لازمه بازگشت عزت اسلامی رجوع حداکثری به قرآن است + فیلم
کد خبر: 4115767
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶
حجت‌الاسلام محمدحسنی:

لازمه بازگشت عزت اسلامی رجوع حداکثری به قرآن است + فیلم

رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش در آیین اختتامیه مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم کارکنان پایور و وظیفه و دانشجویان دانشگاه‌های ارتش، گفت: لازمه بازگشت عزت اسلامی، بازگشت حداکثری به قرآن است. اگر قرآن را همانگونه که هست به زیبایی ارائه دهیم، قطعاً تعداد جذب‌شدگان زیاد می‌‌شود‌ و چه بسیاری از افرادی که در هنگام تلاوت‌‌ها، جان دادند و یا بی‌‌هوش شدند به دلیل اینکه به عمق قرآن دست پیدا کردند.

لازمه بازگشت عزت اسلامی رجوع حداکثری به قرآن است + فیلم

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین اختتامیه مرحله نهایی چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن کریم کارکنان پایور و وظیفه و بیست‌ویکمین دوره مسابقات دانشجویان دانشگاه‌های ارتش ج.ا.ا با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش، امیرسرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش، سرتیپ دوم پاسدار ایرجی، معاون فرهنگی و روابط عمومی عقیدتی ـ سیاسی دفتر فرماندهی معظم کل قوا و سایر فرماندهان و مسئولان لشکری و جمعی از قاریان و حائزان رتبه‌های برتر امروز، ۲۹ دی‌ماه در سالن شهید مطهری ستاد نزاجا برگزار شد.

این مراسم که با اجرای محمدهادی صلح‌جو، مجری شبکه قرآن و معارف سیما همراه بود با تلاوت سروان عرفان اکبری، حائز رتبه نخست این دوره از مسابقات آغاز و سپس سرود جمهوری اسلامی ایران و صلوات خاصه حضرت علی بن موسی الرضا(ع) پخش شد و در ادامه امیرسرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نزاجا به سخنرانی پرداخت.

صراط مستقیم همان ولایت‌‌فقیه است

وی با اشاره به آیه «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ» افزود: صراط مستقیم، قرآن است. صراط مستقیم در هر زمان و در هر عهدی، نماد عینی داشته و دارد. زمان رسول اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع)، وجودشان نماد عینی و مجسّم صراط مستقیم بودند و مردم به کردار و منش آنها نگاه می‌‌کردند و پشت سر آنها حرکت می‌‌کردند تا امروز امثال ما حضور داشته باشیم که پیرو سیره رسول اکرم(ص) و اهل‌‌بیت(ع) باشیم.


بیشتر بخوانید؛

گزارش تصویری آیین اختتامیه مسابقات قرآن آجا


حیدری با تأکید بر اینکه امروز صراط مستقیم همان ولایت‌‌فقیه است، اظهار کرد: در عصر حاصر ولایت‌‌فقیه، نماد عینی «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ» هستند و به عبارت دیگر یعنی، خدایا من را پشت رهبر و ولی‌‌فقیهم قرار بده.

فرمانده نزاجا با اشاره به اینکه شما عزیزان کارکنان، سربازان وظیفه و دانشجویان که در این مسابقات شرکت کردید و موفق شدید، هم باعث سرافرازی ارتش هستید و هم نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران.

وی در ادامه به ذکر و شکر نعمت‌‌های خداوند پرداخت و گفت: از باب اینکه شکر نعمت موجب افزایش آن می‌‌شود، می‌‌خواهم شکر چند نعمت را در قالب تبریک بیان کنم. یک تبریک به سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش به خاطر اهتمام به طرح‌‌های «مصباح» است.‌

امیرسرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نزاجا

فرمانده نزاجا اضافه کرد: با توجه به اینکه 61 درصد ارتش را نیروی زمینی تشکیل داده است، من به عنوان یکی از جمع این نیرو گواهی می‌‌دهم اجرای این طرح در بصیرت‌افزایی، ارتقای سطح توان و معنویت کارکنان و خانواده‌‌ها، احترام به خانواده، کاهش تخلفات اخلاقی و انضباطی اثرعینی و ملموس داشته و دارد که مبتکر این طرح حجت‌‌الاسلام محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش بوده است.

امیر حیدری ادامه داد: به شما عزیزان تبریک می‌‌گویم که در فهم قرآن موفق شدید و از دست‌‌اندرکاران میزبانی این دوره که سهمی در اجرای هرچه بهتر این کار خیر داشتند، تشکر می‌‌کنم و برای این چنین اجرای همراه با برنامه‌‌ریزی تبریک می‌‌گویم.

وی با تأکید بر اینکه به نظام جمهوری اسلامی که داری چنین ارتش افتخارآفرین قرآنی است، تبریک می‌‌گویم، اضافه کرد: چنانکه حداکثر حافظان و قاریان قرآن نسبت به جمعیت در این جامعه است و همواره سعی کرده‌‌اند تا آموزه‌‌های قرآنی را در زندگی فردی و اجتماعی خود جاری و ساری کنند.

حیدری در ادامه یادی نیز از بنیانگذار کبیر انقلاب، امام خمینی(ره) کرد و گفت: ارتش، متولد امام سفرکرده است و در ادامه در بستر ولایت‌‌فقیه ادامه حیات داد که به گفته ستاد نیروهای کل مسلح، ارتش جمهوری اسلامی ایران، همواره در صحنه‌‌های متعدد انقلاب، ضریبی اثرگذار داشته و دارد که خدا را شاکریم.

سپس کلیپی از روند برپایی این دوره از مسابقات ارائه شد. در ادامه سرهنگ مهدی میدانی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش به ارائه گزارش پرداخت و گفت: امسال میزبانی سه مرحله کارکنان پایور و وظیفه و دانشجویان دانشگاه‌‌های آجا با نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده است که از مرحله یگانی و منطقه‌‌ای و سراسری نیروها، مجموعاً ۳۶۷ نفر (شامل ۱۷۵ نفر از کارکنان پایور، ۹۹ نفر از کارکنان وظیفه و ۹۳ نفر از دانشجویان) به مرحله نهایی رقابت‌‌ها راه پیدا کردند.

رهنگ مهدی میدانی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش

درخشش نزاجا با 3 درفش قرآنی

وی با اشاره به نوآوری این دوره از مسابقات با افزوده شدن رشته حفظ یک جزء ادامه داد: این رقابت‌‌ها در رشته‌‌های قرائت تحقیق و ترتیل، اذان و حفظ ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و حفظ کل قرآن به صورت شفاهی و تفسیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی(به صورت کتبی و پاسخگویی به سؤالات چهارگزینه‌ای در دو سطح) برگزار شد.

میدانی با اشاره به اینکه منتخبان مرحله نهایی این دوره از مسابقات مجموعاً ۱۰۶ نفر بودند، اظهار کرد: این تعداد شامل ۳۹ نفر از کارکنان پایور، ۳۶ نفر از کارکنان وظیفه و ۳۱ نفر از دانشجویان دانشگاه‌‌های ارتش بودند.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز ارتش به کسب رتبه‌‌های برتر درفش‌های قرآنی ادارات پنجگانه آجا اشاره کرد و گفت: درفش قرآنی در مقطع کارکنان پایور به نیروی زمینی ارتش با کسب 910 امتیاز با کسب مقام اول تعلق گرفت و به مانند سال گذشته این درفش در خانه نزاجا باقی ماند. و سپس نیروی هوایی ارتش با کسب ۸۲۵ امتیاز در رتبه دوم، پدافند هوایی با کسب ۵۳۰ امتیاز حائز رتبه سوم، نیروی دریایی با کسب ۴۳۰ امتیاز در مقام چهارم و ستاد آجا با کسب ۲۵۰ امتیاز حائز رتبه پنجم در مقطع کارکنان پایور شدند.

میدانی ادامه داد: اما در مقطع دانشجویان درفش قرآنی به دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری با کسب 570 امتیاز در مقام نخست رسید. درفش قرآنی سال گذشته به دانشگاه علوم پزشکی تعلق گرفت و امسال به دانشگاه شهید ستاری نقل مکان خواهد کرد و سپس دانشگاه افسری امام علی(ع) نزاجا با امتیاز ۵۳۰ در رتبه دوم، دانشگاه علوم پزشکی ارتش در جایگاه سوم، دانشگاه علوم و فنون نظامی فارابی با امتیاز ۳۲۵ در مقام چهارم، دانشگاه پدافند خاتم الانبیا(ع) در جایگاه پنجم و دانشگاه افسری امام خمینی(ره) نوشهر نیز حائز مقام ششم شد.

وی افزود: همچنین درفش کارکنان وظیفه نیز به نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با کسب امتیاز ۹۳۰ رسید(این درفش در مسابقات قرآن سال گذشته در خانه پدافند هوایی ارتش بود و امسال در کنار درفش قرآنی مقطع خانواده‌‌ها و کارکنان پایور در نزاجا خواهد بود) و در این مقطع سپس نیروی پدافند هوایی با کسب ۸۰۵ امتیاز در جایگاه دوم، نیروی هوایی ارتش با امتیاز ۴۴۰ در مقام سوم، نیروی دریایی با کسب ۳۹۰ امتیاز در جایگاه چهارم و ستاد ارتش نیز مقام پنجم را از آن خود کرد.

میدانی به تدابیر سازمان عقیدتی ـ سیاسی در زمینه بررسی کمی و کیفی مسابقات در مقاطع مختلف اشاره کرد و گفت: کلیات مسابقات از لحاظ کمی شاهد افزایش شرکت‌‌کنندگان بودیم به طوری که از بین چندین هزار نفر در مرحله یگانی و ادارات و منطقه‌‌ای و سراسری نهایتاً، ۳۶۷ نفر به مرحله نهایی مسابقات راه پیدا کردند.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز ارتش ادامه داد: همچنین از لحاظ کیفی نیز بررسی‌‌ها نشان داده است که در این دوره از مسابقات نیروی دریایی ارتش شاهد رشد ۷۰ درصدی فعالیت‌‌های قرآنی بوده است، به طوری که پس از راه‌‌اندازی مدرسه حفظ قرآن در منطقه یکم امامت، شاهد حضور چهار نفر از خروجی‌‌های این مدرسه در مسابقات فوق بودیم که در سطح نیروهای ارتش نیز حائز رتبه شدند.

وی افزود: همچنین در این دوره از مسابقات شاهد رشد 34 درصدی نیروهای هوایی ارتش نیز بودیم. همچنین و در مجموع می‌‌توانم بگویم که در مسابقات با رشد 71 درصدی روبرو بودیم.

حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش

سخنران پایانی این مراسم حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش بود. وی ضمن تشکر از میزبانی شایسته نیروی زمینی از این دوره از مسابقات گفت: طی نظرسنجی از فرایند برگزاری مسابقات با رضایت ۱۰۰ درصدی از برنامه‌ریزی، حمایت‌ها و پشتیبانی روبرو شدیم و از تمامی فرماندهان نیروها که با تمام توان پای کار آمدن و برای خدمت به کلام الهی همقدم شدند، قدردانی می‌کنم.

وی ادامه داد: این ارتش همیشه پیروز و شکست‌ناپذیر است، چون ارتش نظام جمهوری اسلامی ایران، ارتشی حامل قرآن، عامل به قرآن، حافظ، محافظ و خادم به قرآن است. همه انتظارات از ارتش مسلمان در ارتش نظام جمهوری اسلامی ایران، متجلی شده است. قطعاً هنگامی ارتشی به این اندازه با قرآن پیوند خورده است، یعنی با خدا پیوند خورده که شکست در قاموس آن راه ندارد.

محمدحسنی ضمن تشکر از نعمت نفس کشیدن در فضای قرآنی ارتش اظهار کرد: فضای ارتش، فضای نورانی قرآن است و ما خودمان و خانواد‌ه‌ها در چنین فضای آسمانی قرآنی تنفس می‌کنیم. تبریک به همه افرادی که پا در عرصه فعالیت قرآنی گذاشتند‌.

رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش با تأکید بر اینکه شرکت در مسابقات قرآنی تنها مسابقه‌ای است که بازنده در آن وجود ندارد، تصریح کرد: در دیگر مسابقات چون ورزشی، علمی و سایر برنامه‌های فرهنگی شاهد بُرد و باخت متسابقان هستیم، اما در مسابقات قرآن این امر صادق نیست. اعطای این درفش‌‌ها و لوح‌‌ها، به منتخبان مسابقات ظاهری و دنیایی است و چه بسا فردی در این مسابقات منتخب نشده باشد، اما از جایگاه بالاتری نزد باریتعالی برخوردار باشد.

وی با تأکید بر اینکه گوشه‌‌ای از آثار قرآنی که در چهره فرد نمایان می‌‌شود، همان نورانیتی است که از قرآن و آموزه‌های آن گرفته است، ادامه داد: فردی که با قرآن مؤانست دارد، سراسر زندگی فردی و اجتماعی‌‌اش غرق در نور خواهد بود. اگر بتوانیم تمام کارکنان ارتش را تحت چتر و خیمه قرآنی قرار دهیم، توان رزمی آنها حتی بدون برخورداری از تجهیزات ظاهری نظامی به ۱۰۰ خواهد رسد.

محمدحسنی با اشاره به بخشی از آیه 249 سوره مبارکه بقره «... کثیرة باذن اللَّه...» اضافه کرد: در این آیه خداوند نوید داده است که هنگامی که متکی بر ایمان و غیرت دینی باشید چه بسا قلیلی بر گروه کثیری پیروز شوند.

ضرورت عبور از ظاهر قرآن برای رسیدن به عمق

وی به آیه 79 سوره مبارکه واقعه «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» اشاره کرد و گفت: فردی که ظاهرش ناپاک است، نمی‌‌تواند دست بر روی کلمات ظاهری قرآن بگذارد و برای رسیدن به ظاهر قرآن حتی پاکی ظاهری لازم است، چنانکه برای رسیدن به باطن قرآن، پاکی باطن لازم است تا به کتاب مکنون دست پیدا کنیم. فردی تا در دلش رذایلی چون کینه، حسد و دروغ و ... باشد، قطعاً هیچگاه نمی‌‌تواند به باطن قرآن دست پیدا کند چون «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ». بنابر این اگر بخوایم به درون و ژرفای قرآن دست پیدا کنیم، باید طهارتی داشته باشیم چون طهارت ظاهری.

رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش با اشاره به اینکه تمامی آیات قرآن را می‌‌توان در چهارمحور دسته‌‌بندی کرد، افزود: 1- اوامر الهی (انجام اموری به ما امر می‌‌شود) چون سَأَلُوا و جاهَدُوا و ... در آیات قرآن، 2- نواهی الهی(مواردی که خدا ما را از آن نهی می‌‌کند) مثل لاَ تُسْرِفُواْ و ...، 3- تعدادی دیگر از آیات نه امر است و نه نهی، بلکه خبر و رخداد هستند که دو دسته می‌‌شود، یکی شامل رخدادهای زمان گذشته (عبرت‌آموزی) و دیگری درس‌آموزی، 4- گزاره‌‌ها هستند که شامل علمی، اجتماعی، سیاسی و ... هستند.

وی ادامه داد: اگر می‌‌خواهیم به زبان قرآن دست پیدا کردیم و تلاوت‌‌های تأثیرگذار داشته باشیم باید عمیقاً به این دستاوردها دست پیدا کنیم و پیام آیات را دریافت کنیم و از مقدمات و ظاهر قرآن عبور کنیم تا بتوانیم آورده داشته باشیم.

محمدحسنی به کلمه «سبقت» اشاره کرد و گفت: این از اوامر قرآن است «فَاسْتَبِقُواْ الْخَیْرَاتِ» یعنی در کارهای خیر مسابقه بگذارید. این درفش‌‌های قرآنی، نماد کار خیر است. اساس کار خیر و خاستگاهش، قرآن است. به طوری که اگر بتوانیم مسابقات را به درستی پیش ببریم، قطعا خیراتی را برای جامعه هدف خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: لازمه بازگشت عزت اسلامی، بازگشت حداکثری به قرآن است. اگر قرآن را همانگونه که هست به زیبایی ارائه دهیم، قطعاً تعداد جذب‌شدگان زیاد می‌‌شود‌. چنانکه چه بسیاری از افرادی که در هنگام تلاوت‌‌ها، جان دادند و یا بی‌‌هوش شدند به دلیل اینکه به عمق قرآن دست پیدا کردند. امیدواریم تسابق در کار خیر و تسری راه‌‌اندازی مدارس قرآن چون منطقه یکم امامت نیروی دریایی و تسری آن در ارتش، شاهد تربیت و پرورش بیش از پیش قرآنیان باشیم.

حسن ختام این برنامه تجلیل از احمد بابایی، شاعر سرشناس کشورمان و فرزند مرحوم بابایی از بنیانگذاران مسابقات قرآن ارتش و از کارکنان دارالقرآن نزاجا (برگزاری نخستین دوره مسابقات با 30 منتخب)، سروان بازنشسته ابوالفضل قدیانی، حافظ و قاری ارتش و نیروهای مسلح، اهدای درفش‌‌های قرآنی در مقطع کارکنان پایور و وظیفه به نیروی زمینی ارتش و در مقطع دانشجویان به دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری بود.

اختتامیه مسابقات آجا

سپس از دست‌‌اندرکاران این دوره با اهدای لوح و هدیه نقدی قدردانی شد و در ادامه حائزین رتبه‌‌های اول تا سوم رشته‌‌ها تجلیل شدند.

یادآور می‌‌شود، در مجموع رقابت‌‌های تیمی به ترتیب نزاجا، نهاجا، نپاجا، ستاد آجا و نداجا توانستند، رتبه‌‌های اول تا پنجم را کسب کردند.

سمیرا انصاری

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha