روز دانشجو پای دغدغه‌های دانشجویان الهیات دانشگاه اصفهان
کد خبر: 4105134
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷

روز دانشجو پای دغدغه‌های دانشجویان الهیات دانشگاه اصفهان

طی مراسمی در دانشگاه اصفهان و به‌مناسبت روز دانشجو، دانشجویان رشته علوم قرآن و حدیث پشت تریبون قرار گرفته و به بیان دغدغه‌ها و انتظارات خود پرداختند.

دانشجویان الهیات دانشگاه اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، در آستانه روز دانشجو، تریبون آزاد با عنوان «جایگاه، انتظارات و رسالت دانشجوی الهیات در دنیای امروز»، روز گذشته، ۱۵ آذرماه با حضور دانشجویان و اساتید گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان برگزار شد.

در این آیین، امیر احمدنژاد، عضو هیئت علمی و مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان با اشاره به رخداد فوق‌العاده و متمایزی که سال‌ها قبل در این روز به وقوع پیوست، بیان کرد: شهادت سه تن از دانشجویان شجاع و غیور دانشگاه فنی تهران که برای اولین‌ بار ضمن ورود به تصمیمات سیاسی کشور، اعتراض خود را علنی و آشکار مطرح کردند، درس بزرگی برای تمام دانشجویان حقیقت‌جوست.

وی بر لزوم ورود دانشجویان به مباحث اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور تأکید و آنها را به دغدغه‌مند بودن نسبت به مسائل پیرامون خود ترغیب کرد.

سپس تریبون در اختیار دانشجویان قرار گرفت تا به بیان خواسته‌ها، مشکلات و مطالبات خود بپردازند. ابتدا یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث پشت تریبون قرار گرفت. وی که قبلا موفق به کسب مدرک دکترا در رشته پزشکی شده بود، به جایگاه منحصر به‌فرد رشته علوم قرآن و حدیث در جذب دانشجویان از سایر رشته‌ها اشاره کرد و افزود: هر فرد مسلمان فارغ از اینکه در چه رشته‌‌ تخصصی تحصیل کرده است، خود را ملزم می‌داند نسبت‌ به دین اسلام، قرآن و سنت اهل‌ بیت(ع)، اطلاعات کافی به‌دست آورد. این علاقه، فرصتی مغتنم برای گروه علوم قرآن و حدیث است تا از این استعدادهای متنوع در راستای اهداف بلند این رشته بهره بگیرد.

دروس الهیات پاسخگوی سؤالات جامعه نیست

دغدغه دیگر این دانشجو به تطابق نداشتن عناوین دروس تدریس شده در دانشگاه با نیازها و سؤالات دینی افراد جامعه مربوط می‌شد. تقاضای دیگر او، تأسیس رشته قرآن و حدیث، مستقل از رشته علوم قرآن و حدیث بود، به‌گونه‌ای که در این رشته، تمامی سوره‌ها و آیات قرآن به‌صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد. همچنین ضمن مروری جامع بر منابع روایی در کلاس‌های حدیث‌خوانی، محتوای آنها حداقل یک‌ بار به گوش دانشجو برسد.

نفر بعدی، دانشجوی ترم اول دکترای علوم قرآن و حدیث بود که به بیان بعضی از کاستی‌های دانشجویان این رشته پرداخت و مأنوس نبودن این دانشجویان با قرآن و قرائت نکردن روزانه آن را یکی از معضلات آنها دانست و گفت: برای رفع این نقیصه، با همفکری گروه علوم قرآن و حدیث، پویش «سلاماً سلاما» در دانشکده به راه افتاده است و از دانشجویان برای شرکت گسترده در این پویش دعوت می‌شود.

دانشجوی دیگری از رشته اقتصاد که به تحصیل در رشته الهیات علاقه‌مند شده بود، به کافی نبودن میزان آموزش ادبیات عرب (صرف و نحو) در این رشته اشاره کرد و ادامه داد: در گروه‌های دیگر علوم انسانی همچون فلسفه، حدود پنج ترم، صرف و نحو عربی آموزش داده می‌شود، ولی در گروه علوم قرآن و حدیث، این آموزش منحصر به دو ترم است.

مطالبه دیگر این دانشجو، رفع موانع تقویت بنیه علمی دانشجویان به‌منظور توانمند شدن در پاسخگویی به سؤالات دینی جامعه بود و از دانشجویان برای حضور در جشنواره کشوری قرآن و عترت که در ۴۰ رشته برگزار می‌شود، دعوت کرد.

دانشجو‌‌یی در مقطع کارشناسی، تقاضای ایجاد دوره‌های کارورزی به‌منظور آمادگی دانشجویان برای ورود به مراکز آموزشی و همچنین تفکیک معارف قرآنی از معارف حدیث و ایجاد دو رشته مستقل علوم قرآنی و علوم حدیث را مطرح کرد.

بررسی ریشه ناآرامی‌های اخیر از منظر تعالیم دینی

دانشجوی دیگر ضمن اعتراض به عدم ارائه صریح دیدگاه‌ها از سوی اساتید گروه در خصوص اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر، اظهار کرد: دانشجویان خواستار دستیابی به نگرشی متقن درباره این معضلات، از منظر معارف و آموزه‌های قرآنی بوده و مایل‌اند عوامل و ریشه‌های این وقایع از دیدگاه تعالیم دینی مورد واکاوی قرار گیرد. عدم رغبت اساتید به برگزاری جلسات مناظره در این خصوص، از دیگر دغدغه‌های ماست.

دانشجوی دیگر به ایجاد سؤالات و شبهات در بعضی از مسائل دینی از سوی اساتید اعتراض کرد و خواستار ارائه پاسخ بعد از القای شبهه از سوی آنها شد.

دانشجویی که از رشته حقوق و علوم سیاسی برای ادامه تحصیل به دانشکده علوم قرآن و حدیث آمده بود، در پاسخ به تقاضای دانشجوی قبلی مبنی بر مطرح نشدن شک، سؤال و شبهه از سوی اساتید گفت: هر سؤال و شکی را نباید شبهه پنداشت. اگر در مواجهه با مسائل جدید، از ابتدا با دیدگاه شبهه با آنها برخورد کنیم، خردورزی، عقلانیت و اندیشه نابود می‌شود.

وی افزود: متأسفانه در فرهنگ ما ایرانیان، مناظره، جایگاه و شأن والایی ندارد، چراکه ما به داشتن جامعه‌ای یکدست عادت داشته و از هر گونه تکثر بیزاریم. این در حالی است که شنیدن عقاید مخالف سبب رشد و تکامل عقیده شده و قدرت استدلال و خردورزی ما را افزایش می‌دهد. لذا، اساتید نیز باید با روی گشاده، فرصت مطرح کردن هر سؤالی را به دانشجو بدهند. در مسیر رشد عقلانیت و خردورزی، دانشجویان نیز ملزم به قدردانی از فرصت‌های شکوفایی اندیشه هستند و نباید مطالب مطرح شده در این فرصت‌ها را به مراکز خارج از کلاس انتقال دهند و سبب تنگ شدن عرصه‌های خردورزی شوند. اگر قرار بود دانشجو با همان پیش‌فرض‌های قبلی ذهن خود، جهان را بنگرد، نیازی به حضور او در دانشگاه و آشنایی با اندیشه‌ها و تفکرات متفاوت و متنوع نبود.

دانشجوی دیگر خواستار توجه مدیران دانشگاه به موارد منعکس شده در فرم‌های نظرسنجی اساتید شد که از سوی دانشجویان تکمیل می‌شود.

در پایان این مراسم، از نجمه فقیه و منصوره سپاهی که حائز رتبه‌های برتر در مرحله نهایی المپیاد دانشجویی ۱۴۰۱ شده بودند، تقدیر شد. همچنین رتبه‌های اول ورودی‌های هر سال معرفی شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

الهه‌سادات بدیع‌زادگان

انتهای پیام
captcha