی از موضع بایدن گفت: رئیس جمهور آمریکا در حال حاضر به جای متفاوت بودن، دیکتاتورهای منطقه را در آغوش می‌گیرد و این برای من بسیار ناامید کننده است.

تظاهرات‌ ضد آمریکایی در قدس و کرانه باختری

سفر امروز جمعه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به کرانه باختری اشغالی در فضایی مملو از خشم فلسطینیان و گروه‌های سیاسی آنها به دلیل تعصب آشکار بایدن نسبت به اسرائیل انجام شد.
جمعی از شهروندان و فعالان فلسطینی امروز با برپایی تظاهرات در مقابل بیمارستان المطلع در قدس شرقی که بایدن از آنجا بازدید کرد، مخالفت خود را با سفر او به کرانه باختری اعلام کردند.
در شهرهای مختلف کرانه باختری هم مردم با برپایی تظاهرات‌ها و در داشتن داشتن پرچم‌های سیاه علیه جانبداری آمریکا از رِژیم صهیونیستی شعار سر دادند.
دیوار نوشته‌ها و پلاکاردهایی هم در سطح شهر با تصاویری از شیرین ابوعاقله و تابلوهای تبلیغاتی در مخالفت با آپارتاید در سطح شهرها خودنمایی می‌کند.
رئیس‌جمهور آمریکا، ظهر امروز جمعه، به بیت لحم در کرانه باختری رفت و با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد.

دیدار عباس با بایدن

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در بیت لحم بر اهمیت احیای اصول روند صلح تأکید کرد و گفت: ما به تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس در مرزهای ژوئن ۶۷ پایبند هستیم. صلح با به رسمیت شناختن کشور فلسطین آغاز می‌شود.

وی گفت که به موضع آمریکا برای پایان شهرک‌سازی اسرائیل چشم دوخته است.

انتهای پیام
captcha