آشنایی با نمایندگان اعزامی ایران به مسابقات جهانی قرآن
کد خبر: 4086989
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹

آشنایی با نمایندگان اعزامی ایران به مسابقات جهانی قرآن

طی روزها و هفته‌های آینده شاهد برگزاری چهار مسابقه قرآن در نقاط مختلف دنیا خواهیم بود. هفت قاری و حافظ کل قرآن کریم از کشورمان در این مسابقات حضور دارند تا بر افتخارات قرآنی کشورمان بیش از پیش بیفزایند.

آشنایی با نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن

به گزارش ایکنا، با فروکش کردن بیماری کرونا در جهان، شاهد از سرگیری اجرای مسابقات بین‌المللی قرآن پس از تعطیلی دوساله در برخی کشورها هستیم. البته ایران بدون وقفه و با بهره‌مندی از ارتباطات جدید و فضای مجازی اقدام به اجرای مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کرده است.

بر اساس اعلام ستادهای برگزارکننده مسابقات قرآن در کشورهای مختلف، در مهرماه امسال شاهد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مالزی، کرواسی، ترکیه و کویت به صورت حضوری خواهیم بود. در این رویدادها هفت قاری و حافظ کل قرآن ایرانی نیز حضور دارند که در ادامه معرفی کوتاهی از آنها براساس زمان اعزام خواهیم داشت.

شجاع زویدات، پیشکسوت‌ترین نماینده کشورمان به لحاظ تجربه حضور در مسابقات و کسب رتبه در مسابقات بین‌المللی است. زویدات که سابقه ریاست شورای شهر آبادان را نیز در کارنامه خود دارد، اول فروردین ماه 1366 به دنیا آمده است.

شجاع زویدات حافظ کل قرآن کریم

او با کوله‌باری از تجربهِ حضور در مسابقات و سفرهای تبلیغی و ترویجی یک بار دیگر از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و کمیته اعزام و دعوت، به عنوان نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت معرفی شده است. مسابقاتی که شرایط خاص خود را دارد و معمولاً حفاظی که به این مسابقات اعزام می‌شوند باید مسلط به قرائات مختلف باشند.

زویدات اجازه‌نامه قرائات ده‌گانه را از شورای عالی قرآن کسب کرده است. بر اساس گفته خود او تا کنون در بیش از 100 مسابقه رتبه اول را کسب کرده است که مهم‌ترین آنها کسب رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای ایران، مصر، عربستان و عراق بوده است. او از معدود چهره‌ها و شاید تنها حافظ ایرانی باشد که موفق به کسب رتبه در این کشورها شده است.

او دو سال متوالی به عنوان جوان برتر قرآنی در جشنواره سراسری حضرت علی اکبر(ع) که از سوی سازمان ملی جوانان برگزار می‌شد انتخاب شده و لوح خادمی قرآن را نیز خردادماه سال 96 از دستان رئیس‌جمهور وقت دریافت کرد.

شجاع زویدات، تنها حافظ قرآن ایرانی است که عضو انجمن قاریان و حافظان قرآن کشور مصر است. این چهره قرآنی هم‌اینک دانشجوی مقطع دکتری حقوق بین‌الملل است.

علی غلام‌آزاد، دومین نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت است. او متولد 30 تیرماه سال 1379 در زنجان بوده و از همان دوران کودکی با توجه به جوی که در خانواده حاکم بود و با توجه به اینکه پدرش استاد قرائت قرآن بوده است، از سن هفت‌سالگی به صورت حرفه‌ای زیر نظر ایشان کارهای قرآنی را شروع کرد.

سال 1394 در سن 15سالگی موفق به حفظ کل قرآن کریم شد. از همان سال زیر نظر استاد «محمدمسعود اسماعیلی» بحث حفظ قرآن را به صورت تخصصی دنبال کرد و ماحصل آن حضور در مسابقات سراسری قرآن جمهوری اسلامی ایران در سال 1400 و کسب رتبه سوم بود. به واسطه این حضور و کسب رتبه، در دوره انتخابی اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن حضور یافت و به عنوان نماینده ایران در مسابقات کویت معرفی شد.

آشنایی با نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن

غلام‌آزاد دیپلم ریاضی خود را از مدرسه استعدادهای درخشان گرفته و با دریافت رتبه 232 در کنکور سراسری وارد دانشگاه شد. این چهره قرآنی در حال حاضر دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علوم قضائی در رشته حقوق بین‌الملل است.

از جمله رتبه‌هایی که غلام‌آزاد تا کنون کسب کرده می‌توان به کسب رتبه سوم مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در سال 1400، کسب رتبه اول رشته‌های حفظ 20 جزء و حفظ کل قرآن کریم مسابقات سراسری قرآن قوه‌ قضائیه،‌ انتخاب به عنوان دومین حافظ برتر سال در جشنواره تلاوت‌های مردمی به انتخاب آرای مردمی، کسب رتبه سوم مسابقات مشکات در سال 1401 و ... اشاره کرد.

این چهره‌ قرآنی در رشته غواصی هم حائز مدرک بین‌المللی است و مدرک بین‌المللی یک ستاره از فدراسیون جهانی نجات غریق دارد.

رضا رضایی با 9 سال سن خردسال‌ترین نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است که همراه با دو نماینده دیگر کشورمان به کویت اعزام می‌شود.

رضا رضایی حافظ کل قرآن کریم

رضایی متولد آذرماه سال 1392 در شهر رشت بوده و از حدود شش‌سالگی در حالی که هنوز با الفبای فارسی آشنایی کامل نداشت، کار حفظ قرآن خود را شروع کرد. او پس از یک سال و چهار ماه تلاش زیر نظر استاد فلاح‌پور، موفق به حفظ کل قرآن کریم شد.

از جمله افتخاراتی که این چهره قرآنی تا کنون و در ابتدای مسیر حفظ حرفه‌ای خود کسب کرده است، می‌توان به کسب رتبه دوم حفظ 20 جزء در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در سال 1399،‌ کسب رتبه اول مسابقات مشکات در دوره اخیر و انتخاب به عنوان ستاره‌ قرآنی در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) اشاره کرد. این موفقیت‌ها علاوه بر کسب رتبه در مسابقات منطقه‌ای بوده است.

وحید خزایی، نماینده ایران در رشته قرائت تحقیق هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور ترکیه است. مسابقاتی که در قونیه برگزار می‌شود و معمولاً در اختتامیه آن رئیس‌جمهور و مسئولان رده بالای کشور ترکیه حضور می‌یابند.

وی متولد فروردین‌ماه سال 1370 بوده و حضور در جلسات قرآن و فراگیری آن را از دوران ابتدایی آغاز کرد، اوج کار و تلاوت این قاری جوان حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در سال ۹۳ و کسب رتبه در آن رقابت‌ها بوده است.

وحید خزایی قاری قرآن

وحید خزایی بعد از کسب رتبه در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان و کسب چندین رتبه در مسابقات قرآن سپاه، حال با تمام توان خود را آماده حضور در مسابقات ترکیه کرده است.

او تاکنون چندین بار رتبه اول مسابقات قرآن استان تهران را کسب کرده است، مسابقاتی که بسیاری سطح آن را هم‌سطح مسابقات سراسری قرآن می‌دانند. با این وجود و پس از راهیابی به مرحله کشوری مسابقات نتوانسته است موفقیت‌های مرحله استانی را تکرار کند.

حسین خانی، متولد هفتم اردیبهشت ماه سال 1375 است. او از شش‌سالگی وارد جلسات قرآنی شد و این حضور را تا 11سالگی ادامه داد. از آن زمان به بعد به پیشنهاد یکی از دوستان خود وارد وادی حفظ قرآن کریم زیر نظر استاد «سلمان رزاقی» شد. این حافظ قرآن در چهار سال اول شروع به حفظ،‌ نیمی از قرآن را حفظ کرد.

حسین خانی حافظ کل قرآن

در 15سالگی به منظور اینکه از قرآن و حدیث بیشتر بهره‌مند شود، وارد حوزه علمیه شد. به خاطر فشار درس‌های حوزوی فاصله یک سال و نیمه‌ای بین حفظ او به وجود آمد، بعد از اینکه در حوزه بیشتر با ادبیات عرب آشنا شد با دقت و تلاش بیشتری و البته با توجه به معانی و مفهوم آیات حفظ قرآن کریم را آغاز کرد. یک سال و نیم بعد و در حالی که 18سالگی او شروع شده بود موفق به حفظ کل قرآن کریم شد.

او شرکت در مسابقات سراسری قرآن در سال 1393 که به میزبانی تبریز برگزار شد بهترین و شیرین‌ترین مسابقه خود عنوان کرده است. در همان سال و در حالی که بسیاری از حافظان شناخته شده قرآن کریم موفق به حضور در جمع راهیافتگان به مرحله نهایی مسابقات نشده بودند، او به فینال رسید و رتبه هشتم را کسب کرد. چند روز بعد در اواخر 18سالگی ازدواج کرد تا وارد مرحله جدیدی از زندگی شود.

این حافظ کل قرآن در سال 1394 در اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام حضور یافت و موفق به کسب رتبه نخست شد. کسب رتبه نخست مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در سال 1396 و رتبه پنجم مسابقات سراسری قرآن اوقاف در سال 1398 از دیگر رتبه‌های این حافظ کل قرآن در مسابقات بوده است، اما مهم‌ترین رتبه‌ای که او تا کنون در مسابقات سراسری کسب کرده است به اینها ختم نمی‌شود، حاصل آخرین حضور این حافظ کل قرآن کریم کسب رتبه دوم مسابقات سراسری قرآن در سال 1400 بوده است. مسابقات ترکیه هم اولین رویداد بین‌المللی پیش روی او بعد از مسابقات طلاب جهان اسلام است.

علیرضا مُکاری، قاری ممتاز کشورمان متولد سال 1374 در اصفهان است. او در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی عمران تحصیل کرده و هم اینک هم دانشجوی کارشناسی‌ارشد رشته قرآن و حدیث دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم است.

آشنایی با نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن

مکاری قبل از سن 16 سالگی در مقطع شکوفه‌ها یک بار رتبه سوم و یک بار هم رتبه چهارم مسابقات سراسری را کسب کرده است. کسب رتبه دوم مسابقات قرآن دانشجویان و رتبه دوم مسابقات مدهامتان از دیگر رتبه‌های این چهره قرآنی است. آخرین رتبه‌ای که این قاری ممتاز کسب کرده است، مربوط به مسابقات بین‌المللی فرازخوانی مشکات بود که موفق به کسب رتبه اول شد.

او در حال حاضر در کشور کرواسی حضور دارد تا به عنوان نماینده ایران حضوری موفقیت‌آمیز در مسابقات قرآن این کشور داشته باشد. مکاری امسال در کاروان نور اعزامی به سرزمین وحی حضور داشت. او در حال حاضر نمایندگی حقیقی یکی از شرکت‌های بیمه‌ای را دارد.

مسعود نوری با 43 سال سن نماینده ایران در قدیمی‌ترین مسابقات بین‌المللی قرآن است. او متولد سال ۱۳۵۸ است و با مدرک دکترای مهندسی برق، از مدیران وزارت نیرو به شمار می‌رود.

مسعود نوری قاری قرآن

مسعود نوری از ۲۵ سالگی فعالیت خود در حوزه قرائت قرآن کریم را به صورت حرفه‌ای آغاز کرده و سال‌هاست که جلسه آموزش قرآن کریم دارد، جلسه‌ای که بسیاری از قاریان شناخته شده کشورمان به آن رفت و آمد دارند و خروجی‌های بسیار خوبی هم داشته است که «سعید پرویزی» نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، تنها یکی از این خروجی‌ها بوده است.

وی از معدود قاریان کشورمان است که بدون داشتن رتبه بین‌المللی موفق به کسب مدرک تنغیم از شورای عالی قرآن شده است.

خبرگزاری قرآن برای تمامی نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن آرزوی موفقیت دارد. 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha