کتاب «بررسی تطبیقی رابطه عقل و فطرت» منتشر شد
کد خبر: 4140799
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵

کتاب «بررسی تطبیقی رابطه عقل و فطرت» منتشر شد

کتاب «بررسی تطبیقی رابطه عقل و فطرت» از سوی دانشگاه معارف اسلامی منتشر شد.

به گزارش ایکنا، یکی از اساسی‌ترین منابع معرفتی بشر فطرت و عقل است. اصحاب مکتب تفکیک علیرغم برخورداری از انگیزه الهی و صحیح به طرح اندیشه‌های ناصواب و خام درباره (رابطه عقل و فطرت)، پرداخته‌اند بررسی تطبیقی اندیشه مکتب مزبور با اندیشمندان مکتب صدرایی بهترین راه حفظ دغدغه، اصلاح و ترمیم اندیشه ایشان است.

علامه جوادی‌آملی یکی از برجسته‌ترین اندیشمندان معاصر در این حوزه هستند و بررسی تطبیقی دیدگاه اصحاب تفکیک و حضرت علامه در نسبت میان عقل و فطرت موجب تبیین هرچه بیشتر ابعاد مسأله و کشف حقیقت خواهد بود.

نویسنده اثر حاضر را در چهار فصل سامان داده است. فصل نخست شامل مباحثی مانند تبیین دقیق معنای عقل، فطرت و دین است. فصل دوم به بررسی تطبیقی هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی عقل از دیدگاه مکتب تفکیک و علامه جوادی اختصاص دارد. نویسنده در فصل سوم ابتدا به مفهوم‌شناسی فطرت و کارکردهای آن از نگاه مکتب تفکیک پرداخته و سپس هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی آن را در ابعاد گوناگون به بحث گزارده است و در ادامه، دیدگاه علامه جوادی را در مباحثی چون مفهوم‌شناسی، هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی فطرت تشریح کرده است.

فصل پایانی به رابطه عقل و فطرت از دیدگاه دو طرف در حوزه‌های هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی اختصاص پیدا کرده است و در پایان به رابطه حجیت معرفت عقلی و فطری از دیدگاه علامه جوادی و مکتب تفکیک اشاره شده است. اثر حاضر در ۲۰۰ صفحه از سوی انتشارات دانشگاه معارف اسلامی به ساحت ارجمند جامعه علمی ایران اسلامی تقدیم شده است.

انتهای پیام
captcha