راه‌اندازی خانه‌های جهاد، ایثار و شهادت در سرای محلات
کد خبر: 4167171
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵

راه‌اندازی خانه‌های جهاد، ایثار و شهادت در سرای محلات

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر راه‌اندازی خانه‌های جهاد، ایثار و شهادت در سرای محلات خواستار نام‌گذاری مجموعه‌ها و اماکن شهرداری تهران به نام شهدای شهرداری شد.

راه‌اندازی خانه‌های جهاد، ایثار و شهادت در سرای محلاتبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران، نود و نهمین جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با حضور اعضای کمیسیون، معاون امور اجتماعی و فرهنگی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری، رئیس سازمان بسیج، مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مدیرعامل سازمان زیباسازی، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س)، مدیرکل فرهنگی و مدیرکل امور ایثارگران شهرداری تهران برگزار شد.

در این جلسه، نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران پس از استماع برنامه‌های پیش‌بینی شده شهرداری تهران به مناسبت چهل و سومین سالگرد بزرگداشت هفته دفاع مقدس گفت: با توجه به محدودیت منابع و جلوگیری از موازی‌کاری و همچنین، ارتقای اثربخشی برنامه‌های هفته دفاع مقدس به دلیل اهمیت آن، ضروری است ستادی با محوریت معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران برای بزرگداشت هفته دفاع مقدس تشکیل و با یک تقسیم کار مشخص برنامه‌های هفته دفاع مقدس اجرایی شود.

وی افزود: با توجه به ماهیت مردمی دفاع مقدس، نباید از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد، حلقه‌های میانی و گروه‌های جهادی غافل شد و لازم است از ظرفیت و مشارکت این سازمان‌ها و گروه‌ها در اجرای برنامه‌های هفته دفاع مقدس استفاده شود.

معدنی‌پور با اشاره به اینکه دفاع مقدس خود یکی از رویدادهای مردمی و مشارکت محور محسوب می شود، بیان کرد: علاوه بر مناسبت‌های مذهبی مانند ماه محرم، پیاده روی اربعین، ماه صفر، نیمه شعبان و دهه ولایت که دارای ماهیت کاملا مردمی هستند باید در مناسبت‌های ملی و انقلابی همچون هفته دفاع مقدس نیز به ترویج و گسترش مشارکت های مردمی پرداخت و در این خصوص از ظرفیت خود مردم استفاده کرد و با همکاری گروه های جهادی و حلقه‌های میانی به اجرای اینگونه مراسم و مناسبت ها پرداخت.

وی تصریح کرد: ضروریست حوزه‌ها، برنامه‌ها و دستورالعمل‌های خود را که به مناسب هفته دفاع مقدس تدوین می‌کنند حداکثر تا ۱۵ شهریورماه برای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ارسال کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: شورای ترویج و تحکیم جهاد، ایثار و شهادت، مصوبه شورای اسلامی شهر تهران را دارد اما متأسفانه در پاندمی کرونا و پس از آن دیگر تشکیل جلسه نداد. بر همین اساس ضروریست این شورا به دبیرخانگی باغ موزه دفاع مقدس و ریاست شهردار تهران و جانشینی معاونت فرهنگی و اجتماعی، در هفته دفاع مقدس دوباره شروع به کار کرده و تشکیل جلسه دهد.

وی ادامه داد: باید راه‌اندازی خانه‌های جهاد، ایثار و شهادت در سرای محله‌ها که مصوب شورای اسلامی شهر تهران است در هفته دفاع مقدس در دستور کار قرار بگیرد.

معدنی‌پور تصریح کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت میان کارکنان شهرداری تهران و خانواده‌های آنان بسیار مهم است و باید این امر ازسوی معاونت فرهنگی و اجتماعی، سازمان بسیج و اداره‌کل امور ایثارگران شهرداری تهران در دستور کار قرار گیرد و در برنامه‌ها پیش‌بینی شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ضروریست به خانواده‌های شهدا و ایثارگران شهرداری تهران توجه ویژه‌ای شود، گفت: باید در هفته دفاع مقدس تجلیل و بازدید دسته جمعی از خانواده‌های شهدا به ویژه خانواده‌های کمتر بازدید شده، به طور همزمان و با یک تقسیم کار مشخص در دستور کار قرار گیرد. همچنین، نام‌گذاری مجموعه‌ها و اماکن شهرداری تهران به نام شهدای گرانقدر شهرداری باید مدنظر باشد.

معدنی‌پور در مورد سیاست‌های اجرایی چهل و سومین سال بزرگداشت هفته دفاع مقدس تأکید کرد: جهت‌گیری و همسوسازی برنامه‌های هفته دفاع مقدس با شعار سال که ازسوی مقام معظم رهبری اعلام شده است امری مهم و ضروری است. همچنین، تبیین شعار حماسی «ما متحدیم» باید در طرح‌ریزی و اجرای برنامه‌ها مورد نظر قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران مطرح کرد: باید نگاه ویژه و فعالانه‌ای به مقوله «جهاد تبیین» در تشریح دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت صورت گیرد. همچنین، ضروریست نگاه ویژه و فعالانه در برنامه‌سازی برای نوجوانان، جوانان و بانوان در دستور کار باشد.

وی با اشاره به اینکه باید نسبت به بهره‌گیری از فضای گفتمانی برای تدوین موضوع محوری وحدت و انسجام ملی در دفاع مقدس بهره برد، افزود: همچنین، توجه به شهادت امام حسن عسگری(ع) و آغاز امامت حضرت مهدی(عج) در اجرای برنامه‌های هفته دفاع مقدس ضروری است.

معدنی‌پور گفت: بهره‌گیری از ظرفیت شروع هفته وحدت در تبیین حضور حماسی ادیان و مذاهب مختلف در دفاع مقدس و مقاومت، تبیین دستاوردهای وحدت، ایثار و ولایت‌مداری رزمندگان در پیروزی‌ها به ویژه عملیات ثامن‌الائمه(ع) نیز باید در برنامه‌ها مورد توجه قرار بگیرد. اجرای برنامه تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس در آستانه هفته دفاع مقدس و توجه به روز بزرگداشت فرماندهان شهید در هفتم مهرماه نیز مهم و ضروری است.

وی همچنین، استفاده از ظرفیت ایثارگران، کارشناسان، محققان و پیشکسوتان دفاع مقدس، اقشار و اصناف مختلف را با همکاری سازمان صداوسیما و دیگر مراکز و سازمان های لشکری، کشوری امری مهم ارزیابی کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در این برنامه‌ها باید از ظرفیت هنرمندان متعهد کشور در تهیه، تولید و پخش آثار هنری در حوزه‌هایی مانند هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی و ... در معرفی جلوه های شایسته از ایثار رزمندگان و ملت بزرگ اسلامی استفاده کرد.

وی تأکید کرد: باید در برنامه‌ها بهره‌گیری از رویکرد خلاقانه، مبتکرانه، اثرگذار و فناورانه به ویژه در حوزه فضای مجازی، بهره‌گیری از ظرفیت انواع رسانه‌ها (دیداری، شنیداری، مکتوب و غیر مکتوب) در تبیین و تشریح دستاوردهای دفاع مقدس و تبیین بصیرت، هوشمندی و عقلانیت حضرت امام(ره) در دوران دفاع مقدس و مقام معظم رهبری در دوران مقاومت پس از دفاع مقدس و فرماندهان میدانی و رزمندگان اسلام در طراحی و اجرای عملیات مختلف دفاع مقدس را در دستور کار قرار دهید.

عضو شورای شهر تهران مطرح کرد: باید تبیین ایثار، فداکاری و وحدت ملی نیروهای مسلح و آحاد ملت ایران و تبیین و تجلی فضائل اخلاقی و فرهنگ ایثار و شهادت در دوران دفاع مقدس با نگرش بر تحقق، استمرار و ارتقای روح اسلام انقلابی در دستور کار قرار گیرد.

معدنی‌پور گفت: توجه به تبیین آمادگی، خودباوری، ارتقا و خودکفایی صنایع نظامی داخلی و توانمندی نیروهای مسلح در مواجه با دشمنان، تبیین رشد و ارتقای فرهنگ، ادب و هنر ایران با شکل گیری گونه‌های فاخر تحت عنوان شعر، ادبیات، سینما و تئاتر دفاع مقدس و ساخت یک سرود مانند سرود تاثیرگذار سلام فرمانده در حوزه دفاع مقدس نیز در برنامه‌های پیش رو حائز اهمیت است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: تبلیغ چرایی دفاع مقدس در استحکام و تعمیق ریشه‌های انقلاب اسلامی در میان ملت‌های مظلوم جهان باید در برنامه‌ها مورد توجه قرار گیرد. در واقع نیاز است برای رفع شبهات ویژه‌برنامه‌هایی برای قشر نوجوان و جوان پیش‌بینی شود.

وی افزود: قرار است بیست و هشتم مهرماه همایشی ویژه زنان ایثارگر، مانند امدادگران و پرستاران حاضر در جبهه و همسران فرماندهان با حضور ریاست جمهوری و در محضر مقام معظم رهبری برگزار شود که قطعا باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

معدنی‌پور گفت: قاعدتا اکران تصاویر شهدا و پوسترهایی که نشان دهنده نقش زنان در دفاع مقدس است در معابر و نام‌گذاری معابر به نام شهدای زن یا مادران شهدا بسیار مهم است و سعی می‌کنیم این نامگذاری‌ها را در هفته دفاع مقدس در دستور کار قرار دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: باید تجلیل از زنان ایثارگر در مناطق از سوی معاونت اجتماعی و اداره کل فرهنگی مدنظر قرار بگیرد. همچنین، تئاترهای خیابانی با موضوع نقش زنان در دفاع مقدس حتما باید در برنامه های سازمان فرهنگی و هنری و معاونت اجتماعی شهرداری تهران جانمایی شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: باید در برنامه‌ها ساخت مستند در مورد زنان شاخص دفاع مقدس مانند شهید فاطمه اسدی که اخیرا تفحص شد نیز در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha