قرآن «یاقوت مستعصمی» در مجمع قرآن شارجه جای گرفت + فیلم و عکس
کد خبر: 4147725
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۹

قرآن «یاقوت مستعصمی» در مجمع قرآن شارجه جای گرفت + فیلم و عکس

مجمع قرآن کریم شارجه نسخه‌ای نادر و منحصر به فرد از قرآن خطی دوره عباسی موسوم به قرآن «یاقوت مستعصمی» را به آثار خود اضافه کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از الخلیج، این قرآن تاریخی گنجینه‌ای ارزشمند است که به بازدیدکنندگان و پژوهشگران آکادمیک این امکان را خواهد داد که از تاریخ کتابت قرآن و مراحل تغییر و تحول آن مطلع شوند.

شیرزاد عبدالرحمن طاهر، دبیرکل مجمع قرآن شارجه در این باره گفت: کاتب این قرآن «یاقوت مستعصمی» ملقب به «قبلة الکتاب: قبله کاتبان» و متوفی سال 696 هجری بوده است، او خوشنویس، کاتب و ادیب اهل بغداد و رومی الاصل بود که در دوره مستعصم بالله، آخرین خلیفه عباسی زندگی می‌کرد.

وی افزود: یاقوت مستعصمی، نقطه عطفی در تاریخ خط عربی پس از «ابن مقله» و «ابن بواب» بود و تعداد زیادی قرآن کتابت کرد که یکی از آن‌ها همین قرآن اواخر قرن هفتم هجری و شوال 681 هجری است.

این نسخه از قرآن کریم از نوشته‌های قرن هفتم است و هنوز هم ماده اولیه، طراوت کاغذ و ظرافت مرکب و درخشندگی تزئینات آن حفظ شده است؛ هرچند تحت تأثیر رطوبت اندکی قرار گرفته که روی برخی صفحات آن ظاهر شده است، اما این رطوبت روی ماده اصلی کاغذ و خط تأثیر نداشته است.

این نسخه از قرآن از عراق به شارجه منتقل شده است و یاقوت مستعصمی، روش کوفیان را در کتابت برگزید و مکتب بصره‌ای‌ها، شامی‌ها و اهالی مکه و مدینه را پیش نگرفت؛ مگر زمانی که مکتب آنان با کوفی‌ها همسو و هماهنگ بود.

مستعصمی همچنین نام برخی سوره‌های قرآن را تغییر داد و به عنوان مثال سوره «فاطر» را «الملائکه»، غافر را سوره الطول، زلزله را زلزال و بینه را «لم یکن» نام نهاد.

گفتنی است، مجمع قرآن شارجه تعداد زیادی قرآن‌های تاریخی نادر، قرآن‌های روی پوست و قدیمی و متعلق به قرون اولیه هجری و پس از آن را در خود جای داده و این قرآن‌ها متعلق به مناطق و کشورهای شرق و غرب جهان است.

انتهای پیام
captcha