برگزیدگان چهل‌وپنجمین مسابقات سراسری قرآن تجلیل شدند
کد خبر: 4094879
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲
در رشته‌های معارفی و نغمات دینی

برگزیدگان چهل‌وپنجمین مسابقات سراسری قرآن تجلیل شدند

در مراسمی که امروز، پنجم آبان‌ماه با حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان برگزار شد، از برگزیدگان مرحله استانی و مقدماتی کشوری چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته‌های معارفی و نغمات دینی تقدیر به‌عمل آمد.

برگزیدگان چهل‌وپنجمین مسابقات سراسری قرآن تجلیل شدند

به گزارش ایکنا از اصفهان، آیین تجلیل از نفرات برگزیده مرحله استانی و مقدماتی کشوری چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته‌های معارفی و نغمات دینی، امروز، پنجم آبان‌ماه در اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدحسین بلک، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در این مراسم با تسلیت حادثه تروریستی شب گذشته در حرم شاهچراغ، اظهار کرد: عده‌ای مؤمن، نمازگزار و مظلوم بدون هیچ دفاع و اطلاعی مورد هجمه ناجوانمردانه قرار گرفتند. شاید در دفاع مقدس، چه در شهرها و چه در جبهه‌ها، صحنه‌هایی دشوارتر دیده باشیم، ولی اینکه کسانی به عشق مناجات با خدای خود به مکانی معنوی پناه بیاورند و این‌طور مظلومانه به شهادت برسند، نشان‌دهنده دست خالی و شکست دشمن و اوج قساوت و کینه‌توزی اوست.

وی افزود: نباید این موضوع را از نظر دور بداریم که بر اساس آیات قرآن کریم، سنت‌های خداوند در طول تاریخ جاری است و همه این‌ها می‌تواند اجزایی از این سنت‌ها باشد. سنت الهی نه تبدیل‌پذیر است و نه تحویل‌پذیر، مثلاً اگر خداوند اراده کرد که اتفاقی برای قومی رخ دهد، آن رخداد برای قوم دیگری روی نمی‌دهد و اگر اراده کرد آن اتفاق، خیر باشد، شر نمی‌شود. در واقع، نه مخاطب عوض می‌شود و نه محتوا تغییر می‌کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: سنت اول الهی، رویارویی حق و باطل، سنت دوم، پیروزی حق بر باطل در جریان این رویارویی و سنت سوم، تنبیه ظالم و شکست باطل است. نظام مقدس جمهوری اسلامی به برکت حرکت الهی خود و خون شهدایی که صدها هزار نفر را شامل می‌شوند، در این رویارویی قرار گرفت و خداوند فروپاشی ابرقدرت‌ها و شکست و تنبیه ظالمان، مستکبران و جنایتکاران را پیش چشم ما قرار داد. از این نظر، نظام مقدس جمهوری اسلامی صحنه‌های پرتلألویی را به چشم دیده، ولی دشمن نیز بسیار آسیب دیده و هیمنه اعتقادی‌اش در هم شکسته است.

وی تصریح کرد: اگر محتواهای دینی غنی و بی‌بدیلی را که در اختیار داریم، به رفتارهای عملی و مدیریتی در جامعه تبدیل می‌کردیم، تأثیر زیادی داشت و می‌توانستیم مسیر را سریع‌تر بپیماییم. دوستی تعریف می‌کرد که در سمیناری مربوط به علم مدیریت در تهران، قرار بود یک پروفسور فرانسوی جدیدترین دستاوردهای این علم را بیان کند، ولی وقتی پشت تریبون قرار گرفت، به جمله‌ای اشاره کرد که در آنجا روی یک بنر نوشته شده بود و اعلام کرد که این سخن از آنچه من می‌خواهم بگویم، جدیدتر و مهم‌تر است و به احترام آن، حرفی برای گفتن ندارم. آن جمله، سخنی از امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه بود که می‌فرماید: «اُزْجُرِ الْمُسِيءَ بِثَوَابِ الْمُحْسِنِ؛ گنه‌كار را با پاداش دادن به نيكوكار تنبيه كن و از گناه بازدار.» با این کار، گنه‌کار به جای اینکه تحقیر و انگشت‌نما ‌شود، در درون خودش زجر می‌کشد و تنبیه می‌شود. در واقع، ما گنج‌های بسیاری در اختیار داریم که کمتر از آنها باخبر هستیم.

حجت‌الاسلام بلک اضافه کرد: ابن ابی الحدید که شارح نهج‌البلاغه و سنی‌مذهب بود، وقتی به یکی از خطبه‌های امیرالمؤمنین(ع) می‌رسد، می‌نویسد: «به تمام مقدسات و انبیای عالم سوگند، همان‌گونه که قرآن چهار سوره سجده‌دار دارد، این خطبه نهج‌البلاغه نیز به نظر من سجده‌ نیاز دارد و سوگند می‌خورم که این خطبه را بیش از هزار بار خوانده‌ام و هر بار، مطالبی تازه‌تر از بار قبل از آن آموخته‌ام.» امام وقتی به آیات سوره تکاثر می‌رسد، این خطبه را ایراد می‌کند و مانند انسانی که سکرات موت را طی کرده، از دنیا رفته، به خاک سپرده شده، درون قبر را تجربه کرده و به دنیا بازگشته است، وقایع را توضیح می‌دهد. این معارف با نگاه توحیدی‌شان در ساختن انسان‌ها و جامعه و تنظیم امور دنیوی بسیار مؤثر است و روح و روان انسان‌های تشنه را سیراب می‌کند.

وی با تقدیر از برگزیدگان مسابقات قرآن، گفت: کسب این رتبه‌ها و افتخارات، جزئی از مسیر محسوب می‌شود و بخش دیگر، عظمت‌های دست‌نیافتنی است. این افتخارات به برکت نظام اسلامی به‌دست آمده و اگر این نظام نبود، این رویش‌ها نیز به‌دست نمی‌آمد. امروز نیز مهم‌تر از همه چیز، حفظ نظامی است که امام راحل از نماز واجب‌تر می‌دانست، چون عبادتگاه‌ها زیر سایه مجاهدت‌هاست و اگر مجاهدت‌ها نباشد، عبادتگاهی نیز وجود نخواهد داشت.

حمید بخشی، رئیس اداره قرآنی اوقاف و امور خیریه استان اصفهان نیز در این مراسم با ارائه گزارشی از تعداد شرکت‌کنندگان در رشته‌های معارفی و نغمات دینی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در استان اصفهان، اظهار کرد: 660 نفر در رشته تفسیر عمومی، 166 نفر در رشته ترجمه و مفاهیم صحیفه سجادیه و 423 نفر در رشته ترجمه و مفاهیم نهج‌البلاغه شرکت کردند که در مجموع، 30 نفر در این رشته‌ها برگزیده شدند و استان اصفهان پس از استان فارس، رتبه دوم رشته‌های معارفی را کسب کرد.

وی افزود: در رشته‌های نغمات دینی شامل اذان، دعاخوانی و همسرایی، رقابت‌های مرحله مقدماتی، 9 شهریورماه در امامزاده سیدمحمد خمینی‌شهر ضبط و نتایج آن پس از ارسال به سازمان اوقاف، چند روز پیش مشخص شد که بر این اساس، در هر یک از رشته‌های اذان و دعاخوانی، دو نفر و در رشته همسرایی نیز دو گروه برگزیده شدند.

در ادامه، تعدادی از شرکت‌کنندگان و برگزیدگان به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود درباره نحوه اجرای مسابقات پرداختند.

محبوبه فرهنگ

انتهای پیام
captcha