نشست بنیاد اسلامی روسیه با مراکز علمی سن پترزبورگ در حوزه نسخ خطی + عکس
کد خبر: 4106861
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸

نشست بنیاد اسلامی روسیه با مراکز علمی سن پترزبورگ در حوزه نسخ خطی + عکس

نشست بنیاد مطالعات اسلامی روسیه(ابن سینا) با دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی سن پترزبورگ در حوزه حفظ میراث نسخ خطی در این شهر برگزار شد.

به گزارش ایکنا، بنیاد مطالعات اسلامی روسیه دیروز، 22 آذر ماه در گزارشی اعلام کرد: در تاریخ 7 تا 9 دسامبر 2022 (‌16 تا 18 آذر 1401‌) با حضور حمید هادوی مقدم، مدیر بنیاد ابن سینا، آندره لوکاشف، مدیر علمی پژوهشی بنیاد و مهدی خواجه‌پیری، رئیس مرکز میکروفیلم «نور» دهلی نشستی با هدف حفظ، نگهداری و فهرست‌نویسی ‌نسخ خطی در سن پترزبورگ برگزار شد.

 جلسه روز هفتم دسامبر با حضور حمید هادوی و تاتیانا آلکساندرونا، معاون علمی انستیتو شرق‌شناسی نسخ خطی سن پترزبورگ و مهدی خواجه‌پیری، با توضیحاتی از سوی افراد در خصوص معرفی و ارائه فعالیت‌های خود آغاز شد.

مهدی خواجه‌پیری در این جلسه در راستای حفظ نسخ خطی روش‌هایی را به مدیریت انستیتو ارائه کرد که باعث ماندگاری بیشتر آثار خواهد شد.

عصر همان روز در سالن انستیتو نسخ خطی سن پترزبورگ، فیلم مستند «‌نقطه» که در خصوص هنر خوشنویسی ایرانی اسلامی است، پخش شد.

در ادامه «آلکسی خیسماتولین»، پژوهشگر ارشد انستیتو شرق‌شناسی سن پترزبورگ در خصوص همکاری‌های دو جانبه با بنیاد ابن سینا سخنرانی کرد.

همچنین مهدی خواجه پیری در مورد فعالیت‌های مرکز میکروفیلم «‌نور»، نحوه حفظ نسخ خطی، مرمت و فهرست‌نویسی نسخه‌های خطی مطالبی ارائه کرد.

جلسه روز هشتم دسامبر با حضور حمید هادوی و مهدی خواجه پیری، دنیس آلگوئیچ سپکین مدیر کتابخانه ملی روسیه و اولگا میخائیلونا از پژوهشگران کتابخانه ملی برگزار شد. در این نشست در خصوص همکاری میان بنیاد ابن سینا و مرکز میکروفیلم نور گفت‌و‌گو شد. در ادامه یوگنی لیاخوویتسکی، رئیس مرکز حفاظت از آثار کتابخانه‌ای در خصوص فعالیت‌های این مرکز توضیحاتی ارائه داد.

جلسه روز نهم دسامبر در دانشگاه دولتی سن پترزبورگ برگزار شد. در نهایت این نشست با همکاری بنیاد ابن سینا، مرکز میکروفیلم نور و کتابخانه دانشگاه دولتی سن پترزبورگ در خصوص چگونگی حفظ آثار نسخ خطی کتابخانه و نسخ خطی فارسی به پایان رسید.

 

انتهای پیام
captcha