مراسم استقبال از شیخ ابراهیم زکزاکی در مشهد برگزار شد
کد خبر: 4175409
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸

مراسم استقبال از شیخ ابراهیم زکزاکی در مشهد برگزار شد

شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه امروز، ۲۳ مهرماه پس از حضور در مشهد مورد استقبال مردم و دانشجویان دانشگاه‌های مشهد و دانشجویان نیجریه‌ای قرار گرفت.

مراسم استقبال شیخ ابراهیم زکزاکیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه امروز، 23 مهرماه، از طریق فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد وارد مشهد شد و مورد استقبال مردم و دانشجویان دانشگاه‌های مشهد و دانشجویان نیجریه‌ای قرار گرفت.

اقشار مختلف مردم، دانشجویان و حوزویان از صبح امروز با حضور گسترده در فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد آماده استقبال و حضور «شیخ زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه بودند.

مردم با در دست گرفتن تصاویری از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شیخ زکزاکی و پلاکاردها و نوشته‌هایی با مضامین «شیخ زکزاکی الگوی مسلمان واقعی»، «شیخ زکزاکی نماد اتحاد آفریقا»، «زکزاکی پیوند ایران و آفریقا» به استقبال آمده‌اند و شعارهایی مانند «زکزاکی، زکزاکی، خمینی آفریقا»، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و ندای «الله اکبر» سر دادند.

در این مراسم حجت‌الاسلام احمد صابر تولایی، عضو جامعه مبلغان کشور، با اشاره به برخی از شاخصه‌های رفتاری ابراهیم زکزاکی، اظهار کرد: شهید طهرانی‌مقدم در جایی گفتند که انسان‌های ضعیف به اندازه امکاناتشان کار می‌کنند، اما افراد قوی بدون امکانات کار می‌کنند. ابراهیم زکزاکی از افرادی بود که بدون امکانات شیعه را به جهان شناساند.

وی افزود: در سفری که زکزاکی به مشهد داشت به دنبال یک لنز دوربین قوی بود، وقتی از وی علت را پرسیدند، گفت: می‌خواهم این  قاب  حضور مردم در عاشورای اباعبدالله الحسین(ع) را به دنیا مخابره کنم.

تولایی با اشاره به وجه تسمیه خیابان عیدگاه مشهد، گفت: در این منطقه، 7000 شیعه را به جرم زیارت امام رضا(ع) سر بریدند تا اینکه ملاعبدالله شوشتری اصفهانی از فقهای آن دوران برای این امر به هرات رفت تا توانست علمای هرات را با مباحثه و مناظره قانع کند که زیارت امام رضا(ع) نه تنها شرک نیست، بلکه عین توحید است. بعد از اینکه علمای هرات قانع شدند، نامه‌ای را برای این امر نوشتند و به ملاعبدالله دادند. وی وقتی نامه را آورد جلوی قتل شیعه گرفته شد، آنجا بود که جلوی کشتار شیعه گرفته شد و مردم عید گرفتند و نام این منطقه را عیدگاه گذاشتند.

این مبلغ بیان کرد: وهابیت خوردن چایی را در حسینیه شیخ زکزاکی حرام اعلام کرده بود، درحالی که مجلس عزای امام حسین(ع) و اخلاق حسنه ابراهیم زکزاکی باعث شد، بزرگترین تهدیدها را در نیجزیه به فرصت تبدیل و معدود شیعیان این کشور را به 20 میلیون شیعه تبدیل کند، آن هم نه شیعه آمریکایی و سکولار، بلکه شیعه‌ای که نفسش به نفس خمینی بند بود.

وی گفت: امروز با نام اباعبدالله الحسین(ع) نیجریه و فلسطین پیروز می‌شود و پرچم یالثارات الحسین(ع) را بر فراز کاخ سفید خواهیم کوبید.

دیدار با شخصیت‌ها و مقامات نظام و  زیارت حرم مطهر رضوی، از جمله برنامه‌های سفر رهبر شیعیان آفریقا به ایران است.

گفتنی است، ابراهیم زکزاکی متولد 1332 شمسی، روحانی شیعه و رهبر شیعیان نیجریه با تأثیر از انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی، شیعه شد و با تأسیس جنبش اسلامی نیجریه، سیصد مدرسه اسلامی در نیجریه و کشورهای همسایه آن تأسیس کرد. او همچنین مؤسسات خیریه‌ای برای ارائه خدمات مالی درمانی و آموزشی به شیعیان راه‌اندازی کرده است.

چنان که زکزاکی گفته، وی هم زمان با انقلاب اسلامی در ایران، تبلیغ دینی در نیجریه را با جذب 10ها نفر آغاز کرد و تعداد پیروان اهل بیت(ع) در نیجریه، در دهه 1390 شمسی، با تلاش‌های وی به میلیون‌ها نفر رسیده است.

سه فرزند زکزاکی، در حمله نیروهای نظامی نیجریه به راهپیمایی روز قدس 1393، کشته شدند. همچنین زکزاکی، در جریان حمله نیروهای ارتش نیجریه به حسینیه بقیة‌الله در شهر زاریا در سال 1394 بازداشت و زندانی شد. مقام معظم رهبری، حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید و شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین به کشتار شیعیان در نیجریه اعتراض کردند. تجمعات و آیین‌هایی هم در ایران، آمریکا، استرالیا، سوئد و ترکیه، در اعتراض به عملکرد دولت نیجریه برگزار شد.

او و همسرش پس از 6 سال حصر خانگی و زندان در 6 مرداد سال 1400 شمسی (28 ژوئیه 2021) از تمام موارد اتهامی تبرئه و آزاد شدند.

انتهای پیام
captcha