روز مباهله در فرهنگ عمومی احیا شود
کد خبر: 4149181
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶
آیت‌الله میلانی:

روز مباهله در فرهنگ عمومی احیا شود

رئیس بنیاد فرهنگی امامت ضمن تأکید بر به رسیمت شناخته شدن روز مباهله گفت: مراسم این روز باید در سراسر کشور و بلکه جهان برگزار شود.

سیدعلی میلانیبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی بنیاد امامت، آیت‌الله سیدعلی میلانی، رئیس بنیاد فرهنگی امامت، 30 خرداد ماه در آیین رونمایی از نشان و پوستر جشنواره فرهنگی و هنری «ارادت» با موضوع غدیر که پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 30 خردادماه 1402 با حضور علما، شعرا، اصحاب رسانه و اهالی فرهنگ و ادب در بنیاد فرهنگی امامت قم برگزار شد، اظهار کرد: در بقای این مذهب تشیع 4 گروه شریک هستند؛ گروه اول علما اعم از متکلمین و فقها؛ گروه دوم شهدا هستند که با خون خود بقای این مذهب را تضمین کردند و تا امروز ادامه دارد.

وی ادامه داد: گروه سوم کسانی هستند که قدرت مالی و دنیوی یا ریاست در این عالم داشتند و خیرینی که با اموالشان در مواقع و مناسبت‌های مختلف به بقا و انتشار این مذهب کمک می‌کنند و گروه چهارم شعرا هستند. زمانی بر این مذهب گذشته که فقها خانه‌نشین بودند یا امرای جور متفق علیه این مذهب بودند، در این مواقع این شعرا و اهالی منبر بودند که برای بقای این مذهب کوشیدند و تا امروز این سهم را ایفا کرده‌اند.

استاد درس خارج افزود: شعرا بایستی بدانند که چه تأثیری در بقای این مذهب در کنار فقها، علما، متکلمین و شهدا دارند.

رئیس بنیاد فرهنگی امامت با بیان اینکه این جلسه به این منظور برپا شد که از شعر در گسترش امر ولایت امیرالمومنین(ع) استفاده شود، گفت: شعرا باید ضمن اشعارشان مفاد و مدلول حدیث غدیر را بیان کنند. جزوه‌ای که محور این جلسه قرار داده شده است، به طور خلاصه عرض کرده‌ام که غدیر خم و ولایت علی(ع) مربوط به 18 ذی الحجه نیست بلکه در عوالم قبل تثبیت شده است و خداوند اهل بیت(ع) را به حضرت آدم معرفی کردند و حضرت آدم به اهل بیت (ع) متوسل شده است.

ابطال نصارا در ماجرای مباهله

آیت‌الله میلانی بیان کرد: در هر دینی اعتقاداتی وجود دارد که اگر باطل شد، آن دین به کلی باطل شده است. نصاری قائل به این بودند که عیسی(ع) فرزند خداست و این حرف باطلی است و اساس دینشان هم همین است.

وی افزود: در دشمنی‌هایی که در گذشته اتفاق می افتاده یکی از راه‌های اثبات حق مباهله بوده است که در آن عزیزترین شخص را می‌آورند چون در مباهله لعن و از خدا خواسته می‌شود کسی که بر باطل است نابود شود.

رئیس بنیاد فرهنگی امامت اظهار کرد: در مباهله دو مسئله اثبات شد؛ اول حقانیت اسلام و بر باطل بودن نصارا. دوم نقش اهل بیت(ع) بر ابطال دین نصارا. در واقعه مباهله، اسلام و حقانیت رسول خدا(ص) و مقام اهل بیت(ع) و نقش ایشان در بقای دین ثابت شد و اینکه اهل بیت(ع) بافضیلت ترین افراد و اشرف مخلوقات هستند.

وی ادامه داد: روز مباهله باید رسمیت یافته و احیا و این مراسم در سراسر کشور بلکه در سراسر عالم برگزار شود. بعد از ایام مباهله هم غدیر اتفاق افتاد که در آنجا از مسلمین بیعت گرفتند و امر کردند که حاضرین به غائبین ابلاغ کنند و این خطبه آن چنانی را پیامبر ایراد کردند و این خطبه را کسانی که خود را پیرو سنت می‌خوانند منتقل نکردند و این خطبه توسط امام باقر (ع) به دست ما رسیده است.

انتهای پیام
captcha