برگزاری «انقلاب اسلامی ایران، محور قدرت سوم جهان؛ رویکرد تمدن اسلامی»
کد خبر: 4175240
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲

برگزاری «انقلاب اسلامی ایران، محور قدرت سوم جهان؛ رویکرد تمدن اسلامی»

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، نشست «انقلاب اسلامی ایران، محور قدرت سوم جهان؛ رویکرد متعالی تمدن نوین اسلامی» برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعید رضا عاملی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعید رضا عاملی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نشست انقلاب اسلامی ایران، محور قدرت سوم جهان رویکرد متعالی تمدن نوین اسلامی که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در روش های نگاه به آینده مدل های مختلفی، آینده را ترسیم می‌کنند.

وی در ادامه مدل متداول را مدل مطلوب‌گرا دانست و افزود: در این مدل، تمدن نوین اسلامی به عنوان آرمانی است که آن را در افق هدفی خود می گذاریم و بر مبنای آن مهندسی معکوس صورت می دهیم.

عاملی بیان کرد: در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب و قبل از ایشان امام خمینی(ره) همین نگاه مطلوب‌گرا وجود دارد که ما نقطه هدف را بر مبنای واقعیت‌هایی که جهان با آن مواجه شده است ترسیم می‌کنیم.

به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنار دو قدرت نظام سوسیالیسم و لیبرالیسم یک الگوی سومی از قدرت با پیروی انقلاب اسلامی در جهان شکل گرفت. در واقع انقلاب اسلامی این فرض را به وجود آورد که مبنای تحول در نظام سیاسی و اجتماعی دین می‌تواند باشد.

انقلاب اسلامی در چه شرایط و منطقی ظهور کرد؟

وی با طرح این سوال که انقلاب اسلامی در چه شرایط و منطقی ظهور کرد؟ گفت: انقلاب اسلامی ایران با هدف احیا اسلام و با محوریت توحید، عدالت و حکمرانی و بر مبنای اندیشه‌های پیامبر (ص) با تکیه بر مردم ظهور کرد.

عاملی با بیان اینکه مقایسه قدرت انقلاب اسلامی با دو قدرت دیگر قیاس مع الفارق است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران به دنبال الگوی سوم شکل گرفت. در واقع قدرت در شکل متعارف آن خلاء عدالت فراگیر دارد و قدرت سوم باید توانایی این را داشته باشد که بتواند خلاء عدالت را پر کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی انقلاب اسلامی افزود: مردم که سرمایه اجتماعی هستند و امید به آینده عنصرهایی هستند که امتداد انقلاب اسلامی را به همراه دارند، همچنین درون‌زا بودن انقلاب اسلامی به معنای سرمایه فکری، معرفتی و خودباوری است که اگر باور به توانایی آن نداشته باشیم و دائما به ظرفیت‌های مثبت توجه نکنیم آن انقلاب تدوام نخواهد داشت.

وی را انقلاب جهانی ذکر کرد و ادامه داد: علی رغم همه سختی‌ها و تحریم‌ها، خوشبختانه انقلاب را در جای جای جهان مشاهده می‌کنیم و آثار انقلاب یک گستره جهانی دارد.

تمدن نوین اسلامی چه ماهیتی دارد؟

وی با اشاره به اینکه نوین بودن تمدن انقلاب اسلامی از جنس نوین بودن تمدن نوین آمریکایی نیست؟ گفت: منظور از نوین بودن تمدن انقلاب اسلامی، استقرار اسلام ناب محمدی(ص) است.

عاملی پاسخ به نیازهای عصر جدید، جامعه بدون دشمنی و مکارم اخلاق فراگیری دانش و عقلانیت، آبادانی و پیشرفت، فراوانی نعمت، امنیت فراگیر، دوران همدلی و... را از مشخصه‌های تمدن نوین اسلامی دانست و اظهار کرد: بنیان تمدن نوین اسلامی بر پایه عدالت، زیر ساختش علم و عقلانیت و تامین امنیت فراگیر برای دیگران است. در واقع این کمبودی است که امروز در جهان مشاهده می‌شود.

دبیر نشست علمی و پژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه نظم و سازمان ‌یافتگی سیاست بین‌المللی یکی از موضوعات مهم مطالعاتی به شمار می‌رود، گفت: سامان‌یافتگی سیاست بین‎‌المللی درطول تاریخ دچار دگرگونی و تغییرات بنیادینی شده و در نتیجه‎» هندسه‎ قدرت بین‌‎المللی گونه‏‌های جدیدی را تجربه کرده اسـت.

علی‌جان سکندری، ادامه داد: دوران گذار و انتقال مبحث کلیدی را در دانش، روابط و سیاست بین‌الملل رقم می‎ زند. شرایط حاکم در این مقاطع تاریخی و عوامل مؤثر برفرآیندهای کلان‌شکل‌دهنده‎ نظم‌های جایگزین، دانشی را شکل می‌دهند که فهم پیچیده‌ترین و حیاتی ‎ترین موضوعات سیاست را امکان‌‎‍پذیر می‎‌سازد.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر با شرایط پیش آمده در این چند دهه، نظم پیشین در حال تجربه‏ تغییرات جدیدی است، افزود: حدود 5 دهه پیش ایده جدیدی ازسوي امام خمینی(ره) به عنوان حکومت اسلامی مطرح شد که نه مبتنی بر حکومت سلطنتی موروثی بود و نه مبتنی بر حکومت دموکراسی محض بود و همچنین نه حکومتی که برآمده از کودتاه باشد، بلکه این ایده فراخوانی برای زندگی جمعی ملی براساس و بنیان آموزه‌های الهی و دینی بود.

این پژوهشگر تصریح کرد: انقلاب اسلامی به مثابه‎ حرکتی تحول‌خواه در ادامه مطالبه‎ تغییر در نظام‌یافتگی داخلی، تغییر در هندسه‎ قدرت بین‎‌ا‌لمللی را در بعد نظری و عملی مطرح ساخته است. این حرکت، پرسش‌ها و چالش‌های فراوانی برفرایند تغییر هندسه قدرت بین‌‎المللی ایجاد کرد. همچنین، ورود به عرصه‎ رقابت در شکل‌‎دهی به آینده‎ سیاست بین‌‎الملل مخاطرات جدی را نیز به همراه داشت.

انتهای پیام
captcha