دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، جلوه‌هایی از عدالت آموزشی و تربیتی هستند
کد خبر: 4104471
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳

دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، جلوه‌هایی از عدالت آموزشی و تربیتی هستند

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام تعلیم و تربیت را به فراهم کردن فرصت‌های برابر آموزشی و تربیتی برای تمامی افراد متعهد کرده است و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه جلوه‌هایی از عدالت آموزشی و تربیتی هستند.

دانش‌آموزانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، همایش روز جهانی معلولان با شعار «عدالت تربیتی و توجه به تفاوت‌های فردی» با حضور سیدامیر شوشتری، مدیر کل آموزش و پرورش استان، مسئولان استانی، غلامعلی رافتی، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضوی، مدیران و همکاران مدارس استثنایی و جمع کثیری از دانش‌آموزان توان‌یاب، امروز 13 آذرماه در تالار ابن‌هیثم دانشگاه شهیدبهشتی مشهد برگزار شد.

جواد روحانی، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی، در این مراسم گفت: میزبان فرشتگان زمینی هستیم که جلوه‌هایی از استعدادها و توانایی‌ها، خودشکوفایی و خودباوری هستند و با اراده‌های آهنین ثابت کرده‌اند معلولیت، محرومیت نیست، بلکه تجسم اراده است و امروز شاهد فعالیت‌ها و ظرفیت‌های نمایندگانی از آنان هستیم.

وی با اشاره به شعار «عدالت تربیتی و توجه به تفاوت‌های فردی» افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام تعلیم و تربیت را به فراهم کردن فرصت‌های برابر آموزشی و تربیتی برای تمامی افراد متعهد کرده است و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه جلوه‌هایی از عدالت آموزشی و تربیتی هستند.

روحانی اظهار کرد: آموزش و پرورش خراسان رضوی 18 هزار و 500 دانش‌آموز با نیاز ویژه در 260 فضای آموزشی و بیش از 1300 کلاس درس از دوره تحصیلی کودکان استثنایی تا پایان مقطع متوسطه دوم در هفت گروه معلولیت، خدمات آموزشی، پرورشی، توان‌بخشی، بهداشتی و مشاوره را ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: بالاترین رتبه در کشور از لحاظ شناسایی، جذب و پوشش تحصیلی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به خراسان رضوی تعلق دارد و امسال پوشش تحصیلی با حضوری شدن مدارس، رشد قابل توجهی در حدود 12.5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی افزود: در سال تحصیلی جدید فضاهای آموزشی برای دانش‌آموزان بیش از 10 هزار مترمربع با زیربنای بیش از 3000 مترمربع و 70 کلاس به همت خیرین و نیکوکاران و اداره کل نوسازی مدارس استان اضافه شده است. همچنین تجهیزات آموزشی و توان‌بخشی برای سال تحصیلی 1402-1401 به این مدارس با همراهی و حمایت شهرداری صورت گرفته است.

وی با اشاره به هزینه‌های ایاب و ذهاب دانش‌آموزان، اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشتر آن‌ها از خانوادهای ضعیف و محروم جامعه هستند، این مسئله یکی از چالش‌های اصلی پیش روی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است که نیازمند مساعدت شهرداری و شورای شهر است.

روحانی ضمن بیان دیگر مشکلات پیش روی اداره آموزش و پرورش استثنایی، ادامه داد: کمبود فضاهای آموزشی در برخی مناطق و شهرستان‌ها، فرسودگی سیستم گرمایش که حمایت اداره کل نوسازی مدارس را نیاز دارد، همچنین تجهیزات خاص و گران‌قیمت مود نیاز این دانش‌آموزان که همت خیران و مسئولان را می‌طلبد.

در این مراسم از دانش‌آموزان حائز رتبه‌های برتر کشوری تقدیر شد که اسامی آنها در زیر آمده است:

حنانه فخر بافقی، کم‌توان ذهنی و رتبه اول کشور در رشته ترتیل، صبا شعبانی، نابینا و رتبه اول شنا در کشور، میثم سالاری، ناشنوا و رتبه اول کشور در رشته آمادگی جسمانی، زهرا هلالی، نابینا و رتبه اول کشوری در رشته قرآن، عماد حقی، نابینا و منتخب در رشته ساخت بازی‌های رایانه‌ای، محمدحسام محمدی، نابینا و رتبه اول کشور در نهج‌البلاغه، سیدمحسن حسینی، کم توان ذهنی و رتبه دوم کشور در رشته ترتیل، مهدیه شیرخانی، معلول جسمی حرکتی و رتبه سوم کشور در رشته بوچیا، عاطفه جعفری، ناشنوا و رتبه اول کشور در رشته احکام، زهره خاور بخش، کم توان ذهنی و رتبه اول کشور در رشته نهج البلاغه، تارخ دیانتیان معلول جسمی حرکتی و رتبه اول کشور در رشته بوچیا، نوید بدیع فیض‌آبادی، کم‌توان ذهنی و رتبه دوم کشور در رشته سرود، رامین حاجی زاده، کم توان ذهنی و رتبه اول کشور در رشته تئاتر.

در ادامه مراسم رونمایی از هفت دستگاه تایپ بریل صورت گرفت که به همت شهرداری مشهد تهیه و به اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی اهدا شد.

همچنین در پایان مراسم از همکاران شاغل در مدارس که حائز رتبه‌های برتر کشوری شدند، همچون موسی عصمتی، نابینا، شاعر و مؤلف کتاب و سراینده سرود روز جهانی معلولان با عنوان «بر اوج قله‌ها»، جواد حیدری جهان تیغی، کم‌بینا و رتبه سوم کشوری در مسابقات گلبال، خورشید بهاری، کم بینا و رتبه اول کشوری در مسابقات قرآن، عترت و نماز، مجید باروت‌کوب، مربی تئاتر و رتبه اول کشور در مسابقات هنرهای آوایی و نمایشی و... تقدیر شد.

انتهای پیام
captcha