چهل گام‌ و چهل دام‌ در مسیر پیاده‌روی اربعین
کد خبر: 4100016
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵

چهل گام‌ و چهل دام‌ در مسیر پیاده‌روی اربعین

کتاب «چهل گام و چهل دام» در آداب زیارت و شبهات اربعین» حاوی 40 گامی که ما را در این پیاده‌روی به سیر و سلوک الهی می‌رساند و چهل شبهه‌ای که در خصوص این مراسم مطرح است، منتشر شد.

گام‌ها و دام‌های پیاده روی اربعین را بشناسیم

به گزارش ایکنا، کتاب «چهل گام و چهل دام» در آداب زیارت و شبهات اربعین از سوی گروه اخلاق و اسرار پژوهشکده حج و زیارت تهیه و به همت نشر مشعر در ۱۳۰ صفحه و در قطع رقعی منتشر شده است.

حجت‌الاسلام علی باقرشیخانی، مؤلف این کتاب در گفت‌‌وگو با ایکنا، به تشریح نحوه استخراج و پاسخ به شبهات مطرح در این کتاب پرداخت و گفت: دفاتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری مستقر در عراق با شبهاتی در خصوص اربعین مواجه شدند که این شبهات در سال‌های اخیر که پیاده‌روی اربعین گسترش پیدا کرده، از سوی مخالفان مطرح شده است.

وی ادامه داد: بخشی از این شبهات از سوی وهابیت مطرح شده و چون پیروان این تفکر نتوانستند در عراق  توسط داعش موفق شوند، تلاش کردند زمینه‌های پایداری مردم ایران و عراق که داعش را زمین‌گیر کرد را شناسایی و به پایگاه‌‌ها و زیرساخت‌های عقیدتی مردم حمله کنند.

40 گام در پیاده‌روی اربعین

حجت‌الاسلام باقرشیخانی با اشاره به اینکه این شبهات جمع‌آوری و در ادامه کارهای تحقیقی و علمی در خصوص پاسخ به این سؤا‌ل‌ها در قالب یک طرح علمی انجام و پاسخ‌ها استخراج شد، گفت: البته در ابتدای کتاب به اصل پیاده‌روی اربعین و آداب این زیارت بر اساس آیات و روایات پرداخته و چهل گام پیاده‌روی اربعین که انسان را به سیر و سلوک الهی می‌رساند را مطرح کردیم.

مؤلف کتاب «چهل گام و چهل دام» اضافه کرد: شبهات در پنج عنوان کلی، جواز سفر زیارتی(دلایل پیاده‌روی اربعین)، اهمیت و فلسفه زیارت اربعین، تاریخچه اولین زیارت(آیا اولین زائر حضرت زینب(س) بوده است یا جابربن عبدالله انصاری؟)، سندیت زیارتنامه اربعین و آسیب‌های پیاده‌روی اربعین(پاسخگویی به شبهاتی از قبیل چرا پول‌های پیاده‌روی اربعین را صرف فقرا نمی‌کنید و ...) پاسخ داده شده است.

وی در پاسخ به اینکه زائران پیاده‌روی اربعین چقدر با آداب زیارت آشنایی دارند؟ گفت: بیشتر مردمی که در این مسیر گام برمی‌دارند از روی عشق و علاقه وارد مسیر پیاده‌روی شده‌اند و هدفشان زیارت امام حسین(ع) است. هر کسی به اندازه معرفت خود از این زیارت بهره می‌برد اما اگر کسی بتواند به قصد قربت، عارف به حق امامت امام حسین(ع) باشد و سایر آداب زیارت را رعایت کند، زیارت کامل‌تری را تجربه خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha