حمایت ۱۱۰ میلیاردی از حوزه خانواده و جوانی جمعیت
کد خبر: 4184255
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد؛

حمایت ۱۱۰ میلیاردی از حوزه خانواده و جوانی جمعیت

سیدصولت مرتضوی در رابطه با طرح ملی «یسنا»، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ویژه مادران باردار یا شیرده بیان کرد: ۱۱۰ میلیارد تومان در گام اول برای ۲۷ هزار مادر شیرده در هشت استان کشور که دهک‌‌های پایین درآمدی دارند در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست طرح ملی «یسنا»، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ویژه مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار در دهک یک درآمدی امروز یکشنبه، پنجم آذرماه با حضور سیدصولت مرتضوی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در سالن جلسات وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار شد.

سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست بیان کرد: یکی از اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایجاد عدالت اجتماعی است و از بدو تأسیس در حوزه تکافل اجتماعی اقدامات بسیاری را انجام داده است که ایجاد نهادهای حمایتی، توسعه تشکل‌های مردمی و کمک‌های نهادهای انقلابی، بستر عدالت گستری جمهوری اسلامی ایران را توسعه داده و طعم شیرین عدالت را در کام نیازمندان چشانده است.

وی ادامه داد: از جمله اقدامات خوبی که انجام شده می‌توان به طرح یارانه معیشتی، تحت پوشش قرار گرفتن نیازمندان در کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و طرح حمایت از کودکان در وزارت کار اشاره کرد.

مرتضوی افزود: طرح ملی «یسنا» با ابتکار آستان قدس رضوی و بنیاد کرامت رضوی آغاز شده است و این طرح با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) و کمک‌های مرتبط با بستر اجتماعی شرکت‌های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرا می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: ۱۱۰ میلیارد تومان در گام نخست برای ۲۷ هزار مادر شیرده در هشت استان کشور که دهک‌‌های پایین درآمدی دارند در نظر گرفته شده که از امروز این طرح آغاز می‌شود. در تلاش هستیم تا در آینده گام‌های بلندتری برداریم و تعداد بیشتری از افراد را تحت پوشش دهیم. این اقدام بزرگی خواهد بود و قطعاً این اقدامات خوب، بستر رضایت آحاد مختلف جامعه را فراهم می‌کند.

امنیت غذایی و رفع سوءتغذیه

علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست بیان کرد: مهم‌ترین راهبرد دولت سیزدهم در زمینه امنیت غذایی و رفع سوءتغذیه از مادران باردار و شیرده، کودکان و نوزادان است که این طرح به همین منظور طراحی و اجرا شده است. ۲۷ هزار و 500 نفر در هشت استان کمتر برخوردار با مبلغ 110 میلیارد تومان مخاطب طرح ملی «یسنا» هستند. تداوم این طرح در فازهای دیگر با حمایت از مادران و کودکان ادامه پیدا می‌کند.

حمیدرضا علیان‌زادگان، مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد در این نشست با بیان اینکه این نشست به منظور حمایت از کانون گرم خانواده برگزار شده است، گفت: امیدواریم طی پنج سال آینده شاهد بهبود شاخص‌های رشد جمعیتی باشیم. در بنیاد ۱۵ خرداد به مقوله جمعیت به شکل ویژه پرداخته شده است و در این راستا 20 کار ویژه در حوزه جمعیت و سلامت در پنج حوزه مرتبط با جمعیت برگزار می‌شود.  

وی افزود: این زیرساخت‌ها در خدمت فعالان جمعیتی قرار خواهند گرفت و ادامه کار را فعالان این بخش بر عهده خواهند گرفت. همچنین طرح لبخند مادری در این راستا از دو سال قبل در این بنیاد اجرایی شده است که در این طرح تأمین پوشاک را برای واجدان فراهم خواهد کرد.

محدود نشدن به طرح مسئله صرف در دولت

مصطفی فیضی، قائم‌مقام آستان قدس رضوی در این نشست با بیان اینکه در دولت سیزدهم توجه و اجرای نیازمندی و رسیدگی‌های لازم به اقشار مختلف جامعه به ویژه دهک‌های پایین صرفاً به طرح مسئله محدود نشده است گفت: طرح «یسنا» برای کمک ویژه به مادران باردار و شیرده است. امید که به عنوان مجری بتوانیم در راستای عمل به وظیفه و تکلیف با اقدامات لازم اشتیاق به عمل داشته باشیم. امروز این طرح آغاز شد و آستان رضوی به میزان توان خود در همراهی طرح «یسنا» حضور داشته و خواهد داشت.

واریز ۴ میلیون تومان در طرح «یسنا»

سیدصولت مرتضوی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در حاشیه این نشست در رابطه با جزئیات طرح «یسنا» بیان کرد: این طرح در ۸ استان خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام اجرا می‌شود.

وی افزود: در گام نخست، ۲۷ هزار و ۵۰۰ مادر شیرده که در گروه دهک اول دهک‌بندی‌ها قرار دارند، مشمول طرح می‌شوند و در بازه زمانی ۶ ماهه و برای هرکدام از مادران شیرده تا سقف ۴ میلیون تومان پرداخت می‌شود. این مبلغ به صورت نقدی به کارت کالابرگ واریز می‌شود و صرفاً مجاز به خرید کالا‌های تعریف شده هستند. این طرح شش‌ ماهه است؛ امیدواریم در مراحل بعدی بتوانیم با تأمین منابع بیشتر آن را گسترش دهیم. البته طرح‌های دیگری در راستای جوانی جمعیت در دست اقدام است که عمل خواهد شد.

مرتضوی با اشاره به اینکه از امروز طرح آغاز می‌شود، گفت: بخش اعظمی از منابع توسط آستان قدس رضوی، قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد ۱۵ خرداد و بخشی از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت تعاون تأمین می‌شود.

انتهای پیام
captcha