تمرکز بر مقابله با ایران و بی‌توجهی به فلسطینیان در اعلامیه «قدس» / واکنش گروه‌های مقاومت
کد خبر: 4070858
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲
آخرین تحولات سفر بایدن به منطقه؛

تمرکز بر مقابله با ایران و بی‌توجهی به فلسطینیان در اعلامیه «قدس» / واکنش گروه‌های مقاومت

اعلامیه قدس امروز، 23 تیرماه، در حالی در دومین دیدار «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و «یاییر لاپید»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امضا شد که بی‌توجهی کامل به فلسطینیان، عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای منطقه و مقابله با تهران از محورهای این اعلامیه است.

تمرکز بر مقابله با ایران و بی‌توجهی به فلسطینیان در اعلامیه «قدس» / واکنش مقاومت

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «عربی 21»، براساس این اعلامیه، واشنگتن متعهد به ایجاد یک ساختار منطقه‌ای برای تعمیق روابط تل‌آویو و شرکای آن شده است.

تأمین امنیت اسرائیل، مقابله با آنچه فعالیت‌های ایران به طور مستقیم یا از طریق نیروهای نیابتی آن مانند حماس، حزب الله و جهاد خوانده شده و همچنین تلاش برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای از دیگر بندهای این اعلامیه است.

بایدن و لاپیدو در این اعلامیه مدعی شدند که هدف از ایجاد ساختار منطقه‌ای ادغام اسرائیل و گسترش دایره صلح است که شامل کشورهای عربی و اسلامی دیگری شود.

حمایت دولت بایدن از تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل و ضرورت آنچه مقابله با اقدامات افراطی حماس خوانده شده است، از دیگر موضوعاتی است که در اعلامیه قدس به آن‌ها اشاره شده است.

شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد اعلامیه قدس که امروز توسط جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و یاییر لاپید نخست‌وزیر اسرائیل امضا شد به مسأله ایران، عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی و همچنین مسأله فلسطین پرداخت.

براساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، اعلامیه قدس به هیچ وجه مسأله شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری و قدس و ساخت و ساز در این منطقه را مورد اشاره قرار نداده و اسرائیل نیز از بی‌توجهی انجام شده در این اعلامیه نسبت به شهرک‌های کرانه باختری کاملاً رضایت دارد.

جهاد اسلامی

طارق عزالدین سخنگوی جنبش جهاد اسلامی نیز تاکید کرد که سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه هیچ خیر و برکتی برای ملت فلسطین ندارد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، عزالدین اظهار داشت که هدف از این سفر، حمایت از رژیم صهیونیستی و پروژه عادی‌سازی روابط با آن است.

از سوی دیگر، محمد الهندی رئیس اداره سیاسی جنبش جهاد اسلامی نیز با کم اهمیت خواندن این سفر، تاکید کرد که هدف اصلی این سفر عربستان است و تمامی دیدارهای دیگر بایدن حاشیه‌ای است.
تمرکز بر مقابله با ایران و بی‌توجهی به فلسطینیان در اعلامیه «قدس» / واکنش مقاومت
الهندی با اشاره به اینکه این سفر اتفاق تازه‌ای را در مورد مسئله فلسطین رقم نخواهد زد، عنوان کرد که سفر اصلی بایدن به ریاض است و اعلامیه قدس هم چیز تازه‌ای ندارد و بیشتر شبیه یک بمب صوتی و تحصیل حاصل است، چه در رابطه با اعلام پایبندی آمریکا به حفظ امنیت اسرائیل و چه مقابله با برنامه هسته‌ای ایران یا پیوند زدن منازعه فلسطینی اسرائیلی به گسترش دامنه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی.

وی نسبت به بازگشت تشکیلات خودگردان به مسیر مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی هشدار داد و گفت آمریکا از اسرائیل حمایت مالی، سیاسی و تسلیحاتی می‌کند اما به فلسطینیان صرفا وعده توخالی می‌دهد. 

احزاب عربی

دبیرخانه کنگره عمومی احزاب عربی نیز در بیانیه‌ای سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه را محکوم و اعلام کرد: پوشش حمایتی آمریکا از رژیم صهیونیستی، این رژیم را تشویق می‌کند تا بیشتر ملت فلسطین را مورد هدف قرار دهد.

«قاسم صالح»، دبیرکل کنگره عمومی احزاب عربی اعلام کرد: سفر بایدن بخشی از تجاوز آمریکایی ـ صهیونیستی است که امت اسلام را هدف گرفته است.

اسماعيل هنيه 

پایگاه خبری «شهاب» فلسطین نوشت: «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، بعدازظهر امروز 23 تیرماه، اعلام کرد که تلاش دولت آمریکا برای باز طراحی منطقه بر پایه ادغام رژیم اشغالگر در آن و تأمین امنیت این رژیم از طریق ائتلاف با برخی دولت‌های عربی، با شکست مواجه خواهد شد، زیرا این گام با اراده امت در تضاد است و با موروث فرهنگی و فکری منطقه تناقض دارد.
تمرکز بر مقابله با ایران و بی‌توجهی به فلسطینیان در اعلامیه «قدس» / واکنش مقاومت

این اظهارات پس از آن بیان شده است که «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، اعلام کرد تل‌آویو در حال ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای تحت حمایت آمریکا برای مقابله با پهپادها و موشک‌های ایران است.

گانتز در بیست و چهارم خردادماه و پس از سفر به آمریکا و دیدار با وزیر دفاع این کشور نیز خواستار ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای به رهبری واشنگتن شده بود.

بیانیه حماس

جنبش مقاومت اسلامی حماس در واکنش به امضای بیانیه مشترک بین جو بایدن و یائیر لاپید تحت عنوان «اعلامیه قدس» بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در این بیانیه آمده است: «اعلامیه قدس» بین دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی، یعنی تشدید تجاوزات علیه ملت فلسطین و حقوق مشروع آن، اما (این اعلامیه) مشروعیتی به رژیم اشغالگر در سرزمین ما نمی‌بخشد.

ما در جنبش مقاومت اسلامی حماس قاطعانه مخالفت خود را با بیانیه امضا شده تحت عنوان «اعلامیه قدس» بین دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی اعلام می‌داریم؛ اعلامیه‌ای که با هدف تحکیم و تثبیت جانبداری واشنگتن از رژیم اشغالگر و جنایات آن علیه ملت فلسطین و سرزمین و مقدسات اسلامی و مسیحی آن و تداوم تلاش‌های مشکوک برای نابودی مسئله فلسطین از طریق ادغام این رژیم بیگانه در بدنه امت اسلامی و عربی عرضه شده و این بیانگر شکست این رژیم در مقابله با مبارزات بی‌وقفه ملت فلسطین و جریان‌های پویای آن در راستای دفاع از اصول ملی و حق آزادی و تعیین سرنوشت خویش است.

ما در جنبش حماس، در مقابل جانبداری صریح و غیرقابل قبول دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی و برنامه‌های اشغالگرانه آن و بی‌مبالاتی نسبت به آرمان ملی فلسطین در زمینه آزادی و تعیین سرنوشت که دولت آمریکا را شریک جنایات این رژیم علیه سرزمین، ملت و مقدسات فلسطین می‌گرداند، این موارد را مورد تاکید قرار می‌دهیم:

نخست: سند موسوم به «اعلامیه قدس» همانند دیگر پیمان‌ها و معاهدات باطلی که ملت فلسطین در طول تاریخ مبارزاتی خویش دیده و توانسته با پایداری و مقاومت آن را خنثی کرده و به شکست بکشاند، فصل تازه‌ای از تثبیت اشغالگری و تقویت تروریسم مشترک آمریکایی صهیونیستی علیه سرزمین، ملت و مقدسات فلسطین است.

دوم: نسبت به خطرات مفاد این اعلامیه بر حال، آینده، امنیت و ثبات امت اسلامی و عربی و ملت‌های آن از طریق ادغام رژیم اشغالگرِ بیگانه در بدنه امت، هشدار می‌دهیم و خواستار بسیج تمامی جریان‌های امت برای مخالفت و مقابله با این اعلامیه و تسلیم نشدن در برابر دیکته‌ها و زورگویی‌های آمریکا هستیم که صرفا به دنبال منافع دشمن صهیونیستی در مقابل منافع ملت‌های عربی و اسلامی و قضیه امت یعنی فلسطین است.

سوم: از عموم ملت فلسطین و گروه‌ها و جریان‌های ملی آن دعوت می‌کنیم ضمن اعلام مخالفت با این اعلامیه، در مسیر مبارزه و مقاومت فراگیر تا تحقق خواسته‌ ملت اعم از آزادی و بازگشت قدم بردارند.

زیاد النخاله

زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین تأکید کرد: نتایج سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه از قبل برای مردم فلسطین مشخص بود که عبارت است از تلاش برای تامین منافع آمریکا و امنیت دشمن صهیونیست.

النخاله در گفتگو با خبرگزاری فلسطین الیوم گفت: ما به عنوان ملت فلسطین و مقاومت باید از گذشته عبرت گرفته و آرزوهای خود را بر این گونه اقدامات سیاسی بنا نکنیم.
تمرکز بر مقابله با ایران و بی‌توجهی به فلسطینیان در اعلامیه «قدس» / واکنش گروه‌های مقاومت
وی افزود: تا زمانی که مشکلی جدی برای دشمن ایجاد نکنیم تمام تحلیل‌های سیاسی و بیانیه‌های صادر شده بی ارزش خواهند بود.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی ادامه داد: هنگامی که از مقاومت دست برداشته و به تسهیلات و امتیازات محدود رضایت دهیم چه کسی از ما و حقوق از دست رفته ما دفاع می‌کند؟

النخاله تاکید کرد: لذا ما باید اهتمام و توجه خود را متمرکز نموده و مقاومت خود را افزایش دهیم و واقعیت‌های جدید میدانی را به طرف مقابل تحمیل کنیم، در این صورت می‌توانیم به حداقل‌هایی که به دنبال آن هستیم دست یابیم، در غیر این صورت باید در انتظار همان چیزی بمانیم که دشمن به ما خواهد داد و تنها امتیازاتی حیاتی برای بهبود اقتصاد خود دریافت می‌کنیم که در ارتباط کامل با رفتار و سکوت ما و عقب نشینی عملی از حقوقمان خواهد بود. 

انتهای پیام
captcha