نرم‌افزار «کتابخانه جامع احادیث شیعه و اهل سنت2» رونمایی می‌شود
کد خبر: 4123334
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
با حضور آیت‌الله اعرافی؛

نرم‌افزار «کتابخانه جامع احادیث شیعه و اهل سنت2» رونمایی می‌شود

مدیر گروه علمی حدیث و رجال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، در نشست خبری رونمایی از نرم‌افزار «کتابخانه جامع احادیث شیعه و اهل سنت2»، گفت: مراسم رونمایی از این نرم‌افزار روز پنجشنبه، چهارم اسفند برگزار خواهد شد.

نرم‌افزار «کتابخانه جامع احادیث شیعه و اهل سنت2» رونمایی می‌شودبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حجت باشتنی، مدیر گروه علمی حدیث و رجال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، اول اسفندماه در نشست خبری رونمایی از نرم‌افزار «کتابخانه جامع احادیث شیعه و اهل سنت2»، گفت: در نسخه اول نرم‌افزار کتابخانه فریقین (جامع احادیث شیعه و اهل سنت 1) که در سال 1395 رونمایی شد 20 عنوان کتاب در 137 جلد وجود دارد و این 20 کتاب اهم مصادر حدیثی فریقین  از جمله شامل کتب اربعه شیعه و منابع اهل سنت است. 10منابع شیعه و 10 تا هم از منابع اهل سنت بوده است.

وی افزود: هدف از تولید این نرم‌افزار این بوده است که برخی پژوهشگران حوزه حدیث دنبال مطالعات تطبیقی بین شیعه و سنی هستند و این نرم‌افزار کار آنها را بسیار تسهیل می‌کند لذا وقتی نسخه اول تولید و عرضه شد با استقبال خوبی روبرو شد و به همین دلیل نسخه دوم آن در دستور کار قرار گرفت.

باشتنی بیان کرد: نرم‌افزار نسخه دوم یکسری ویژگی‌های دارد که در نسخه اول نبوده است؛ از جمله اینکه نسخه دوم در محتوا و ساختار ارتقا یافته است. وجود کارپوشه کتابخانه و کارپوشه حدیث‌پژوهی دو ویژگی است که به این نسخه افزوده شده است. در این نسخه شاهد افزایش چشمگیر منابع هستیم یعنی اگر در نسخه اول 20 عنوان کتاب داشتیم در این نسخه 330 عنوان کتاب و مقاله در بیش از 904 جلد از منابع شیعه و اهل سنت داریم. 

مدیر گروه علمی حدیث و رجال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی افزود: این 330 عنوان تا قرن پنجم احصا شده و بعد از آن گردآوری نشده است. همچنین ویژگی دیگر این نسخه، دسته‌بندی منابع است و منابع براساس نوع و موضوع نگارش دسته‌بندی شده است یعنی منابع حدیثی، منابع تفسیری، ادعیه و زیارات، فضایل، کلام، تاریخف تراجم، علوم قرآن و علوم حدیث از انواع این دسته‌بندی‌ها محسوب می‌شود.  

برخی ویژگی‌های نسخه دوم

وی با اشاره به کارپوشه حدیث‌پژوهی در این نسخه، افزود: از ویژگی این کارپوشه، ارائه همه روایات موجود در منابع کتابخانه در بستری واحد است یعنی قریب به 672 هزار حدیث را در این کارپوشه لیست کرده‌ایم. در این کارپوشه برخی امکانات وجود دارد از جمله اینکه کاربر می‌تواند تمامی روایات موجود در کتابخانه را با قابلیت‌های مختلف ببیند.

باشتنی اظهار کرد: نمایش و پنهان‌سازی اسناد، تفکیک احادیث بر اساس یک گوینده خاص که محوریت با پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است همچنین قابلیت محدودسازی احادیث به احادیثی که درباره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بیان شده است (که عمدتا فضایل است) از جمله قابلیت‌های این کارپوشه است و ما می‌توانیم براساس قرن و مذهب و مکتب خاص، منابع را محدود کرده و روایات را مشاهده کنیم.

وی افزود: ویژگی اصلی دیگر این کارپوشه احادیث مشابه است. کاربر می‌تواند با انتخاب گزینه احادیث مشابه میان دو مجموعه مستقل حدیثی به انتخاب خود به بررسی تطبیقی احادیث مشابه دسترسی پیدا کند. مثلا می‌خواهیم ببینیم مشابه فلان حدیث مدنظر ما در شیعه و سنی چیست؟ این کارپوشه اگر مشابهی را بیابد برای ما لیست خواهد کرد. 

مدیر گروه علمی حدیث و رجال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی اضافه کرد: نسخه جدید در قالب کتابخانه استاندارد و جدید عرضه خواهد شد که ویژگی‌های خاص خود را دارد و از ویژگی‌های این قالب سه زبانه بودن رابط کاربری به فارسی، انگلیسی و عربی است. 

باشتنی با بیان اینکه مراسم رونمایی از این نرم‌افزار روز پنجشنبه، چهارم اسفند ماه برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در این مراسم که از ساعت 16:30 در مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور در قم برگزار می‌شود، آیت‌الله علیرضا اعرافی به سخنرانی خواهد پرداخت همچنین گزارش مبسوطی از این نرم‌افزار ارائه می‌شود.  

انتهای پیام
captcha