اهل هدایت چه کسانی هستند؟
کد خبر: 4098535
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
عضو خبرگان رهبری پاسخ داد:

اهل هدایت چه کسانی هستند؟

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری گفت: اهل تقوا کسانی هستند که تقوا را حتی در پائین‌ترین مراحل رعایت کردند، به راه خطا نرفتند و مراقب بودند، حقیقت را نپوشانند و اسیر موانع فهم حقیقت نشدند، لذا مورد عنایت خداوند قرار گرفتند و اهل هدایت شدند.

آیت‌الله سیدرحیم توکل، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله سیدرحیم توکل، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، امروز ۱۹ آبان در جلسه درس اخلاق مجتمع آموزش‌ عالی فقه جامعةالمصطفی که در مسجد مدرسه حجتیه برگزار شد، اظهار کرد: خداوند مهربان مالک و حاکم بر کل جهان هستى و قادر بر همه چیز است، تمام حمد و ستایش به ذات پاک او برمى‌گردد و او بر هر چیز توانا و از آنچه در درون سینه‌هاست آگاه است.

استاد حوزه علمیه افزود: در قرآن کریم آیه‌های زیادی آمده که خدا به بندگانش از رگ گردن نزدیک‌تر است و از راز دل‌ها آگاه می‌باشد و در تشریح آیه «خَتَمَ اللَّهُ عَلىٰ قُلوبِهِم وَعَلىٰ سَمعِهِم ۖ وَعَلىٰ أَبصارِهِم غِشاوَةٌ ۖ وَلَهُم عَذابٌ عَظیمٌ» ادامه دادند: اهل تقوا را گفتیم اهل پرهیز و بعد در شرحش آیات قرآنی را که پیرامون آن است عرض کردیم، اهل ذکر، یعنی تنبه و توجه و هشیاری. این‌ها کسانی بودند که فوراً فطرتشان پاسخ داد و آن پاسخ را پذیرفتند و مؤمن تلقی شدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: خدای متعال هم، اینان را چون اهل تقوا بودند، حتی در پائین‌ترین مراحل تقوا، اهل هدایت نامید، البته گفتیم این تقوا در همه مراحل هدایت کار خودش را می‌کند. یعنی بعد از این مرحله اول که تقوای آن‌ها موجب شد به ایمان و به حق روی بیاورند، بعد از این مرحله، در هر درجه‌ای که بالا می‌روند، باز اگر تقوا داشته باشند آن‌ها را به جلو می‌برد، هدایت آن‌ها را بیشتر می‌کند و بصیرت بیشتری به آن‌ها می‌دهد این گروه اول از باتقوایان است.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: گروه دوم، آن کسانی هستند که بر آن جهالت و بی‌خبری پافشاری می‌کنند. اگر این ایمان جدید با انگیزه‌های نفسانی آن‌ها مواجه شد و در جهت مقابل این انگیزه‌ها قرار گرفت، تسلیم آن انگیزه‌های نفسانی خودشان می‌شوند که آن انگیزه‌ها این ایمان را رد می‌کند. اما آن انگیزه‌ها چیست؟

اهل هدایت چه کسانی هستند؟

آیت‌الله توکل خاطرنشان کرد: فرض کنید که حق در یک جامعه‌ای مطرح می‌شود، عده‌ای در آن جامعه قدرت دارند و تسلیم در برابر این حقیقت مستلزم این است که پایه‌های قدرت آن‌ها متزلزل بشود. مثلاً اندیشه حاکمیت اسلام و حاکمیت قرآن و الله امروز در یک جامعه‌ای مطرح بشود، اولین کسی که با او مخالفت خواهد کرد آن کسی است که حاکمیت او بر اساس ضد خدایی بنا گذاشته شده و این طبیعی است که او قبل از اینکه ستیزه‌گری کند، با این ایمان جدید مقابله می‌کند و به‌خاطر آن انگیزه‌ها در دل آن را پس می‌زند. یا فرض کنید وقتی این فکر جدید مطرح شد، کسی که سال‌ها نقطه مقابل آن را ترویج می‌کرد و برای او استدلال کرده، حاضر نیست به‌آسانی در مقابل فکری که علیه آن یا چیزی که به طور طبیعی ضد آن است تلاش کرده و تسلیم این فکر بشود.

انتهای پیام
captcha