انقلاب شناسنامه تک‌مذهبی ندارد
کد خبر: 4108949
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۶
مدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات:

انقلاب شناسنامه تک‌مذهبی ندارد

مدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی تأکید کرد: ما شیعه هستیم و افتخار دنیا و آخرت ما این است ولی انقلاب هیچگاه برای خود شناسنامه تک‌مذهبی فراهم نکرده و نگفته انقلاب شیعی و تمدن شیعی است.

محمدتقی سیفیانیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سیفانی، مدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی، اول دی ماه در نشست علمی «دیدگاه تمدنی انقلاب با تاکید بر تقریب مذاهب اسلامی»، گفت: اگر وحدت را از خود وحدت شروع کنیم گرفتار مشکل خواهیم شد لذا باید آن را در منظومه امامین انقلاب دنبال کنیم زیرا انقلاب اسلامی با به میدان آوردن توحید و مکتب اهل بیت(ع) افق جدیدی را در جهانی که اسلام هم بازیچه شده بود ایجاد کرد.

وی افزود: مجاهدت برای تحقق کلمة الله و مبارزه با طواغیت دو هدف اصلی در منظومه فکری امامین انقلاب در ذیل توحید و تداوم راه انبیاء است؛ توحید تحقق لا اله الا الله در همه ابعاد وجودی است نه اینکه صرفا دغدغه زبانی و کلامی باشد زیرا ما نمی‌توانیم لا اله الا الله بگوییم و در ذیل پرچم طاغوت زندگی کنیم. حاکمیت توحید فقط اثبات وجود خدا نیست بلکه نفی عملی شرک از وجود مقدس خداوند است و این لا اله الله که در گفتمان انقلاب اسلامی است ذاتاً نفی همه قدرت‌های شرک‌آلود را در پی دارد.

دعوا بر سر توحید است

این پژوهشگر و استاد حوزه اظهار کرد: دعوا اتفاقاً بر سر مسئله وحدت نیست بلکه بر سر مسئله توحید است و آغاز مسئله از وحدت به خطابردن مسیر انقلاب است؛ انقلاب در تلاش بود تا حقیقت اصیل قرآن و اسلام را به میان بیاورد و در این صورت ما به عینیت حقیقت توجه کردیم و نه صرفاً تحقق صوری وحدت.

وی افزود: مقام معظم رهبری در تبیین مکتب امام فرمودند که در انقلاب اسلامی، اسلام کتاب و سنت جایگزین اسلام خرافه و بدعت شد می‌توان همه ظواهر را داشت اما بازیچه دشمنان حقیقت اسلام قرار گرفت؛ اسلامی که در گفتمان انقلاب نفی شد ظاهراً اسلامی است ولی از روح اسلامی خالی است. در انقلاب اسلامی، اسلام جهاد و شهادت جایگزین اسلام قیود و عبودیت و بندگی شد. اسلام محرومین جایگزین اسلام بازیچه قدرتها و اسلام ناب محمدی(ص) جایگزین اسلام آمریکایی شد.

وی اضافه کرد: بنابراین در توحیدی که امام به عنوان اسلام ناب مطرح کردند، ظاهراً اسلامی ولی خالی از باطن اسلام است؛ امام با تعبیر اسلام آمریکایی دو شاخه برای آن تعریف کرد؛ اول اسلام سکولار و متحجر و هر دو شاخه هم به یک اندازه در گفتار و منش ایشان مورد حمله و هجوم است زیرا در حقیقت نتیجه این دو یکی و در تضاد با اسلام است.‌

مدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی افزود: امام در پیامی فرمودند ای کاش همه تجاوزات جهانخواران به اسلام همانند تجاوز شوروی به کشور افغانستان علنی و رودررو بود تا مسلمانان اقتدار غاصبین را در هم می‎‌شکستند ولی راه مقابله با اسلام آمریکایی پیچیده است و باید برای ملت‌ها روشن شود ولی متأسفانه هنوز برای بسیاری از ملت‌های مسلمان مرز بین اسلام آمریکایی و اسلام محرومان و مرفهین بی درد روشن نشده است و اگر این کار توسط حوزه‌های علمیه روشن شده بود، امروز وضع ما اینطور نبود.

قیام علیه تحجّر و اسلام آمریکایی

مدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی گفت: انقلاب اسلامی قیام مردم علیه تحجّر و اسلام آمریکایی بود و مسئله دیگر اینکه اگر حساسیت نسبت به اسلام آمریکایی نباشد، تاریخ نشان داده است که همیشه استعمارگران از سرگرمی مسلمانان به ظواهر دینی بیشترین بهره را می‌برند و بهترین ابزار برای دشمنان حقیقی دین است. امام در پیامی دیگر به مردم فرمودند به استواری اسلام ناب فکر کنید؛ اسلامی که شوروی و آمریکا را به خاک مذلت خواهد کشاند، اسلامی که پرچمداران آن پابرهنگان و مظلومان جهان هستند.

وی افزود: وحدت برای این نوع اسلام ناب است وگرنه هر اسلامی نیازمند وحدت نیست و نهایتاً به تعامل  و تعایش سلمی نیاز است؛ اسلامی که در آن آزادی و توحید و بندگی خدا مسئله است.

مدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: رهبری در سخنرانی‌های 10 سال گذشته به کرات با خطر تحریف خط امام هشدار داده و فرمودند اگر ملت از راه امام برگردند، سیلی خواهند خورد؛ اما این ملت دلبسته به راه امام شاید به صورت علنی از راه امام برنگردد ولی دشمنان به تحریف خط و مکتب امام می‌پردازند و کاریکاتوری از سیره و خط امام را نشان خواهند داد.

سیفانی افزود: در منظومه انقلاب اسلامی ضریب هر مسئله خیلی مهم است؛ رهبری فرمودند خطر تحریف مکتب امام وجود دارد و آن راهی که می‌تواند مانع تحریف شود، بازخوانی اصول است و اگر اصول را بازخوانی کنیم، متشابهات فکری ایشان به اصول ارجاع داده می‌شود و دیگر نمی‌توانند با متشابهات به جنگ اصول بروند. آقا خودشان در سخنرانی‌های مختلف به کرات در مورد اصول ایشان سخن گفتند. از منظر رهبری، خطوط مکتب امام شاکله‌ای از منظومه فکری ایشان را به ما نشان می‌‌دهد.

وی افزود: یکی از خطوط اصلی تفکر و خط امام از منظر رهبری، مسئله وحدت و توجه به توطئه‌های تفرقه‌افکنانه قومی و مذهبی است؛ امام از ابتدا بر روی وحدت تکیه کم‌نظیری داشتند و این یکی از خطوط است پس وحدت از اصول اساسی مکتب امام است که باید متشابهات به آن عرضه شود.

مدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: در نگاه امامین انقلاب دشمنی استکبار با شیعه به خاطر این نیست که شیعه یک مذهب است بلکه دشمنی با حاکمیت اسلام ناب است لذا در دنیا هر کجا تلاش برای حاکمیت اسلام وجود دارد، با آن مخالفت شده و دشمن می‌شوند. آمریکایی‌ها با اسلام و شیعه مخالفتی ندارند بلکه آنچه به منافع آنان لطمه زده، وجود حکومت اسلامی است.

مقدس‌نماها؛ ابزار بدنامی حکومت اسلامی

وی ادامه داد: دشمنان دین خدا یعنی قدرت‌های جهانی مصلحین را در شیعه و سنی بدنام می‌کنند تا جلوی اسلام حاکمیتی و در قدرت را بگیرند؛ مقدس‌نماها ابزار بسیار مهمی برای بدنام کردن مسلمانان هستند، از جمله این تلاش‌ها در دوره امام مجتبی(ع) و نوادگان ایشان صورت گرفت و دشمن به عنوان یک راهبرد به بدنام‌کردن نوادگان حسنی پرداخت تا جریان امامت را تضعیف کند. امروز در ایران هم تلاش می‌شود امام و رهبری را زیر سؤال ببرند تا جلوی تفکر شیعی را بگیرند.

انقلاب، شناسنامه تک‌مذهبی ندارد

وی افزود: ما شیعه هستیم و افتخار دنیا و آخرت ما این است ولی انقلاب هیچگاه برای خود شناسنامه تک‌مذهبی فراهم نکرده است و نگفته انقلاب شیعی و تمدن شیعی است که این امر، موضوع بسیار مهمی است. دشمنان برای ایزوله‌کردن و دفن پیام نجات‌بخش انقلاب به تفرقه رو می‌آوردند و تلاش می‌کنند تا بین مسلمانان جدایی بیفکنند؛ رهبری با سوز دل می‌گوید که برخی از خدایشان است عده‌ای بگویند انقلاب ما شیعی است و با اهل سنت کاری ندارد.

وی تأکید کرد: انقلاب ما اسلامی و بر اساس اسلام ناب و وحدت و برادری میان همه مسلمانان است و همه ملت این را گفته و امام هم فریاد کشیدند.  

انتهای پیام
captcha