اهدای نسخه خطی کمیاب به مجمع قرآن شارجه از سوی رئیس‌جمهور اسبق مکزیک
کد خبر: 4140366
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴

اهدای نسخه خطی کمیاب به مجمع قرآن شارجه از سوی رئیس‌جمهور اسبق مکزیک

فلیپه کالدرون رئیس جمهور اسبق مکزیک یک نسخه خطی کمیات از شرح الفیه ابن مالک را به مجمع قرآن کریم شارجه اهدا کرد.

 به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری امارات(وام)، فلیپه کالدرون، رئیس جمهور پیشین مکزیک برای قدردانی از استقبال گرمی که در جریان بازدید اخیرش از مجمع قرآن کریم شارجه داشت، یک نسخه خطی نادر متعلق به سال 1760 میلادی را به این مجمع تقدیم کرد.

وی در پیامی مکتوب تأکید کرد که این کار را به پاس قدردانی از بازدیدش از این مجموعه انجام داده و مشاهده آثار و گنجینه‌های باستانی فرهنگی و تاریخی آن وی را عمیقاً متاثر کرده است.

شیرزاد عبدالرحمن طاهر، دبیر کل مجمع قرآن کریم شارجه هم این هدیه را از جمله هدایای ارزشمندی خواند که به دلیل نقش این مجمع در گسترش ارزش‌های علمی، فرهنگی و اخلاقی دین اسلام و تقویت اعتدال و میانه‌روی به آن اعطا می‌شود.

او گفت: نسخه خطی اهدا شده از سوی کالدرون در شرح کتاب الفیه ابن مالک است. کتابی که به صورت شعر و اثر محمد بن عبدالله بن مالک الطائی الجیانی است که سال 600 هجری قمری در جیان اندلس زاده شد و یکی از مهم‌ترین کتب در علم صرف و نحو است که این دو علم را به صورت شعر و در حدود یک هزار بیت آموزش می‌دهد و این کتاب از همه کتب دیگر ادبیات عرب، بیشتر در معرض شرح شارحان قرار گرفته است و ادبای زیادی از جمله سیوطی و اشمونی و مکودی و ابن ناظم و ابن طولون و... در صدد شرح آن بر آمدند.

اهدای نسخه خطی کمیاب به مجمع قرآن شارجه از سوی رئیس جمهور اسبق مکزیک/آماده
دبیر کل مجمع قرآن کریم شارجه تاکید کرد که این نسخه خطی باستان‌شناسی اهدا شده از سوی رئیس جمهور اسبق مکزیک که قدمت آن به سال 1760 میلادی باز می‌گردد، یکی از تفاسیر مهم الفیه ابن مالک است و  عنوان کتاب «شرح الأشموني على ألفية ابن مالك» (شرح الاشمونی بر الفیه ابن مالک) نام دارد.

مولف این کتاب علی بن محمد بن عیسی ابوالحسن نور الدین الاشمونی الشافعی القاهری و متوفای سال 900 هجری قمری است که شرح او بر الفیه در چهار جلد آمده است و جلد دوم این شرح به مجمع هدیه شده است.

طاهر گفت که منبع این نسخه خطی کشور مراکش است و در وضعیت فنی عالی و عاری از آسیب و فرسایش بوده و با خط زیبای مراکشی نوشته شده است. این نسخه خطی نشان دهنده گنجینه زبانی و شناختی کمیاب است.

وی افزود: مجمع قرآن کریم در شارجه حاوی نسخ خطی کمیاب در هشت موزه خود است که قدمت آنها به صدها سال پیش می‌رسد.

انتهای پیام
captcha