جذب نسل جوان لازمه حوزه انقلابی است
کد خبر: 4120530
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۸
آیت‌الله حسینی بوشهری:

جذب نسل جوان لازمه حوزه انقلابی است

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه برخورداری از روحیه جذب نسل جوان جزء لوازم یک روحانی انقلابی است، گفت: خدمت بایسته به انقلاب این است که نسل جوان را کنار سفره انقلاب جا دهیم.

سیدهاشم حسینی بوشهریبه گزارش ایکنا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه، 18 بهمن‌ماه در مراسم افتتاحیه سلسله نشست‌های حوزه انقلاب که در مدرسه علمیه معصومیه(س) در قم برگزار شد، گفت: رهبر انقلاب در سخنرانی خود در روز 24 اسفند 1394 و در دیدار با مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه به تبیین حوزه انقلابی پرداختند.

وی با بیان اینکه حوزه‌های ما ریشه در اصل رسالت و نبوت پیامبر(ص) دارند، اظهار کرد: بر همین اساس، از اولین حلقه‌هایی که می‌توان به عنوان شروع کار حوزه از آن نام برد، همان حلقه‌های محدودی است که در دوره رسول‌الله(ص) تشکیل می‌شد و تعدادی از اصحاب ایشان در ابعاد مختلف یعنی احکام و تفسیر و قرآن و ... معارف را از ایشان فرا می‌گرفتند و این فراگیری کم‌کم توسعه یافت تا به عصر دیگر ائمه(ع) رسید که اوج آن مربوط به عصر صادقین(ع) است.

وی با بیان اینکه البته در دوره همه ائمه(ع) با وجود شرایط سخت و دشوار، این منش حوزه‌داری و تربیت شاگرد و کرسی درس وجود داشته است، افزود: در دوره غیبت اعم از غیبت صغری و کبری هم این حرکت ارزشمند و ارجمند همچنان با فراز و فرود ادامه دارد؛ البته دشمنان کمین‌کرده همیشه بوده و امروز هم هستند؛ کتابخانه بزرگانی چون شیخ طوسی را به آتش کشیدند تا این مسیر متوقف شود ولی او از بغداد به نجف رفت و حوزه آنجا را تأسیس کرد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه بیان کرد: غیر از ائمه(ع) که همه هستی خود را فدای دین کرده‌اند، وقتی کارکرد حوزه را ارزیابی کنیم، می‌بینیم علما متناسب با شرایط زمان به انجام یکسری کارها پرداخته‌اند؛ از جمله اینکه می‌توانیم از دل آیات و روایات، افق روشن آینده را تا ظهور حضرت مهدی (عج) استخراج کنیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری گفت: وقتی سخن از حوزه انقلابی داریم، یعنی اینکه حوزه باید به انقلاب محتوا دهد، در برابر کج‌روی‌هایی که توسط دشمن و عوامل نفوذی دشمن بر سر راه قرار می‌گیرد، بایستد و نگذارد انقلاب در مسیر خواست دشمن حرکت کند. وقتی سخن از حوزه انقلابی است، مراد این نیست که تاکنون انقلابی نبوده و از الان باید انقلابی شود زیرا انقلاب، متولد‌شده حوزه است. امام و رهبری از دل این حوزه برخاسته‌اند، عالمان و شخصیت‌های برجسته ایدئولوگ انقلاب از دل این حوزه برخاسته‌اند.

وی ادامه داد: بنابراین نسبت معناداری بین حوزه و انقلاب وجود دارد و اگر رهبری سخن از انقلابی‌بودن حوزه می‌کنند یعنی نوعی نگرانی دارند و آن این است که معمولاً انقلابات بعد از مدتی دچار تغییر رویکرد می‌شوند و ایشان معتقد است که خاستگاه انقلاب باید استوار بماند. در برابر طراحی و فتنه‌گری‌های دشمن بایستد و رسالت مهم‌تر حوزه هم این است که باید برای ماندگاری انقلاب و رساندن پیام آن به سراسر عالم به عنوان بستر ظهور منجی موعود از نظر محتوا انقلابی بماند.

روحانیت نباید از مسائل سیاسی ـ اجتماعی کنار بکشد

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: اینطور نباشد که روحانیت با همه سختی‌ها انقلابی را با این عظمت و با مشارکت همه مردم ایجاد کند و بعد خود را کنار بکشد و مشغول درس و بحث و مسائل درون‌حوزوی مانند قبل از انقلاب شود. البته قبل از انقلاب هم روحانیت ساکت نبوده است؛ فتوای پرآوازه میرزای شیرازی بزرگ، خود یک انقلاب در آن دوره است که بساط استعمار انگلیس را در هم پیچید و کاخ ناصرالدین شاه را دگرگون کرد و در طول تاریخ هم وقتی عالمی در شهر و روستا فرصتی می‌یافت از آن برای اجرای احکام و حدود الهی بهره می‌برد. 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه حوزه تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله زیادی دارد، اضافه کرد: آثاری در حوزه نشر یافته و افرادی تربیت شده‌اند که قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست ولی میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است. در  نگاه امام و رهبری، حوزه انقلابی، حوزه‌ای است که معتقد به فقه سنتی و فقه جواهری باشد یعنی روحانیت و حوزویان باید بن‌مایه علمی و اخلاقی را دارا باشند تا بتوانند از نظام پشتیبانی کنند.

انقلابی‌بودن فقط شعار دادن نیست

وی با بیان اینکه اینطور نیست که فقط شعار انقلابی‌بودن بدهیم ولی خود را در تولید نظریه برای ساختارسازی و نظام‌سازی عقب بکشیم، افزود: کسی می‌تواند دیده‌بان و مرزبان انقلاب باشد که به اخلاق و تهذیب و رشد علمی برسد و اگر حوزه از مسائل علمی تهی باشد، نمی‌توانیم با توطئه‌های دشمنان هماوردی کند؛ یعنی اگر امروز کسی شبهه مطرح کرد، فردا پاسخ او داده شود. انقلابی‌بودن فقط در جبهه و جهاد معنا ندارد یا انقلابی‌بودن به این نیست که در شرایط بحرانی جامعه وارد عرصه شویم که البته هر دو هم باید وجود داشته باشد و وجود دارد ولی باید به همه نیازها پاسخگو باشیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری اظهار کرد: حوزه انقلابی باید به مبانی فکری انقلاب آشنا باشد؛ یکی از این مبانی، ولایت فقیه است و اگر کسی این رابطه انقلاب با مبانی دینی را نداند و یا بداند ولی در عرصه عمل حضور به موقع نداشته باشد، نمی‌تواند عنصر یک حوزه انقلابی باشد. اهل اقدام و عمل بودن و حضور به موقع در صحنه‌های مختلف جزء لوازم یک روحانی انقلابی است.

وی با بیان اینکه امروز پیچیدگی‌های زیادی وجود دارد و یک عنصر انقلابی باید بتواند برای این شرایط نسخه بپیچد، با اشاره به برخی شاخصه‌های انقلابی‌بودن، گفت: پایبندی به ارزش‌ها و مبانی ارزش‌های اسلامی و انقلابی، هدف‌گیری آرمان‌های انقلاب و تلاش برای تحقق آن، پایبندی به استقلال کشور، حساسیت در مقابل دشمن و نقشه‌های او و عدم تبعیت از دشمن، تقوا و دینداری و تهذیب که همه اقشار مختلف جامعه را شامل می‌شود از جمله این شاخصه‌ها است.

جذب نسل جوان لازمه حوزه انقلابی است

وی تأکید کرد: آنچه با حوزه انقلابی مرتبط می‌شود، پرورش عالمانی است که از فضل علمی و اخلاقی برخوردار بوده و بصیر و آگاه و زمان‌شناس باشند؛ واقعا اهل فکر، تحقیق و مطالعه و مسئولیت‌پذیر باشند. برخورداری از روحیه جذب نسل جوان جزء لوازم یک روحانی انقلابی است. خدمت بایسته به انقلاب، این است که نسل جوان را کنار سفره انقلاب جا دهیم.

وی تأکید کرد: این غفلتی که حس می‌شود برای این است که همت ما صرف مسائل دیگر شده است. فطرت جوانان پاک است و وقتی مفاهیم اسلامی را با زبان خوش و بیان روشن منتقل نکنیم، دیگران از این فرصت استفاده کرده و جنگ شناختی و ترکیبی راه می‌اندازند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه اظهار کرد: استاد دانشگاهی بعد از حوادث اخیر به بنده گفت نه ما دانشجو را و نه دانشجو ما را می‌شناخت و هر کدام در افق خودشان سیر می‌کنند؛ بنابراین روحانیت و حوزه انقلابی باید مرزهای اعتقادی و فکری را دیده‌بانی کند و در این مسیر آینده‌نگری و آینده‌پژوهی داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر ما درست خواسته‌های جامعه را تشخیص ندهیم، نمی‌توانیم خوراک لازم را به آنان بدهیم، اضافه کرد: شکیبایی و صبر در برابر مشکلات و ناملایمات هم جزء لوازم دیگر حوزه انقلابی است؛ اگر خود ما در سختی‌ها، اهل صبر و مقاومت نباشیم و متزلزل شویم، آیا امیدی هست تا آینده روشنی برای مرم تصور و ترسیم کنیم؟

طلبه انقلابی تک‌روی ندارد

وی با بیان اینکه حوزه انقلابی یک‌جانبه‌گر نیست، گفت: برخی تک‌روی می‌کنند در حالی که حوزه انقلابی همه مسائل را در نظر گرفته و متناسب با هر کدام برنامه دارد. رهبری تعبیرات جالبی دارند و فرموده‌اند حوزه انقلابی باید روحیه نشاط اجتهادی داشته باشد؛ امروز نیازمند نگاه جدید به مسائل با تکیه بر سنت و میراث حوزه، انبیاء و اولیای الهی هستیم. ایشان فرمودند حوزه انقلابی باید شجاعت نظریه‌پردازی داشته باشد، یعنی نظریات، شاذ و ضعیف نباشد، هرچند ممکن است نظریه‌ای بیان شود که تاکنون به گوش نخورده باشد.

آیت‌الله حسینی بوشهری اضافه کرد: تلاش در جهت اعاده هویت جهان اسلام هم در فرمایشات رهبری درباره روحانی انقلابی و حوزه انقلابی وجود دارد، یعنی رسالت حوزه منحصر به کشور نیست و باید برای جهان اسلام، برنامه داشته باشد. همچنین فضای عمومی حوزه باید درگیر تولید نظریه شود.

پاسخگویی به شبهات؛ واجب‌تر از نان شب

وی با تأکید بر اینکه امروز پاسخگویی به شبهات از نان شب واجب‌تر است، گفت: بنابراین انقلابی بودن به شعارهای ظاهری و صرف جهت‌گیری‌های آرمانی نیست بلکه باید واقع‌بینانه هم باشد و به تعبیر رهبری، باید آرمانگرا باشیم تا بویی از واقعیت هم ببریم و در این مسیر باید به چاره‌جویی برای موانع و مشکلات نیز بیندیشیم.

انتهای پیام
captcha