زائران حج تمتع چگونه داروهای خود را به عربستان ببرند
کد خبر: 4145214
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰

زائران حج تمتع چگونه داروهای خود را به عربستان ببرند

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت با تأکید بر اینکه زائران باید نسخه پزشک معالج خود را همراه با داروهای مصرفی خود به حج ببرند، گفت: همراه داشتن داروهای گیاهی برای مصرف شخصی نیز منعی ندارد.

یک شنبه/ زائران حج تمتع چگونه داروهای خود را به عربستان ببرندطاهر درودی، معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه زائران تا زمان آغاز عملیات حج تمتع فرصت زیادی در اختیار دارند و باید مراقب خود باشند تا زمان فرا رسیدن اعمال حج در سلامت کامل بتوانند اعمال خود را انجام دهند، از زائران خواست تمام دستورالعمل‌های بهداشتی و پزشکی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: زائران با توجه به حضور پنج روزه در مدینه تلاش کنند با رعایت دستورالعمل‌ها، سلامتی خود را حفظ کرده و گرمازده نشوند. در ساعات گرم روز از هتل‌ها خارج نشوند و ترجیحاً حضورشان در اماکن را به اول صبح یا عصر منتقل کنند، از لباس‌های رنگ روشن نخی استفاده کنند، مصرف آب فراوان را فراموش نکنند و استفاده از ماسک را در محل‌های زیارتی و محل‌هایی که تجمع افراد در آنجا زیاد است حتماً رعایت کنند تا زمان شروع اعمال دچار مشکل یا بیماری نشوند و بتوانند اعمالشان را با سلامتی انجام دهند.

درودی در خصوص مراکز درمانی ایران در عربستان نیز گفت: همکاران ما در دو درمانگاه شبانه‌روزی در مدینه و چهار درمانگاه به صورت هشت ساعته به زائران ارائه خدمت می‌کنند. در مکه نیز در عمده هتل‌ها درمانگاه‌های 16 ساعته یا 24 ساعته داریم که همکاران ما حضور دارند و خدمات درمانی ارائه می‌کنند. در صورت نیاز به خدمات سطح بالاتر، زائران بیمار توسط همکاران مرکز پزشکی به بیمارستان‌های مرکزی هلال احمر اعزام می‌شوند تا خدمات تخصصی کامل‌تر را دریافت کنند.

درودی در پاسخ به اینکه برخی از زائران به همراه خود برخی داروهای گیاهی را می‌برند آیا در این زمینه منعی وجود دارد؟ گفت: توصیه ما به همه زائران این است که داروهای مصرفی خود را که به طور معمول در ایران استفاده می‌کنند مثل داروهای دیابت، فشار خون و ... حتماً به مقدار 50 تا 55 روز همراه داشته باشند. ورود داروها به عربستان برای مصرف شخصی هیچ منعی ندارد به جز چند داروی مخدر که اسامی آنها اعلام شده است.

وی در ادامه تأکید کرد: زائران حتماً باید نسخه انگلیسی پزشک خود را همراه داشته باشند و نمونه نسخه خود را در اختیار مدیران کاروان‌ها نیز قرار دهند. همچنین زائران نباید داروها را به هیچ وچه از ظرف اصلی خود خارج کنند. متأسفانه برخی زائران داروها را از جعبه اصلی خارج می‌کنند و در یک قوطی می‌ریزند که در گمرک سعودی ممکن است این مسئله باعث معطلی شده یا مشکلی به وجود بیاورد. اما اگر داروها در بسته‌بندی اصلی خودش باشد و نسخه پزشک نیز همراه زائر باشد، هیچ منعی برای ورود ندارند. اگر داروی گیاهی هم مصرف می‌کنند منعی وجود ندارد و بردن آن برای مصرف شخصی بلامانع است.

انتهای پیام
captcha