وجود آیت‌الله ناصری برای مردم خیر و برکت بود
کد خبر: 4089918
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۳

وجود آیت‌الله ناصری برای مردم خیر و برکت بود

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه آیت‌الله ناصری اهل علم و عمل بود، گفت: بعضی از انسان‌ها که وجودشان برای مردم خیر و برکت است، ارزش بالاتری دارند، نسبت به افرادی که به مردم سود نمی‌رسانند.

سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی در مراسم چهلم رحلت آیت‌الله ناصری

به گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در مراسم چهلم رحلت آیت‌الله ناصری که امروز، 13 مهرماه در گلستان شهدای اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: زمین از مظاهر قدرت الهی است که بر اساس شواهد قرآنی و کلام معصومین(ع)، خداوند متعال یک‌باره با اراده و قدرتش، آن را آفرید. زمین دارای بخش‌ها و قطعات گوناگونی است. به نظر می‌رسد که همه بخش‌های روی زمین از نظر ارزش، قیمت و اهمیت یکسان نیستند و تفاوتی میان آنها وجود دارد. برای مثال، بخش‌هایی از زمین قابل کشت و زرع است و برای مردم استفاده و منفعت دارد، اما بخش‌هایی از زمین شوره‌زار است که برای کشاورزی مناسب نیست و هیچ نفعی برای مردم ندارد. در روایتی از پیغمبر اکرم(ص) نقل شده: «النّاسُ مَعادِنُ كمَعادِنِ الذَّهَبِ و الفِضَّةِ» ایشان در این روایت، انسان‌ها را به زمین تشبیه کرده‌اند. زمین مخلوق خداست، اما بخش‌های مختلف آن ارزش برابر ندارند. بنابراین، بر این قیاس می‌توان گفت بعضی از انسان‌ها که وجودشان برای مردم خیر و برکت است، ارزش بالاتری دارند، نسبت به افرادی که به مردم سود نمی‌رسانند.

وی در خصوص استعدادی که خداوند برای رسیدن به کمالات در اختیار تمام انسان‌ها گذاشته، گفت: این انسان است که باید انتخاب کند استعدادهای نهفته در خود را به فعیلت برساند، همانند معدن نقره و طلا شود و به درجات عالی برسد، یا این استعداد خدایی را از بین ببرد، شبیه شوره‌زار شود و ارزشی نداشته باشد. بعضی از آدم‌ها، استعدادهای خود را به فعلیت رساندند و مصداق آیه «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» شدند و برخی دیگر، این قوه را از بین بردند و مصداق آیه «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ» شدند.

تولیت آستان قدس رضوی در خصوص راه‌های قرآن و معصومین(ع) بری رسیدن به مقام خلیفه‌اللهی، بیان کرد: همانند یک پرنده که برای پرواز به دو بال نیاز دارد، آنها هم دو بال علم و عمل را در اختیار ما قرار داده‌اند. اول از همه، علم و دانش دینی مطرح است و فرد باید در حد توان خود در این حوزه قوی باشد. آدم باید بداند وقتی به توحید اعتقاد دارد، این اعتقاد در زندگی و رفتار او چه نقشی دارد. دومین بال، عمل است. این علم است که راه بندگی کردن خدا را به ما نشان می‌دهد. پس ابتدا علم قرار دارد و سپس عمل. مرحوم آیت‌الله ناصری هم اهل علم بود و هم اهل عمل. ایشان سال‌ها در نجف اشرف در محضر بزرگانی چون آیت‌الله سیدجمال‌الدین گلپایگانی، آیت‌الله العظمی سیدمحمود شاهرودی، شیخ محمد کوفی و... کسب علم کرد. اصفهان مهد عالمان بزرگی است، اما با رفتن آیت‌الله ناصری، جامعه شیعه صدمه دید و جای ایشان به سادگی پر نمی‌شود.

وی ادامه داد: قیمت و ارزش انسان‌هایی مثل آیت‌الله ناصری قابل محاسبه نیست. ایشان توجه فوق‎‌العاده‌ای به وجود مقدس ولی عصر(عج) داشت. این‌گونه نبود که این عالم جلیل‌القدر فقط به خودش بپردازد؛ ایشان همزمان به جامعه توجه داشت و به سخنرانی و درس اخلاق برای مردم می‌پرداخت. مرحوم آیت‌الله ناصری هم اهل ذکر بود، هم اهل منبر، هم اهل مدرسه‌داری، هم اهل مراوده و ارتباط با مردم و هم حساسیت‌های انقلابی در این مرد بزرگ مشهود بود. ایشان چند بار دیدارهای طولانی با رهبر انقلاب داشت و نسبت به مسائل انقلاب و آسیب‌هایی که ممکن است دشمنان وارد کنند، حساس بود. چنین عالمی نمی‌تواند نسبت به مسائل نظام اسلامی بی‌تفاوت باشد.

حجت‌الاسلام مروی تصریح کرد: انقلابی بودن یکی از امتیازات و کمالات آیت‌الله ناصری بود. شما از این رهبر و نظام، چیز بهتری سراغ دارید؟ بله، نقص و مشکل وجود دارد، اما باید کلیت ماجرا را دید و قضاوت کرد. این نظام در حد توان خود برای تحقق آرمان‌های اسلام، قرآن و عدالت حرکت می‌کند. در رأس نظام، یک مجتهد که اهل شب‌زنده‌داری، سیاسیت، تدبر، تفکر و روشن‌بینی است، قرار دارد. این بهتر است، یا اینکه بر کشور ما کسی حاکم باشد که اگر می‌خواهد حرفی بزند یا تصمیمی بگیرد، باید با سفارت آمریکا یا انگلیس در تماس باشد؟ اگر انقلاب هیچ کاری جز اینکه یک آدم مزدور و بی‌اراده را حذف کرد و یک انسان مؤمن، با ایمان، سیاستمدار، دلسوز و پرکار را سرکار آورد، انجام نداده باشد، باز هم می‌ارزد.

وی به بیان خاطره‌ای از رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: چندی قبل، حضرت آقا ۱۰ روزی مشهد بود. یک روز همراه رئیس دفتر ایشان در خدمت‌شان نشسته بودیم. صحبت‌های مختلفی شد، از جمله سن و سال آقا. ایشان گفت: «من در ۸۳ سالگی، بعد از نماز صبح به دفتر کارم می‌روم و مشغول کار می‌شوم.» ایشان حدوداً از یک ساعت پیش از اذان صبح بیدار است. خودشان می‌گفتند: «کسی در سن و سال من باید تا ظهر بخوابد، ولی من بعد از نماز صبح کارم را شروع می‌کنم تا موقع طلوع آفتاب. بعد از آن، یک ساعت استراحت می‌کنم و تا شب مشغول هستم. روحیه‌ام هم از همان دوران ۲۰ سالگی تغییر نکرده و همان‌گونه انقلابی باقی مانده است.» این نشان می‌دهد که اکثر مسئولان از بالاترین تا پایین‌ترین سطح، خودشان را خادم و دلسوز مردم می‌دانند. دشمن این را نمی‌خواهد؛ اگر ببیند پیشرفتی صورت می‌گیرد و اوضاع سر و سامانی پیدا می‌کند، به سرعت برنامه‌ریزی می‌کند تا خرابکاری کند و ذهن مردم را مشغول سازد.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: نسل جوان مطالعه ندارد و بیشتر هیجان در آنها تأثیر دارد. باید به آنها کمک کرد و گفت ما که بودیم و چه انسان‌های پست و خائنی بر ما حکومت می‌کردند. در این شرایط، یک شبکه تلویزیونی وابسته به مرتجع‌ترین کشور روی زمین یعنی عربستان سعودی، می‌خواهد به مردم ایران آزادی بدهد، حکومتی که خودش یک بار هم انتخابات برگزار نکرده است. حدود یک قرن است که یک خانواده پلید و چپاول‌گر بر این کشور حکوت می‌کنند و دست در دست صهیونیست‌ها گذاشته‌اند. این‌ها می‌خواهند برای مردم ایران آزادی به ارمغان بیاورند. این حکومت چندی پیش حدود ۴۰ نفر را اعدام کرد. در بین این افراد، نوجوانی بود که در ۱۴ سالگی به جرم شرکت در تظاهرات دستگیر شده بود. این رژیم از ترس تبلیغات دنیا صبر کرد تا سن این نوجوان به ۱۷ سال برسد و بعد گردن او را با شمشیر زدند.

وی به تشویق مردم برای دفاع از انقلاب پرداخت و افزود: متأسفانه جوانان و نوجوانان ما پای تلویزیون عربستان می‌نشینند و تحریک می‌شوند. پس معلمان عزیز، افراد فرهیخته، روحانیت و مردم آگاه ما کجا هستند؟ مبادا یک‌سری سختی‌ها و دشواری‌های معیشتی که رنج زیادی برای افراد به‌وجود آورده، باعث شود در دفاع از اصل انقلاب و جریان انقلابی دچار کم‌کاری شویم. سختی‌ها باید برطرف شود و این اوضاع قابل قبول نیست، اما امید است که با حضور دولت جدید، این مشکلات برطرف شود. باید با شجاعت و اعتماد به‌نفس دفاع کرد، اما باید حواسمان باشد که با ادبیات خوب و به‌دور از توهین با دیگران صحبت کنیم. الگوی ما باید رفتار رهبر معظم انقلاب باشد و سعی کنیم مانند ایشان، با بیان زیبا و به‌دور از توهین صحبت کنیم.

مسعود احمدی

انتهای پیام
captcha